*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

هابرتورک:آیا دلیل اصلی سامانه موشکی پاتریوت برای ایران است؟

باتوجه به ظرفیت‌های تماما دفاعی سامانه موشکی پاتریوت و غیرمنطقی بودن استقرار آنها برای تهدیدات سوریه، گمانه زنی‌ها برای دلیل اصلی استقرار این سامانه شدت گرفته است.
خبرگزاری فارس: آیا دلیل اصلی سامانه موشکی پاتریوت برای ایران است؟

به گزارش فارس، نشریه ترکیه‌ای هابرتورک در گزارشی به قلم فاتیح آلتایی در خصوص استقرار سامانه موشکی پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه نوشت:

 

* دفاع از ترکیه تنها دلیل پاتریوت برای ترک‌ها

موشک های پاتریوت قرار است در مرزهای جنوبی ما (ترکیه) نصب شوند. پاتریوت یک سامانه تسلیحاتی دفاعی است. این سامانه نمی تواند هدفی را در کشورهای همسایه هدف قرار دهد. تنها ماموریت آن رهگیری و انهدام در هوای موشک هایی است که به سوی کشور ما شلیک می شوند. کار آن دفاع از خانه ما است. به همین دلیل هم از ناتو درخواست کمک کردیم.

* هلند در اکراه آلمان تقاضای ترک‌ها را اجابت می کند

با وجود تمام آشفتگی های اطرافمان هنوز ما سیستم پاتریوت را نداریم. هلند آنها را دارد اما ما نداریم. هیچکس به فکر بدست آوردن آنها نبوده است اکنون به این دلیل تقاضای آنها را داریم چون بهشان نیاز داریم. مانند همیشه، پارلمان آلمان تقاضای ما را رد کرده، بنابراین باید از هلند آنها را تهیه کنیم.

* موشک های هلندی قبلی دچار نقص فنی بوده اند

شما ممکن است بخاطر آورید که راجع به موشک های هلندی بار آخر که در ترکیه بودند چه نوشتم؛ سیستم های کامپیوتری آنها معیوب بودند. هلندی ها آنها را به ترکیه فرستادن تا ببیند کار می کنند یا نه. حالا ما دوباره آنها را از هلندی ها می گیریم، و یک نفر امیدوار است که سیستم هایشان تعمیر شده باشند.

* دلیل مخالفت های ایران و روسیه با این سامانه چیست؟

ما قصد داریم با نصب پاتریوت ها از خودمان دفاع کنیم اما حرف و حدیث اطرافمان زیاد است. روسیه و ایران می گویند ما نباید از پاتریوت ها استفاده کنیم. به طور طبیعی هیچکس دلیل مخالفت آنها را نمی فهمد.

ما می گوییم: این یک سامانه دفاعی است، چگونه می توانیم از آن برای حمله به شما استفاده کنیم؟ اما آنها گوش نمی دهند. ما از آنها سوال می‌کنیم: ما چطور باید از خودمان دفاع کنیم اگر سوریه علیه ما حمله موشکی کند؟ اما آنها اهمیتی نمی دهند.

این سوال ذهن مرا مشغول کرده است که " چرا این کشورها مخالف سامانه دفاعی هستند که جلوی حملات احتمالی را خواهد گرفت؟ " فکر می‌کنم من جواب این سوال را پیدا کردم.

* پاتریوت واقعا برای سوریه است؟

چرا ما قصد داریم سیستم پاتریوت را نصب کنیم؟ برای جلوگیری از حملات احتمالی از سوی سوریه. خب، چقدر احتمال وجود دارد که سوریه حمله موشکی علیه ترکیه کند؟ حدود صفر درصد. سوریه نه ظرفیت و نه قصد انجام چنین کاری را دارد. گلوله هایی که گاه و بیگاه از سوریه به خاک ما پرتاب می شوند به این دلیل بود که مواضع ارتش آزاد سوریه نزدیک مرزهای ما می باشد.

سامانه پاتریوت هم نمی تواند جلوی گلوله های توپ را بگیرد. از این رو، چرا ما سپر موشکی در مقابل سوریه ای می خواهیم که احتمال ندارد به ترکیه حمله کند؟ اگر پاتریوت برای سوریه نیست، پس برای کیست؟

*دلیل مخالفت های روسیه و ایران جلوگیری پاتریوت از حمله موشکی ایران به اسرائیل و غرب است

هنوز جواب مطمئنی برای این سوال نیست، اما کسانی که موضع مخالف گرفته اند تصمیم خودشان را گرفته اند. ایران و روسیه فکر میکنند پاتریوت برای سوریه نیست، بلکه برای چیز دیگری است. این موشک ها محافظی برای واکنش ایران به حمله احتمالی علیه اش هستند.

آمریکا و اسرائیل به ایران حمله خواهند کرد و در مقابل ایران، اسرائیل و غرب را هدف قرار خواهد داد. به طور طبیعی، رادار ما که در کورِچیک مستقر است از اهداف موردنظر ایران خواهد بود. پاتریوت به منظور جلوگیری از موشک های ایران بکار می رود. روسیه و ایران باور دارند این دلیل استقرار پاتریوت می باشد و همین دلیل مخالفت های آنان است. 

فارس/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد