*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

خروج تندر 90 و... از بازار ایران؟

در شرایطی که خودروسازان با مشکلات مالی متعددی مواجه هستند خبرهایی از احتمال کاهش همکاری شرکت رنو با شرکت های داخلی شنیده می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در حالیکه واردات خودرو با ارز مرجع و مبادله ای به کشور ممنوع شده اخبار ناخوشایندی از وضعیت همکاری شرکت خارجی رنو فرانسه در تولید محصول تندر 90 هم به گوش می رسد به گونه ای که یکی از متولیان صنعت خودرو کشور از احتمال توقف و یا کاهش همکاری این شرکت با خودروسازان داخلی خبر داده که در صورت تحقق یافتن این خبر وضعیت بازار خودروهای داخلی نیز دستخوش تغییر و چالش خواهد شد.

برهمین اساس، طی چند ماه گذشته روزی نبوده که خبری از مشکلات صنعت خودرو کشور شنیده نشود و خودروسازان هر روز با چالش های جدیدی مواجه هستند که این امر در طولانی مدت بر روی تولید محصولات اثر گذاشته و سبب کاهش تیراژ تولید شده است.

در این شرایط تامین نشدن قطعات به دلیل دو برابر شدن نرخ ارز و مشکلات انتقال آن تولید محصولاتی همچون تندر90 را با مشکل مواجه ساخته به طوری که خودروسازان قبل از تولید هر دستگاه از این محصول ضرر می دهند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در این خصوص به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: تندر90 در شرایط کنونی و با ارز مبادله ای با قیمتی حدود 30 میلیون تومان برای سازنده تمام می شود چرا که قیمت این محصول وابسته به قیمت یورو است و این ارز طی ماه های گذشته رشد قیمتی زیادی داشته است.

نعمت بخش در ادامه تصریح کرد: بنابراین ادامه تولید تندر90 با قیمت فعلی حاشیه زیان را برای تولیدکنندگان به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: شرکت رنو پارس که عمده سهام آن در اختیار رنو فرانسه است و شریک تجاری 2 گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو محسوب می شود، در این وضعیت حاضر به تحمل ضرر نیست ضمن اینکه بدهی خود را از قطعه سازان و خودروسازان داخلی نگرفته اند و  این امر ادامه تجارت و همکاری این شرکت ها را با مشکل مواجه ساخته است.

وی اظهار داشت: در این شرایط شرکت رنو خواستار کاهش تولیدات خود در شرکت های داخلی شده و ادامه فعالیت را منوط به تناسب قیمتی محصولات و دریافت مطالبات عنوان کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: اسفندماه سال گذشته اجازه تعیین قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومان در حاشیه بازار به خودروسازان داده شد و این امر تعدیل قیمت این محصولات و خروج واسطه ها را از بازار به همراه داشت.

وی افزود: در این شرایط که قیمت بیشتر محصولات در کارخانه و بازار متفاوت است، تعیین حاشیه قیمت در بازار راهکار تعدیل قیمت و خروج دلالان از بازار است و در این صورت تفاوت قیمت محصولات به صنعت خودرو بازمی گردد و به جیب دلالان نمی رود.

نعمت بخش اظهار داشت: در این صورت خودروسازان توان رفع مشکلات مالی و پرداخت به موقع بدهی های خود خواهند داشت.

**اتخاذ تدابیری ویژه برای پرداخت مطالبات

براساس این گزارش محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان در این خصوص تصریح کرد: طی 9 ماه گذشته پرداخت مطالبات شرکت رنو از بابت قطعات ارسالی به تعویق افتاده و این شرکت اعلام کرده اگر تا پایان سالجاری میلادی حداقل بخشی از این مطالبات پرداخت نشود ادامه ارسال قطعات به ایران با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی از اتخاذ تدابیری برای پرداخت مطالبات شرکت رنو خبر داد و تصریح کرد: با پرداخت مطالبات مشکلی در راه ادامه فعالیت های رنو در ایران وجود نخواهد داشت.

عضو انجمن قطعه سازان خاطرنشان کرد: شرکت رنو عزم خود را برای ادامه فعالیت ها در ایران تاکید کرده و به طور حتم تولید محصولات رنو به ویژه تندر90 ادامه خواهد یافت.

**همکاری رنو با سایپا ادامه می یابد

همچنین سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این خصوص گفت: همکاری این شرکت با رنو ادامه خواهد داشت و مشکلی در روابط 2 شرکت وجود ندارد.

وی در خصوص پرداخت بدهی های شرکت سایپا اظهار داشت: این شرکت در پرداخت بدهی ها مشکلی ندارد و در شرایط کنونی دارایی های سایپا بیش از بدهی های آن است./س

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد