*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

برخی آنچنان به دنبال ریاست هستند که گویی مجنون در پی لیلی است

«آهنگ همگرایی در اصولگرایان» عنوان سر مقاله امروزروزنامه رسالت نوشته محمد کاظم انبارلویی:
 آنها که امروز در مسند ریاست هستند و یا در پی آنند که بزودی پستی را قبول کنند ویا در تلاش هستند به مسندی برسند، حتما باید  باب « ریاست طلبی» در اصول کافی را به دقت بخوانند: معمر بن خلاد نزد امام صادق (ع) بود، نام فردی را برد و گفت : او ریاست را دوست دارد . حضرت فرمود:« بودن دو گرگ درنده در میان گله گوسفندی که چوپانش حاضر نباشد، زیانبخش‌تر از ریاست طلبی نسبت به دین مسلمان نیست» و فرمود: «‌هرکه ریاست طلبد هلاک شود» و نیز آن حضرت فرمود:« ملعون است کسی که ریاست را به خود ببندد، ملعون است کسی که به آن همت بگمارد و ملعون است کسی که به فکر آن باشد» این روایات بسیار تکان دهنده است. برخی ریاست را آنچنان در آغوشش کشیده‌اند که گویی در آغوش معشوقه خود هستند.

 برخی آنچنان به دنبال ریاست هستند که گویی مجنون در پی لیلی است.در روایات این باب در مذمت کسانی سخن رفته که دوست دارند عده‌ای پشت سر کسی که ریاست طلب است راه روند و صدای کفش‌های آنها او را به وجد آورد. فرموده‌اند این جماعت اهل هلاک هستند وخود را در مهلکه انداخته‌اند.

اصولگرایان بیش از یک دهه است که با اقبال مردم در مناصب انتخابی به خدمت مشغول هستند. مردمی که آنها را به این مناصب گمارده‌اند با تیزبینی آنها را رصد می‌کنند، خوب می‌دانند آنها چه کرده‌اند وخدمات آنها چیست؟ صدمات آنها کدام است ودر فرایند پیشرفت کشور کجا بودند و الان کجا هستند ودر آینده به کجا می‌روند؟ مردم در داوری نسبت به عملکرد اصولگرایان به خطا نرفته‌اند. مردم حساب برخی اشتباهات وخطاهای برخی را به حساب همه نگذاشته‌اند و نیک می‌دانند نوکران واقعی آنها چه کسانی هستند و کسانی که ادای نوکری را در می‌آورند الان چه می‌کنند. ملت ما در آستانه یک تصمیم‌گیری بزرگ است.

 بزودی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برگزار می‌شود. مردم راس هرم مسئولیت اجرایی کشور را با رای مستقیم خود تعیین می‌کنند وبا حضور وسیع وگسترده  خود  در انتخابات شوراها که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود کف تصمیم‌گیریها  و تصمیم‌سازی‌ها درحوزه اداره شهرها و روستاها را سامان می‌دهند.

اکنون ما در دهه چهارم انقلاب هستیم. انقلاب با سرعت خارق العاده‌ای با تدبیر و شجاعت و هوشمندی رهبر معظم انقلاب  اسلامی برای رسیدن به اهداف برنامه چشم‌انداز بیست ساله به پیش می‌رود. مردم فراز و فرودهای این حرکت تاریخی را خوب می‌دانند و اخلال قدرت‌های جهانی در سر راه پیشرفت کشور را خوب رصد می‌کنند.

پنج‌شنبه هفته  گذشته جمعی از اصولگرایان سراسر کشور به منظور دستیابی به اتحاد و همگرایی دور هم برای رایزنی‌های اولیه جمع شدند.آنها امیدوارند با تمسک به ریسمان الهی و با همکاری جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به‌عنوان دو تشکل نیرومند واصیل اسلامی ، فرایند همگرایی را طی نموده واز واگرایی نیروهای اصولگرا جلوگیری کنند.

تعدد و تکثر نامزدها بین اصولگراها از یک سو تهدید است و از سوی دیگر فرصت می‌باشد. تهدید است به این دلیل که شائبه ریاست طلبی و هلاکت و انزوای سیاسی کسانی را در پی داشته باشد که شایستگی لازم برای تصدی پست ریاست جمهوری را در مقایسه با افرادی که واقعا شایسته این پست هستند، ندارند. فرصت است برای اینکه رقابت در میان اصولگراها می‌تواند یک مسابقه برای پیشرفت کشور و خدمت بیشتر به مردم و بسط عدالت در جامعه شود.

اعلام سه تن از نامزدهای مطرح  انتخابات ریاست جمهوری که از میان آنها یک تن به میدان خواهد آمد ودو تن دیگر او را کمک خواهد کرد یک گام به جلو برای همگرایی است. پیوستن جمعی دیگر به آنها و پذیرش جایگاه روحانیت مبارز به عنوان کسانی که به این همگرایی کمک می‌کنند گام دیگر است.

اگر شیطان در  این همگرایی اخلال نکند تکلیف یک ضلع رقابت در انتخابات آینده روشن خواهد شد.جبهه پیروان خط امام و رهبری در این همگرایی سنگ زیرین آسیای وحدت است و اگر بتواند وظیفه خود را خوب انجام دهد حتما به اهداف خود خواهد رسید. پنج‌شنبه  هفته گذشته نشست جبهه به چند و چون این همگرایی اختصاص داشت.
***
 فرهنگ رقابت در میان اصولگرایان از یک طرف و با رقبای بیرونی خود از طرف دیگر باید مبتنی بر اخلاق و آموزه‌های دینی باشد. انتخابات آینده یک فرصت برای بسط گفتمانی این فرهنگ است. ما باید از افغانی‌سازی رقابت‌ها پرهیز کنیم. مردم نباید احساس کنند که گویی چندگرگ به جان هم افتاده‌اند تا طعمه‌ای را پاره کنند.

 روایات صریح ما در این باب و انگشت اشاره معصوم(ع) به ما نشان می‌دهد کسی که دنبال ریاست طلبی باشد در حالی‌که نمی‌تواند حق آن مقام و مرتبت را ادا کند به هلاکت خواهد افتاد. نمای گرگ گرفتن در تصدی مناصب چیزی نیست که از نگاه مردم پنهان بماند. مردم ما بصیر ، دانا ،هوشمند و صریح هستند و با احدی پیمان اخوت نبسته‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد