سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم از خرین آمار جذب هیات علمی در دانشگاهها، ارجاع "سند آموزش عالی کشور" مبتنی بر طرح آمایش به مراجع ذیصلاح،رتبهبندی دانشگاههای کشور بر اساس مدل بومی، رد انحلال دانشگاههای غیرانتفاعی و کاهش ظرفیت پذیرش علوم انسانی در کنکور 92 خبر داد.
رضا عامری صبح امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه در برنامه سوم توسعه 2000 ردیف استخدامی بین دانشگاهها توزیع کردیم، گفت: این رقم در برنامه چهارم به 2250 رسید که با پیگیریها دولت و وزارت علوم و با اختصاص 3000 ردیف مازاد، حدود 5250 عضو هیات علمی در دانشگاهها استخدام شدند.
وی افزود: با توجه به تمدید برنامه چهارم توسعه تا سال 90، تعداد اعضای هیات علمی جذب شده به 6472 نفر رسید که در سال 90 و شش ماه اول سال 91، جهشی بزرگ در زمینه جذب هیات علمی رخ داد و حدود 3864 ردیف استخدامی بین دانشگاهها توزیع شد که این رقم تا پایان سال از 5500 نفر خواهد گذشت.
عامری با بیان اینکه هیچ گونه محدودیتی برای جذب هیات علمی وجود ندارد، تصریح کرد: به دانشگاهها اعلام کردهایم که با توجه به ضوابط و مقررات، آمادگی این را داریم که هر چقدر دانشگاهها بتوانند جذب هیات علمی داشته باشند، به آنها شماره مستخدم تعلق میگیرد.
وی با اشاره به فراخوان جذب هیات علمی در مهرماه سال جاری، افزود: هنوز تعداد ثبتنامی این فراخوان را به حساب نیاوردهایم که امیدواریم تا پایان سال نتایج اعلام شود.
سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با بیان اینکه در طرح "آمایش" جذب 12 هزار عضو هیات علمی برای دانشگاه آزاد پیشبینی شده است، گفت: در این زمینه در آذرماه فراخوانی را برای دانشگاه آزاد داشتهایم. بنابراین در زمینه جذب اعضای هیات علمی یک اجماع همگانی بوجود آمده که تا سال آینده میزان جذب هیات علمی از مجموع دو برنامه قبلی بیشتر خواهد شد.
عامری همچنین درباره بورسیههای جذب شده در هیات علمی دانشگاهها، نیز تصریح کرد: ما در کل برنامه چهارم توسعه، 10 هزار و 602 نفر سهمیه بورس بین دانشگاهها توزیع کردیم که البته میزان تحقق قطعا کمی پایینتر بوده است، اما در سال 90 و شش ماه اول 91، حدود 7800 سهمیه بورس به دانشگاهها اختصاص یافته است که یعنی حدود 80 درصد کل برنامه چهارم را در این 1.5 سال به دانشگاهها مجوز دادهایم و اگر دانشگاهی بتواند بیشتر از این مقدار بورسیه نیز جذب کند، با دریافت مجوز از وزارت علوم، این امر امکانپذیر است.
وی همچنین با اشاره به اعضای هیات علمی در قالب طرح "سربازی" نیز گفت: در سال 90 حدود 600 نفر و در شش ماه اول سال 91 حدود 480 نفر در قالب در طرح "سربازی" در هیات علمی دانشگاهها جذب شدهاند که در مجموع از سال 90 به بعد تعداد این افراد به حدود 1100 نفر رسیده است، در حالی که در برنامه چهارم تعداد این افراد 1890 نفر بوده است.
سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با اشاره به طرح "آمایش آموزش عالی"، گفت: ما از سال 88 بحث ماموریتگرایی آموزش عالی را مبتنی بر "آمایش" آغاز کردهایم که بر اساس آن کمیتههای "آمایش استانی" شکل گرفت و در سطح ستادی نیز وزارت علوم در هفت حوزه فعالیت خود را شروع کرد.
عامری با بیان اینکه طرح "سند آموزش عالی کشور" مبتنی بر آمایش نیز در همین راستا برای تصویب به مراکز ذیصلاح ارجاع داده شده است، اظهار کرد: البته با توجه به اینکه این یکی از طرحهای وزارت علوم است، در حال حاضر نیز قابلیت اجرایی دارد که ما با تشکیل صدها گروه و کمیته کارشناسی در زمینه بازنگری سرفصلها، بروزرسانی و توسعه میان رشتهایها و ... فعالیت میکنیم که امیدواریم فاز اجرایی بیشتری شود.
وی همچنین با اشاره به تقسیم کشور به 11 منطقه آمایشی، تصریح کرد: به جای ارتباط مستقیم با دانشگاهها، فعالیت را با همکاری مناطق پیش میبریم، بنابراین به جای متمرکز بودن برنامهها در خود ستاد، از این پس دانشگاهها نقش بیشتری خواهند داشت و وزارت علوم نقش سیاستگذاری و برنامهریزی را ایفا خواهد کرد.
سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم همچنین با اشاره به توسعه کیفی آموزش عالی، گفت: در حال حاضر ظرفیت ما بیش از تقاضا است و این خود نویدی برای افزایش کیفیت دانشگاهها خواهد بود، چرا که از این پس رقابت بین دانشگاهها برای افزایش کیفیت بیشتر خواهد شد.
عامری با بیان اینکه در همین راستا بحث رتبهبندی دانشگاهها را مطرح کردهایم، تصریح کرد: رتبهبندی یک موضوع چالشبرانگیز است که باید انتخاب معیارهای آن با دقت انجام شود. از طرفی ما به دنبال معیارهایی هستیم که منطبق بر واقعیتهای آموزش عالی خودمان باشد.
وی با بیان اینکه سازمانهای جهانی زیادی وجود دارد که دانشگاهها را رتبهبندی میکنند، گفت: لزوما معیارهای این سازمانها منطبق بر آموزش عالی ما نیست. البته ما گاها دانشگاههای مادر خود را تشویق به حضور در رتبهبندیهای جهانی میکنیم، اما اینکه دانشگاهها را تنها به سوی رتبهبندیهای خارجی سوق دهیم، چیز مطلوبی نیست؛ بلکه باید به یک مدل بومی در رتبهبندی برسیم.
به گفته سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، یکی دیگر از معیارها، بحث ارتباط سنجی است، یعنی کسانی که در یک مرکز آموزش میبینند، پس از فارغالتحصیلی آیا صلاحیت لازم را دارند یا خیر؟
عامری با بیان اینکه با ابلاغ بخشنامهای از وزیر علوم انتخاب معیارها انجام شده است، گفت: بر این اساس رتبهبندی در همه زیر نظامهای آموزشی انجام خواهد شد و ما باید علاوه بر یک رتبهبندی کلی، رتبهبندی بر اساس زیر نظامهای خاص را نیز داشته باشیم، چرا که هر کدام از زیر نظامها، اهداف و ماموریتهای خاص خود را دارند؛ بنابراین نمیتوانیم یک دانشکده فنی و حرفهای را با یک دانشگاه بزرگ مقایسه کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 2700 موسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد، گفت: رتبهبندی دانشگاهها باید به صورت فازبندی انجام شود که در فاز اول، رتبهبندی موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی را آغاز کردیم که بر اساس آن تابحال 180 موسسه اطلاعات خود را تکمیل کردهاند و خروجی اولیه از این موسسات را داشتهایم که در حال بررسی صحت اطلاعات هستیم و به زودی این نتایج را اعلام میکنیم.
سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با بیان اینکه رتبهبندیها ممکن است هر 2 یا 3 سال یک بار تکرار شود، گفت: در این زمینه، اعطای رشتهها، اختلاف میان شهریهها و مسائل آموزشی دیگر بر اساس رتبه دانشگاه بررسی خواهد شد.
عامری همچنین در مورد نظارت و ارزیابی آموزش عالی، گفت: علاوه بر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، یک شبکه نظارت و ارزیابی در کل کشور مرکب از 31 هیات در استانها وجود دارد که علاوه بر اعضای عضو، دهها نفر از اعضای هیات علمی نیز در این هیاتها فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه در سال 83 تعداد بازدیدهای میدانی 31 مورد بوده است، گفت: این رقم در سالهای آتی به ترتیب 60، 102، 198، 397 و 559 مورد بوده است که در سال 90 بالغ بر 860 مورد نظارت و ارزیابی میدانی صورت گرفته است. علاوه بر اینها در خود زیر نظامها نیز بحث ارزیابی را به شدت توصیه کردهایم که در این زمینه دانشگاه جامع علمی کاربردی نظارتهای خوبی را انجام داده که بعضا منجر به بازنگری مراکز و تغییر تعداد رشتهها شده است.
سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم افزود: همچنین دانشگاه پیامنور نیز ارزیابی را در سطح واحدهای خود انجام میدهد. ما در حال حاضر هر واحدی که میخواهد تاسیس شود، حتی پردیسهای دانشگاهها را مورد ارزیابی قرار میدهیم و متناسب با امکانات، تعداد رشتهها و مقاطع را برای آن تعیین میکنیم.
وی همچنین با اشاره به برخی انتقادها درباره انحلال مراکز و موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی، گفت: نه تنها این مراکز در شرف انحلال نیستند، بلکه از برنامه چهارم تابحال تعداد جمعیت دانشجویی آنها از 200 هزار نفر به 400 هزار نفر افزایش پیدا کرده است. بنابراین این حرفها که برخی از افراد در حمایت از این موسسات میزنند، ناخواسته به این موسسات ضرر میزند، چرا که احساس عدم امنیت و آرامش را در بین مردم برای جایگاه این موسسات ایجاد میکند.
عامری با بیان اینکه ما در حال حاضر 340 موسسه غیر انتفاعی فعال داریم، تصریح کرد: طبیعی است که همه این موسسات از کیفیت لازم برخوردار نباشند، اما موسساتی که حداقلها و استانداردهای لازم را داشته باشند، مورد حمایت وزارت علوم هستند و ما نه تنها حذف آنها را نداریم، بلکه هدفمان مشارکت بخش غیر دولتی است و شاهد این مدعا نیز افزایش تعداد رشتههای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این موسسات بوده است.
سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم خاطر نشان کرد: البته اگر این موسسات استانداردهای لازم را نداشته باشند، به سمت محدود کردن رشتهها و کم کردن ظرفیت دانشجویی و حتی در مواردی به سمت توقف فعالیت آنها حرکت کردهایم که البته تعداد این مراکز به اندازه انگشتان دو دست هم نبود.
وی با بیان اینکه اکثر این موسسات در حال حاضر دارای فضای آموزشی مستقل هستند، گفت: در سالهای گذشته در این موسسات، بحث هیات علمی مطرح نبود، اما در سال 90، 480 و در شش ماه اول سال 91، 635 عضو هیات علمی در این موسسات جذب شدهاند که این رقم تا پایان سال قطعا از مرز 1300 نفر خواهد گذشت.
وی با بیان اینکه بحث "آمایش" میتواند به حذف کنکور کمک کند، گفت: هدف حذف کنکور این است که همه مناطق کشور بتوانند از آموزش عالی با کیفیت برخوردار شوند. خوشبختانه در 31 منطقهای که از آنها بازدید میکنیم، حتی در مناطق محروم، آموزش عالی در حد قابل قبول یا بالاتر است.
سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با بیان اینکه سازمان بازرسی کشور نیز از این مراکز گزارش میدانی داشته است، گفت: این سازمان نیز از امکانات مناسب تمامی مراکز آموزش عالی اظهار تعجب و خوشحالی کرده است. برای مثال در دانشگاه ملایر در سالهای گذشته تنها دو عضو هیات علمی وجود داشت که در حال حاضر در این دانشگاه، 120 عضو هیات علمی تمام وقت فعالیت میکنند.
عامری با بیان اینکه اگر در استانها، رشتهها و ظرفیتهای متنوع را ایجاد کنیم، لزومی ندارد که کسی وارد استانهای دیگر شود، گفت: در این زمینه فقط بحث برخی رشتهها و دانشگاههای خاص میماند که تنها یک درصد از جمعیت متقاضی کشور را تشکیل میدهند. بنابراین آمایش کمک میکند که ما تعادل منطقهای داشته باشیم. در همین زمینه بیشترین مقدار بورس هیات علمی را به دانشگاههای نوپا و مناطق محرومتر میدهیم.
وی همچنین با اشاره به بحث تعدیل ظرفیت زیر گروههای آموزشی خبرنگار به ایسنا گفت: هدف ما، برقراری تعادل بین گروههای آموزشی هم در سطح کلان و هم در استانها است و با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 45 درصد ظرفیت دانشگاهها در علوم انسانی است و تا حدودی بازار کار این مجموعه به حد اشباع رسیده است، بنابراین در کنکور سال آینده قطعا میزان کاهش سهمیه کل را در این زیر گروه آموزشی خواهیم داشت.
سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم افزود: همچنین بقیه زیر گروهها به ویژه فنی و مهندسی و هنر توسعه بیشتری خواهند داشتند.
عامری با بیان اینکه این مسائل در بحث آمایش نیز مطرح شده است، افزود: در دانشگاههای دولتی وقتی دانشگاهی رشتهای را درخواست میکند، ابتدا چک میکنیم که آیا این رشته در بحث آمایش وجود دارد یا خیر؟ و در گامهای بعدی این الزامات را در موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی به کار خواهیم گرفت.
وی همچنین درباره همکاری دانشگاه آزاد در زمینه ارائه آمار اعضای هیات علمی تمام وقت، تصریح کرد: در حال حاضر همه زیر نظامهای ما نیاز به اعضای هیات علمی دارد. در دانشگاه آزاد نیز این بحث مطرح است.
عامری در خاتمه با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از وضعیت اعضای هیات علمی تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد نداریم، گفت: از این دانشگاه درخواست کردهایم که آمارهای خود را به صورت شفافتر ارائه کنیم که امیدواریم این امر به زودی انجام شود.
انتهای پیام
ایسنا/