*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

آرامش و خاموشی در شورا= بی سامانی در شهر

 یادداشت روز سردبیر  اورمیاآنلاین/  دکتر  محمود عباسی چهارراهی          
در قانون اساسی به نقش تعیین‌ کننده شوراها به صراحت اشاره گردیده است، بگونه ای که ، مهم‌ترین هدف از تشکیل شوراهای شهر و روستا، پیشبرد موثر برنامه‌های فرهنگی ،اجتماعی،آموزشی، اقتصادی، عمرانی و امور رفاهی بیان شده است. که جاری و ساری ساختن این مهم ، در خروجی ، بالطبع رضایت و خشنودی مردم  را  در پی خواهد داشت و زندگی بهتر و با نشاط را برای شهروندان رقم خواهد زد. 

علی رغم  تمام تلاش بی وقفه وارزشمند مسئولین و عزیزان در حوزه های مورد اشاره  باید اذعان داشت که ارومیه به عنوان کلان شهر نیاز به تلاش مضاعف را طلب می نماید تلاش در شهری که در کنار زیبائیهای بی شمارش که حکایت از زحمات مسولین و متاثر از فرهنگ غنی شهروندان عزیز میباشد ، باید پذیرفت که به علت کلان شهر بودن مشکلات پیچیده و درهم تنیده دارد که برای برون رفت از این مشکلات  ومعضلات و حرکت رو به پیشرفت متعالی  را شورا به عنوان پارلمان محلی برعهده دارد.
این شورا موقعی میتواند در حوزه های مختلف شهری ورودی موثر داشته باشد که:عناصر و اعضای تشکیل دهنده شورا را افرادی کاردان وشجاع و متعهد و متدین و امانت دار تشکیل دهند.افرادی با  فکرنو ، که به علم روز مجهز باشند.از روزمرگی که آفت مدیریت است فاصله بگیرند.قدرت تصمیم سازی وتصمیم گیری را داشته باشند.قدرت و توان اجرایی کردن مصوبات را که قطعا با چالشهای خاص خود روبرو خواهد بود را دارا باشند . و شورایی موثر است که:

که با عزم عمومی همراه باشد.

طیق قانون بر تمامی حوزه های  شهری اثر گذار و نافذ باشد .

وظایف قانونی شورا  بنا به ملاحظات در لابلای لایه های سیاسی و جناحی کتمان نشود وتعهد به مردم  مشمول زمان نگردد.

ضعف های مدیریتی در بخش شهری که ارتباط مستقیم با شورا دارد لاپوشی سیاسی و مصلحتی نگردد .

توان شورا را از منظر خدمت به مردم شریف ونجیب بنگرند که غیر این ،اعضا را به سمت کسب قدرت که از آفت های آن دعواهای سیاسی و اقتصاد ناسالم است سوق خواهد داد.

نگاه شورا صرفا به کف خیابان نباشد چرا که نگاه شورا تمامی حوزه های شهری را در برمی گیرد .

نگاهی خردمندانه و دلسوزانه که نظاره گر دقیق به شهرداری و زیر مجموعه های مرتبط با آن باشد چرا که شورا ،عیون وچشم مردم است .

شورا باید منطقی و در پشتیبانی از شهردار منتخب باشد.

شورا باید، شورای شهر وشهروندان باشد نه شورای دستگاه و یا مجموعه اداری و جناحی و قومی .

اعضای شورا باید ترکیبی را تشکیل بدهند که در اتاق فکر ، طوفان مغزی ایجاد کنند در تصمیم سازی ها اعضا به عنوان نماینده شهر اثرگذار باشند نه اینکه هدف از قبل تعریف و بین تعدادی بسته شده باشد و حرکت فکری در جلسات محکوم به خواست تعدادی بشود .

شورا باید توانایی ارائه مجموعه‌ای از راهبردها، برنامه‌ها و طرح‌های مطالعه‌ شده و علمی برای برون‌رفت از وضع موجود را داشته باشد.

شورا باید از همت والا برای عزت مندی شهروندان  در حوزه های فرهنگی ، آموزشی ، اقتصادی ، اجتماعی  و عمرانی و امور رفاهی همراه با زندگی بهتر را برخوردار باشد.

شورا می‌تواند عامل  سرعت بخشیدن به تقویت  ،رشد و توسعه پایدار شهر و نهایتا کشور شود و سرمایه‌های عظیم انسانی و مادی در خدمت اهداف بلند تصریح‌شده در قانون اساسی گردد.

شورا را باید انسانهای جوان با ایده و  افراد با تجربه کارآزموده  در صنوف مختلف ، صرفا برای خدمت تشکیل دهند که غیر این باشد شاهد آرامش و خاموشی در شورا  ولی  بی سامانی در بستر شهر خواهیم بود ./

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد