* بلافاصله پس از انقلاب، استکبار جهانی نظام جمهوری اسلامی را برنتابید و جنگ تمام عیار ناخواستهای را به ما تحمیل کرد. نیروهای مسلح نظام و به ویزه ارتش در خط مقدم این نبرد حضور یافتند و نیروی زمین ارتش پیشتاز دفاع بود. عملکرد نیروی زمینی هم در روزهای نخست جنگ و هم در ادامه آن، چگونه بود و چه عواملی باعث شد که روز ارتش این بار به نام روز ارتش و حماسه آفرینیهای نیروی زمینی قهرمان نامیده شود؟
پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم که گروهکهای داخلی و استکبار جهانی از استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشور ناخرسند بودند و فعالیتهای براندازیشان را با فراخوان نیروهایشان از داخل و خارج کشور، آغاز کرده و ناامنیهای گستردهای را در شمال غرب، جنوب غرب و سیستان و بلوچستان، گنبد و ترکمن صحرا به وجود آوردند.
یکانهای نیروی زمینی، در کنار داوطلبانی از دیگر نیروها، نخستین یکانهایی بودند که برای مقابله با ناامنیها اعزام شدند. ارتش جمهوری اسلامی ایران پیشگام همه قوا بود و در رأس همه یکانها، یکانهای نیروی زمینی حضور داشتند. این جدای از یکانهای مستقر است. برای نمونه، در کردستان، لشکر 28 پیاده کردستان جلوتر از همه حضور داشت. لشکر 81، تیپ 30 و لشکر 88 هم در این غائلهها و گنبد و ترکمن صحرا به مقابله با ضد انقلاب پرداختند و این حضور گسترده و نورانی یکانهای نیروی زمینی، ضد انقلاب را در همان گام نخست زمینگیر و سرکوب کرد. هوانیروز قهرمان هم در همان روزهای آغازین با اقتدار وارد صحنه شد.
اینجا باید خاطرهای از شهید فلاحی عرض کنم. در همان روزهای نخست انقلاب که پاوه در حال سقوط بود و همه نیروهای مدافع آن در مرکز شهر گرفتار شده بودند و ضد انقلاب از ارتفاعات اطراف، مدافعان را با تیربار و خمپاره هدف قرار میداد، شهید فلاحی در کرمانشاه شرایط را برای خلبانان هوانیروز توضیح میدهند و با این که هوا در حال تاریک شدن بود، شهید کشوری بلافاصله برای حضور در پاوه برای مقابله با دشمن اظهار آمادگی میکند و همراه با کمک خلبانشان عازم میشوند و ضربات مهلکی هم به ضد انقلاب در پاوه میزنند و سبب میشوند که آنها عقب نشینی کنند.
در ادامه و همزمان با این ناامنیها، درگیریها در غرب و جنوب غرب کشور آغاز میشود و چون مرز از حالت انتظامی به حالت نظامی تغییر وضعیت میدهد، لشکر 81 در مرزهای غرب کشور و لشکر 92 در جنوب غرب کشور مستقر میشوند. با شدت گرفتن درگیریها، تیپ 37 و تیپ 84 خرم آباد هم وارد عمل میشوند و به عنوان نخستین یکانها در مقابل هجوم بیامان دشمن ایستادگی میکنند و شهید و مجروح میدهند. اما جلو ضربه اولیه و حرکت 12 لشکر زرهی و مکانیزه را میگیرند. در آن شرایط این یکانها کار بزرگی انجام دادند و با عِده و عُده کمی که داشتند، ایستادگی کردند. در پی این که نیروهای هجومی دشمن از مرزها عبور کردند، مقابله بالگردها با نفر و تانک هم آغاز شد.
بالاتر از آنها هم جنگندههای نیروی هوایی حضور داشتند و با یکدلی این نیروها ضربات مهلکی به دشمن وارد شد و جز روزهای نخست و پیشروی های اولیه تا پایان جنگ، یکانهای رژیم بعث عراق دیگر پیشروی نداشتند.
اینها مرهون رشادتها و فداکاریهای همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و در نوک این پیکان، نیروی زمینی ارتش بود.
این همان مقطعی است که حضرت امام خمینی (ره) درباره آن فرمودند که «نیروی زمینی قهرمان که در تمامی حوادث در نوک پیکان حملات ناجوانمردانه دشمن بوده...».
در آن شرایط از دالامپرداغ و سه مرزی تا نهر غنوجه در جنوب، 1600 ـ 1700 کیلومتر مرز مشترک با عراق، همگی در اختیار نیروی زمینی ارتش بود و تا پایان جنگ به همین حالت بود و حتی پس از جنگ هم این حالت ادامه داشت. ثمره و نتیجه این مجاهدتها، تقدیم 46 هزار شهید و 126 هزار جانبازی است که نیروی زمینی تقدیم انقلاب کرده است.
به گزارش «تابناک»، نشریه آمریکایی «آتلانتیک» امروز با انتشار مطلبی به تحلیل دلایل فروکش کردن خطر جنگ میان ایران و رژیم صهیونیستی پرداخته است.
بنا بر این تحلیل، این دلایل عبارتند از:
1ـ اختلافات درونی در اسرائیل: اخبار روزنامهها از وجود شکافی رو به افزایش میان رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل حکایت دارد. آخرین مورد از این دست، اظهارات «یووال دیسکین»، رئیس سابق امنیت داخلی اسرائیل بود که طی آن بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک، نخست وزیر و وزیر دفاع را به غیر قابل اعتماد بودن در مسأله ایران متهم کرد و آنها را دارای اهدافی «موعودگرایانه» دانست؛ افزون بر این، رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز اشاره کرده تهدید ایران آن گونه که دیگران نشان میدهند، بزرگ نیست.
2 ـ نتیجه بخش بودن مذاکرات صلح: هرچند برخی بر این باورند که نباید به مذاکرات ایران و 1+5 بیش از اندازه امید بست، تحلیلهای متعددی نیز هست که حاکی از نتیجه بخش بودن نهایی این مذاکرات است. نرمشهای به وجود آمده از سوی هر دو طرف موجب میشود بتوان به این امر امید بست.
3 ـ درگیر شدن نتانیاهو در انتخابات: از جمله دیگر دلایلی که البته در کوتاه مدت خطر جنگ را کاهش داده، تلاش نتانیاهو برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است. وی هماکنون از اقبال عمومی برخوردار است و گروههای مخالف نیز ضعیف هستند. در این شرایط و در آستانه انتخابات، معنا ندارد که علیه ایران اقدام نظامی کند.
4 ـ درگیری کاخ سفید با معضل نفت: این خود دلیل بزرگی برای تلاش دولت اوباما جهت خودداری از جنگ است و میتواند چشم انداز انتخاب دوباره اوباما را به مخاطره بیندازد. کاخ سفید مصمم به جلوگیری از هر گونه تقابلی است که میتواند در سال انتخابات، بازار نفت را تحت الشعاع قرار دهد.
برآوردها حاکی از آن است که در صورت حمله اسرائیل به ایران، بهای نفت به طرز بی سابقهای افزایش خواهد یافت.
آیتالله مهدوی کنی با صدوری به همایش جوانان اصولگرا ، با اشاره به تخریبهای به عمل آمده علیه نیروهای انقلاب و بیتوجهی به رهنمودهای رهبری در خصوص (اتحاد و یکپارچگی) و (جذب حداکثری از نیرهای انقلاب) تبیین و توضیح مواضع امام(ره) و مقام معظم رهبری را مورد تاکید قرار داد. به گزارش خبرنگار سیاسی خبر گزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن پیام رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به جوانان حاضر در همایش جوانان اصولگرا به شرح زیر است:
بسمالله الرحمن الرحیم
جوانان شریف و انقلابی تهران
فرزندان انقلابیم در مسیر اتحاد و همدلی ایستادگی کنید
اینجانب با توجه به وضعیت خطیر و حساس کشور به شما فرزندان انقلابی امام (ره) و مقام معظم رهبری توصیه میکنم به عنوان پیشتازان بصیرت در تبیین حقایق و معرفی کاندیداهای اصلح که در جبهه متحد اصولگرایان مجتمع شدند نقش آفرینی کنید.
علیرغم تصور به وجود آمده، در این مرحله انتخابات چون شعارها مشابهت زیادی دارند گزینش نامزدها سختتر است و این شبیه همان دورانی است که امام علی (ع) فرمود: ولایحمل هذا الاعلم الا اهل البصره و الصبر
در این مسیر لازم است در مقابل تخریبهای به عمل آمده علیه نیروهای انقلاب و بیتوجهی به رهنمودهای رهبری در خصوص (اتحاد و یکپارچگی) و (جذب حداکثری از نیرهای انقلاب) به تبیین و توضیح مواضع امام و مقام معظم رهبری بپردازید که انقلاب هر چه دارد مدیون این دو رهبر الهی است. محمدرض مهدوی کنی
12 اردیبهشت1391
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء ارتش در واکنش به استقرار جنگندههای اف ـ 22 آمریکا در امارات، گفت: این کشورها بهتر است به جای صرف هزینه برای ساخت تجهیزات نظامی، فکری به حال اقتصادشان بکنند.
امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در واکنش به استقرار جنگندههای اف ـ 22 آمریکا در امارت اظهار کرد: این کشورها بهتر است به جای آنکه پول خود را صرف گسترش تجهیزات نظامی برای کشتار مردم مظلوم کنند، فکری به حال اقتصادشان بکنند.
وی افزود: ما همواره در طول سالیان دراز تهدیدهای مختلفی داشتهایم، اما مساله این است که ما همواره و به طور 24 ساعته هوشیار هستیم. ایسنا
درحالی که بنا به اعلام معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، افزایش 15 درصدی برای میزان حقوق کارمندان در سال جاری توسط دولت دیده شده است، مجلس این میزان را کافی نمیداند و به گفته برخی از آنان و نیز برخی کارشناسان اقتصادی، افزایش 15 درصدی کفاف شرایط تورم فعلی را نمیدهد. مستند آنها به نرخهای تورم اعلامی ازسوی نهادهای مرتبط در دولت است که بالای 20 درصد اعلام شده است. طبق ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری هم حقوق و مزایا باید متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند.
با این حال معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درباره افزایش حقوقها گفت: کارمندان تمام معوقات افزایش حقوق خود را از تاریخ 1391.1.1 دریافت میکنند.
رحیم ممبینی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایسنا اظهار کرد: پرداختها قطعا پس از تصویب ضریب ریالی توسط دولت از ابتدای فروردین ماه اعمال و معوقهها پرداخت میشود.
وی با بیان اینکه پیش بینی دولت برای افزایش حقوق کارمندان تا 15 درصد بوده است، تاکید کرد: دولت افزایش تا 15 درصد را پیش بینی کرده اما این موضوع به تصویب مجلس بستگی دارد.
ممبینی پیشتر اظهار کرده بود که میزان افزایش حقوق تا 15 درصد در لایحه بودجه 91 دیده شده است و پس از تبدیل لایحه بودجه به قانون، دولت هم بر اساس آن افزایش حقوق کارمندان را اعمال خواهد کرد.
پس از اعلام تصمیم دولت مبنی بر افزایش حداکثر 15 درصدی حقوقها در سال جاری، نگرانیهایی درباره تناسب درآمد و هزینه مطرح شد که انتظار میرود همانطور که مجلس بر اجرای با تامل فاز دوم هدفمند کردن یارانهها اصرار دارد، تمام جوانب را نیز درباره میزان حقوق کارمندان درنظر گیرد.
یک کارشناس اقتصاد درباره مناسب بودن میزان افزایش حقوقها که دولت در سال جاری در نظر گرفته است، با تاکید بر اینکه طبق ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق و مزایا متناسب با نرخ تورم باید افزایش پیدا کند، اظهار کرد: نمیدانم تصمیم دولت نسبت به کل افزایشهای مستمر و غیر مستمر چیست، این رقم که اعلام کردند با تورم امسال فاصله جدی دارد اما اطلاعی ندارم که تصمیم دولت برای جبران آن از طریق پرداختهای مستمر و غیر مستمر چیست. اگر به 15 درصد افزایش حقوق اکتفا کرده باشند، این میزان، حتما کاهش قدرت خرید کارمندان را جبران نمیکند ولی اگر سازوکارهای دیگری برای جبران پیشبینی کردهاند، بحث دیگری است و باید آن را جدا بررسی کرد.
در این زمینه الیاس نادران ـ نماینده مجلس ـ درباره دیدگاه مجلس نسبت به تصمیم دولت مبنی بر افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان در سال جاری گفت: در کمیسیون تلفیق نه فقط افزایش مستمر بلکه همه تغییرات پرداختی پرسنل را ملاحظه میکنیم.
نماینده مردم تهران درباره میزان معوقات اعلام کرد که این میزان متناسب با درصد افزایش حقوقی که مصوب میشود، خواهد بود. مصوبه از اول فروردین ماه سال جاری اعمال میشود و همه افزایش حقوق پرسنل که مربوط به سنوات است، از ابتدای سال جاری پرداخت میشود. اگر افزایش حقوقها با تاخیر اعمال شود، ماههایی که لحاظ نشده را باید جبران شود. هر چقدر که میزان افزایش حقوق تصویب شود، به همان اندازه اعمال میشود.
براساس این گزارش، یک کارشناس بازارهای مالی بینالملل نیز با جدی خواندن نگرانیها درباره هدفمند کردن یارانهها، اظهار کرد: نگرانیای که توسط مجلس و دیگر متخصصان درباره اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانهها بیان میشود، بحث تورم است.
شاهین شایان آرانی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در فضای کنونی و با توجه به تحریم تشدید تورم میتواند اثرات ناگواری ایجاد کند، تاکید کرد: به همین دلیل به نظر منطقی می آید که فعلا در راستای اجرای هدفمندی یارانهها تامل شود در اصل کسی مخالف هدفمند کردن یارانهها نیست اما نحوه اجرا مهم است و هدفمند کردن یارانهها باید به مرور زمان و با تدبیر انجام شود. اگر این کار نشود، فشار تورمی بهوجود میآید و قطعا فشار تورمی بیش از 15 درصد است.
شایان تاکید کرد: اگر با فشار تورم فرضی 30 درصد حقوقها 15 درصد افزایش یابد، یعنی 15 درصد قدرت خرید را از دست میدهیم.
با توجه به جمیع جوانب و پیشنهاد افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان برای سال جاری، باید منتظر نظر مجلس و مصوبه در این زمینه بود. ایسنا
مقامات آمریکایی از استقرار تعدادی از جنگنده های اف 22 این کشور در امارات خبر دادند.
به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مقامات که نخواستند نامشان اعلام شود از اعلام تعداد جنگنده های آمریکایی اف 22 رخودداری کرده و فقط گفته اند که این جنگنده ها در پایگاه هوایی الظفره امارات مستقر شده اند.
سخنگوی نیروی هوایی آمریکا هم بدون نام بردن از محل استقرار این جنگنده ها یا ایران گفت: شماری از جنگنده های اف 22 آمریکا در منطقه مستقر شده اند.
خانم "ماری دونر جونز" سخنگوی نیروی هوایی آمریکا اضافه کرد: چنین اقداماتی، روابط میان ارتش های آمریکا و امارات را تقویت می کند،در تقویت امنیت منطقه ای نیز سهیم است و به بهبود عملیات های هوایی مشترک منجر می شود.
کاپیتان جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم گفت که استقرار این جنگنده های آمریکایی در امارات کاملا طبیعی است و در چارچوب جابجایی نظامیان آمریکایی در منطقه به ویژه پس از عقب نشینی از عراق صورت می گیرد.
براساس این خبر آمریکا این جنگنده ها را به امارات نفروخته است بلکه این جنگنده های در مالکیت ارتش آمریکا در امارات مستقر شده اند.
عصر ایران ؛ حسین قمری - در خلیج فارس قریب به 130 جزیره وجود دارد. در باره حاکمیت بر بعضی از این جزایر بین کشورهای کرانه اش اختلاف نظرهایی وجود دارد . یکی از جنجالی ترین مسائل و اختلافات مربوط به ادعای کشور امارات متحده عربی نسبت به سه جزیره ابوموسی ، تنب بزرگ و تنب کوچک می باشد .
برای روشن نمودن و درک واقعیت های موجود بررسی جوانب تاریخی و حقوقی مسئله در چارچوب قواعد و اصول حقوق بین الملل می تواند ابزاری مناسب برای دفاع از امنیت وحاکمیت و منافع ملی ایرانیان باشد چرا که گسترش روز افزون ادعاهای کشور امارات در سنوات و ماههای اخیر و همکاری همه جانبه کشورهای حاشیه خلیج فارس و غرب در این مورد ، در صورت بی تفاوتی به مسئله از جانب ایران ، موجب تجاوز و تعدی به یکی از خطوط قرمز ملت ایران می شود و گناهی نابخشودنی محسوب خواهد شد .
ایران حاکمیت 50% ازمهمترین تنگه بین المللی یعنی تنگه هرمز را داراست که این تنگه قلب تپنده خلیج فارس محسوب می شود؛ جزایر سه گانه فوق الذکر به همراه سه جزیره هرمز ، لارک و قشم به جزایر شش گانه قوسی شکل مشهور می باشند که به عنوان "سپر دفاعی تنگه هرمز" قلمداد می گردند و دارای موقعیت بسیار خوب نظامی برای تسلط بر تنگه هرمز هستند.
اهمیت تنگه هرمز
1- نفت خام عبوری از این تنگه حدود 40%نفت دنیا را تامین می کند البته این امر به تناسب نرخ تولید اوپک تغییراتی دارد.
2- بین 80 تا 90 درصد نفت خلیج فارس انحصارا" از طریق این تنگه صادر می گردد و آژانس انرژی آمریکا پیش بینی می کند که حجم صادرات نفت از این تنگه تا سال 2020 به 30 تا 40 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
3-کشتی های تجاری حامل غلات و سایر محصولات از طریق این کریدور حیاتی می گذرند.
4- تسلیحات نظامی آمریکا در کشورهای خلیج فارس از طریق این تنگه انتقال می یابد.
5- صادرات 31 میلیون تنی ال ان جی (lNG) قطر از طریق این تنگه به آسیا و اروپا انتقال می یابد .
اهمیت جزایر سه گانه برای ایران از بعد حقوقی
موضوع حاکمیت ایران بر جزایر مذکور و نیز طرح ادعاهای ارضی مکرر امارات نسبت به این جزایر از مسائل و مباحث مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران و محافل سیاسی منطقه ای و جهانی می باشد .
از آنجا که حفظ تمامیت ارضی کشورایران در اصول 78- 121-143-152-176 قانون اساسی آمده است و آگاهی ازمسائل مربوط به این قضیه لازم و ضروری است و با توجه به اینکه مطالب غیر واقعی در کنار و پیرامون موضوع منتشر می شود اهمیت تبیین حاکمیت ایران بر جزایر مربوط و نیز بررسی ادله و ادعاهای حقوقی طرفین ( انگلستان – امارات – ایران ) پیش از گذشته آشکار می گردد .
از آنجا که این موضوع در تفاهم نامه سال 1971 میلادی به بحث گذاشته شده قبل از ورود به بحث دلایل کشورها ابتدا تفاهم نامه مذکور را به صورت گذرا بررسی نموده و توضیح خواهیم داد :
تفاهم نامه 1971 میلادی
این تفاهم نامه از سوی انگلیس و به پیشنهاد این کشور بسته شد و بر اساس الگویی که در اختلافات ارضی دیگر مناطق تحت سیطره این کشور بود تنظیم و بین ایران و شیخ شارجه در سال 1971 امضاء گردید.
در تفاهم نامه مذکور آمده است که "ایران از ادعای مالکیت بر جزیره ابوموسی چشم پوشی نمی کند و ادعای طرف مقابل را به رسمیت نمی شناسد ولی موافقت می کند که در منطقه جنوب ابوموسی شیخ شارجه پاسگاه پلیس دایر نماید و همچنین امنیت کامل ابوموسی با ایران می باشد."
باید خاطرنشان ساخت آنچه از فحوا و مفاد تفاهم نامه استنباط می گردد این است که تفاهم فوق صرفاً در خصوص ابوموسی می باشد و به نحوه مالکیت و اداره آن بر می گردد و در خصوص تنبان بزرگ و کوچک هیچ گونه قید و بندی در تفاهم نامه نبوده است.
ادعای امارات دال بر مالکیت بر جزیره ابوموسی و جزایر تنبان به این بهانه مطرح شد که در آن موقع کشور امارات تازه استقلال یافته بود و از آنجا که نیاز به رسمیت شناختن داشت و ایران به عنوان ژاندارم منطقه و کشور بزرگ بایستی آن را به رسمیت می شناخت لذا مدعی است برای تحقق این خواسته به ناچار و اجبار تن به این تفاهم نامه داده است!
بعد از بررسی اعتراضات کشورهای عربی نسبت به اقدامات ایران در جزایر و شکایت در شورای امنیت سازمان ملل و سکوت شورای مذکور (سال 1351) موضوع این اختلافات ارضی به مدت 20سال به بوته فراموشی سپرده شد و آنچه باعث شد موضوع مجددا" مطرح شود ماجرای کشتی خاطر در 31 مرداد 1371 بود.
وقوع این حادثه در امارات به نمایش تبلیغاتی بسیار گسترده و احتمالا" از پیش طراحی شده مواجه شد. در ابتدا ادعای امارات نسبت به ابوموسی بود ولی 17 روز بعد از طرح ادعای امارات نسبت به این جزیره و باشروع به کار اجلاس وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس موضوع را علاوه به ابوموسی به دو تنب بزرگ و کوچک نیز تسری دادند .
ماجرای کشتی خاطر
در مورد کشتی خاطر که مبنای اصلی اختلاف ایران و امارات بود و قضیه از همین زمان توسط چند کشور عربی به شورای امنیت ارجاع گردید ماجرا از این قرار بود که کشتی اماراتی به نام خاطر به مقصد ابوموسی دارای تعدادی مسافر از کشورهای فلسطین - پاکستان و هندوستان و چند کشور عربی و تعدادی از اهالی شارجه بود که زمان پیاده شدن مسافران کشتی ایران در سال 1371 فقط به اهالی شارجه اجازه ورود داد و از بقیه مسافران درخواست ویزا نمود ( روالی که امروزه نیز مرسوم است ) زیرا ایران بر اساس تفاهم نامه 1971 مسئول حفظ امنیت جزیره بود .
این امر با اعتراض کشورهای عربی مواجه و موجی از شکایت و اعتراضها را در پی داشت و کشورامارات بجای برخورد منطقی باقضیه موضوع را از طریق شکایت در مجامع بین المللی مطرح نمود که هیچ نتیجه ای برای این کشور را در برنداشت .
بررسی دیدگاه کشور انگلستان
از دیدگاه انگلیس وضعیت حقوقی جزایر مصداق سرزمینهای بدون صاحب است؛ آنها در پاسخ به اعتراض ایران در رابطه با اشغال جزایر در سال 1904 اظهار نظر عجیبی دارند که با توجه به سیاستهای پیر استعمار و تناقض گویی و دو پهلو بودن اظهارات کشور مذکور اعمال این دیدگاهها از آنه بعید نیست آنها می گویند :
1- ایران از حاکمیت خود بر جزایر اعراض نموده است .
2- نامه های ردو بدل شده میان ایران و حکام شارجه مبنا می باشد.
3- حاکمیت ایران مشمول مرور زمان گردیده است .
در خصوص بند 1 باید گفت اسناد موجود در وزارت امور خارجه این کشور در هشت جلد کتاب با حجم 5000 صفحه و نیز نامه های فراوان حاکی از این است که انگلیس قبلا" به حاکمیت ایران به این جزایر بصورت دوفاکتو اعتراف نموده و ایران در سخت ترین شرایط تاریخی خود و زمان مشروطه در سال 1906 و متعاقب آن که ایران در آستانه جنگ داخلی بود از اعتراض خود دست بر نداشته است .
برای اینکه اعراض صورت گیرد دو عنصر 1- مادی ( عمل دولت ) 2- معنوی ( اراده دولت ) باید وجود داشته باشد اما ضعف یا قصور یک دولت در اعمال حاکمیت هیچگاه به معنای عدم حاکمیت تلقی نمی شود .
علاوه بر آن ، ایران از طریق خاندان قاسمی بندر لنگه نزدیک به یک قرن اعمال حاکمیت نموده است و حتی به اذعان تاریخ انگلیسی ها خودشان تا قبل از تغییر موضع چنین اعلام نموده اند که اولاً قاسمی های بندر لنگه اتباع ایرانی اند، ثانیاً جزایر بخشی از تمامیت ارضی ایران می باشد، ثالثاً مالیات و خراج به دولت ایران پرداخته اند اما بعداً در طی یک اقدام دیپلماتیک مدعی شدند که خاندان قاسمی بندر لنگه را به نمایندگی از ایران و جزایر سه گانه را به نمایندگی از سوی شیوخ شارجه اداره می کرده اند!
در خصوص بند 2 ، یکی از این نامه ها در مورد ورود احشام قبیله بوسمیت به جزیره تنب بزرگ برای چرا بود که با نامه اعتراض حاکم بندر لنگه مواجه و شیخ شارجه در جواب اعتراض ایران نامه نوشت که دیگر احشام را به جزیره مذکور نخواهد فرستاد.
در خصوص بند 3 که انگلیسی ها مدعی هستند حاکمیت ایران مشمول مرور زمان شده باید گفت که به دوشکل می توان از مرور زمان استفاده نمود:
1- دولتی که سرزمینی را از دست میدهد و اعتراضی نمی کند
2- دولتی که سرزمینی را از دست می دهد اما اعتراض می کند
در اینجا تصرف سرزمین زمانی میتواند تحقق یابد که این تصرف دارای 3 خصوصیت عمده باشد : موثر باشد، مستمر باشد، مسالمت آمیز باشد . در حالیکه در هیچکدام از موارد فوق خصوصا" بندهای دوم و سوم در مورد اشغال جزایر ایرانی در سال 1904توسط انگلیس وجود نداشته برای آنکه استمرار حاکمیت انگلیس حتی در دوران اشغال نیز وجود نداشت.
در سال 1904ایران برای مدتی تصدی پست گمرکی جزایر را برعهده گرفت و در طی این مدت هم پرچم کشور انگلیس را پایین کشید. علاوه بر آن تصرف سرزمین باید مسالمت آمیز باشد اسناد معتبر حاکی است که انگلیس همواره ایران رابه گونه ای تهدید نظامی کرده است و این نوع تصرف عدوانی که در اکثر موارد مورد اعتراض ایران قرار گرفته است.
البته در پایان این بحث باید گفت که انگلیسی ها جزایر مذکور را در سال 1904 به این دلیل تصرف کردند که از نفوذ روسیه در خلیج فارس جلوگیری کنند و با این حربه و تحت نظام تحت الحمایگی شارجه جزایر را اشغال نمودند.
ادعاهای کشور امارات متحده عربی
اماراتی ها مدعی هستند:
1- این جزایر همواره و در طول تاریخ متعلق به اعراب بوده و برای اثبات آن بحضور و تسلط خاندان قاسمی استناد می جویند .
2- ایران موضوع اجاره یا خرید این جزایر از انگلیس را قبلاً مطرح کرده است.
3- انگلستان حاکمیت امارات بر این جزایر را پذیرفته است.
در خصوص بند 1 مبنای اختلاف تاریخی را مطرح می کنند . در قرن 18 خاندان قاسمی چون شغلشان ایجاب می کرد که در مناطق مختلف سکنی داشته باشند مدتی در راس الخیمه و شارجه و عجمان زندگی می کردند و این در حالی است که خاندان قاسمی حدود یک قرن تمام در لنگه حکومت کرده و ساکن بوده و خراج گزار دولت ایران بودند.
علاوه بر آن ایران دارای قدمت تاریخی در خلیج فارس می باشد .بنابراین حضور کوتاه آنها در شهرهای امارات اما به معنی و ادعای امارات تاریخی برای امرار معاش بوده است .
درخصوص بند 2 امارات مدعی است که ایران در سال 1929 پیشنهاد خرید یا اجاره این جزایر را به انگلیس داده و این امر اثبات می کند که این جزایر متعلق به امارات است .
در جواب باید گفت در آن سالها اختلاف شدیدی بین ایران و انگلیس وجود داشت به گونه ای که کشور مذکور تهدید کرده بود که اگر ایران بخواهد ادعایی بر این جزایر داشته باشد و مطرح کند جزیره سیری ( دارای منابع غنی تر ) را به حاکم مسقط واگذار خواهد کرد .
در آن دوره تیمور تاش – وزیر دربار رضاشاه – برای آزمایش موضع انگلستان اعلام کرد ایران آماده است برای مدت 50 سال این جزایر را از انگلیس اجاره کند این پیشنهاد صرفا" در رابطه با دو تنب بود و بحثی از ابوموسی نبود .
این پیشنهاد توسط حاکم شارجه و کشور انگلیس پذیرفته شد اما به جایی نرسید چرا که شیخ شارجه ادعاهای عجیبی را مطرح نمود و می گفت که ایران باید اجاره 50 ساله را یکجا و یک کاسه بدهد و پرچم راس الخیمه بایستی بر فراز تنبان برافراشته باشد و مضافا" بر اینکه نماینده ایران حق ندارد در مورد مالکیت این سرزمینها بحث کند .
همانگونه که می دانیم طبق قانون اساسی مشروطه و اصل 78 قانون اساسی فعلی ایران تغییرات سرزمینی در صلاحیت مجلس است و از منظر حقوق بین الملل وقتی فردی خارج از حدود و اختیارات خود صحبت می کند هیچ آثار حقوقی بر سخنانش مترتب نیست و این با اظهارات مقامات رسمی متفاوت است .
در خصوص بند 3 که امارات مدعی است کشور انگلیس حاکمیت امارات را بر جزایر به رسمیت شناخته باید گفت در نامه های متعددی که میان انگلیس و ایران در این مورد رد وبدل شده از جمله نامه سرجان ملکم ( قائم مقام ملکه انگلیس در خلیج فارس ) کاپیتان بروکس – و... انگلستان از زبان نمایندگان رسمی خود پذیرفته و اعلام نموده که جزایر متعلق به ایران است و حاکمیت ایران را مورد شناسایی قرار داده است .
دلایل ایران بر مالکیت بر جزایر سه گانه
1- محور علمی : طبق نظر زمین شناسان جنوب غرب آسیا از دو ساختار تشکیل شده است الف : شبه جزیره عربستان که در امتداد آفریقای شرقی است ب: فلات ایران که در منتهی الیه شمال غربی شبه جزیره عربستان به شکل سلسله جبال عمان و زاگرس قرار گرفته است .
2- سابقه تاریخی : که قبلا" در بحث بررسی ادعاهای انگلیس و امارات به آن اشاره شد .
3- موثر بودن حاکمیت : حاکمیت زمانی میتواند موثر باشد که یک سری اصول را در پشت سر خود داشته باشد و آنها عبارت از الف : از طرف مقام عمومی اعمال شود ب: مستمر و صلح آمیز باشد ج: توام با قصد و اراده دولت در کسب سرزمین باشد و در عین حال عنوان برتری وجود نداشته باشد .
4- نقشه های موجود و اعتبار آنها : براساس رویه چند نکته در رابطه با نقشه ها باید مورد توجه می باشد از جمله اینکه نقشه نباید توسط نهاد خصوصی تهیه شده باشد ، نقشه نباید در تعارض با سایر اسناد و مدارک باشد و....
در این خصوص در سال 1886 در رابطه با این جزایر نقشه ای تهیه شد که در سال 1888 تسلیم دولت ایران شد و تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده است.
اگر تنها نقشه های 1886 را ملاک عمل قرار دهیم میتوان اظهار نظر نمود که اولا" این نقشه ها توسط وزارت دفاع انگلیس بنا بر درخواست وزارت خارجه آن کشور تهیه شده اند بنابراین نهاد تهیه کننده نقشه کاملا" عمومی است و ثانیا" این نقشه ها با نقشه های تهیه شده توسط آلمانها و روسها مطابقت دارد.
ثالثا" نقشه های مذکور توسط یک نظام تحت الحمایگی تهیه شده و هیچگاه مورد اعتراض واقع نشده است.
هنگامی که این نقشه ها تحویل رئیس دولت ایران ( ناصرالدین شاه قاجار ) شد وی اعلام نمود :" بالاخره ملکه پذیرفت که این سرزمینها تعلق به ایران است".
نکته دیگر اینکه وزیر خارجه انگلیس هنگام تحویل این نقشه ها آن را همراه با یک نامه به ایران فرستاد و استدلال آورد که نامه مذکور در حکم سند بین المللی است و نقشه ها در ضمیمه آن قرار دارد.
5-اعمال شناسایی جزایر : در مورد شناسایی حاکمیت ایران بر جزایر از سوی دولت های ثالث بخصوص آمریکا می توان استناد به اجازه کشور آمریکا از ایران در سال 1960 و در هنگامیکه قصد داشت تحقیقات آبنگاری در در خلیج فارس انجام دهد اشاره نمود آمریکا از ایران برای انجام این تحقیقات در جزایر سیری و ابوموسی اجازه گرفت.
بررسی اختلاف از دیدگاه حقوق بین الملل
با توجه به بررسی ادعاها و دلایل سه کشور در مورد جزایر بایستی از منظر حقوق بین الملل به مسئله حاکمیت و در مرتبه بعد بحث اشغال را مورد بررسی قرار داد :
1- مسئله حاکمیت : در باره این مسئله بایستی به دو مفهوم تاریخی و واقعی بپردازیم :
الف : مفهوم تاریخی : هر دو طرف اختلاف همواره در استدلالات خود به موضوع تاریخی استناد جسته اند آنچه بر این اختلاف دامن زده استناد به مراجع انگلیس است چرا که قبلا" انگلیس همواره تعلق جزایر به ایران را مورد شناسایی قرار داده اما بعدا" بدلیل سیاسی تغییر مشی داده و به استناد واگذاری جزایر به امارات آنها را عربی می داند .
طبق داده های تاریخی جزایر مذکور تا سال 1887 متعلق به حکام لنگه بوده و حاکم مزبور وابسته به طایفه جواسیم ( قاسمی ها ) بوده و در نتیجه از متعلقات ایران بحساب آمده است چون خراج گزار دولت ایران بوده و بر جزایر ابوموسی و سیری و تنبان حکومت می کرده اند . در سال 1887 انگلیس به بهانه سرکوب قاسمی ها آنها را سرنگون و عنان کار را بدست می گیرد و در سال 1904 به جهت جلوگیری از نفوذ روسها این جزایر را اشغال نمود .
ب: مفهوم واقعی : مطابق مواد 34و 35 معاهده برلن ( مصوب 1885) تملک مستعمرات براساس حقوق عمومی اروپایی باید بدنبال اشغال واقعی سرزمین مورد نظر باشد حاکمیت اروپاییان و سایر قدرتهای استعماری بر مستعمراتشان بر این پایه شکل گرفت .
اما در مبحث جزایر ایران همواره با استناد به حاکمیت تاریخی و واقعی خود بر جزایر را مورد بحث قرار داده و اشغال غیر قانونی آنها توسط پیر استعمار را مورد انتقاد قرار داده است و هر دفعه با تهدید و زور انگلیس مواجهه بوده و خاتمه کلام اینکه اگر ایران در برهه ای از زمان نتوانسته اقتدار حاکمیتی داشته باشد به علت قدرت استعماری انگلیس بوده نه اعراب شارجه و راس الخیمه زیرا که اینها در مقابل ژاندارم منطقه حتی جرات حرف زدن را نداشته اند .
2- اشغال و بازپس گیری : اختلاف اساسی بروز کرده میان دو کشور مربوط به قرارداد منعقده میان ایران و شارجه در باره ابوموسی و عدم وجود قرارداد میان ایران و کشور مذکور در رابطه با تنبان می باشد .
الف : قرارداد ایران و شارجه در خصوص جزیره ابوموسی : سوال اساسی این است که شارجه به عنوان عضوی از اتحادیه امارات میباشد و هر عضوی از این اتحادیه در روابط خارجی هویت حقوقی و بین المللی خود را حفظ کرده و این مسئله که قرارداد مذکور با تغییر شکل شارجه به عنوان عضوی از امارات باقی است یا خیر ؟
بایستی گفت که تمامی قراردادها حتی اگر تغییرات سرزمینی پیش آید لازم الاجرا است و معاهدات سرزمینی کاملا" مجزا از جانشین دولتها میباشد و قرارداد مذکور مابین دو کشور تنها ناظر به شناسایی مرزها می باشد و در این مورد اثر لازم الجرا بودن قرارداد به قوت خود باقی است و نکته ظریف اینکه 48 ساعت پس از انعقاد قرارداد 1971 کشور امارات به استقلال رسید و شارجه عضوی از امارات متحده گردید و مشخص میباشد تمامی شرایط با آگاهی از این تغییرات پذیرفته و امضا شده است و طبق ماده 6 کنوانسیون وین در باره حقوق معاهدات تمامی دولتها حق انعقاد قرارداد را دارا می باشند .
ب: رد ادعای اعمال زور : براساس ادعای کشورهای عربی امیر شارجه آزادی نپذیرفتن مواد قرارداد را نداشته است و همانگونه که مسلم است اعمال زور و تهدید طبق کنوانسیون 1969 وین از موجبات بطلان معاهدات بشمار می رود .
حال سوال اینجاست آیا تهدید قدرت استعماری انگلیس جهت بازپس دادن جزایر اشغالی خود به ایران توسل به زور تلقی می شود یا دفاع مشروع ایران از حق خود ؟ آیا ادعای حاکمیت و تکرار و اعتراض های ایران به بریتانیا در طول یک قرن تهدید تلقی میشود یا اجرای حقوق مسلم و حقه خود و مقابله با بی عدالتی استعمار پیر ؟
به هر حال توسل به زور زمانی مجاز است که در جهت اجرای اصول منشور ملل متحد باشد که همانا ختم استعمار و عدم حضور نیروهای استعماری در کشورها و مناطق مستعمره است .
با عنایت به اینکه شارجه تحت الحمایگی انگلیس بوده و حق داشتن روابط خارجی و عقد قرارداد و... را بدون اجازه کشور مذکور نداشته است. پس مذاکره و انعقاد قرارداد با حضور نماینده بریتانیا دلیل محکمی بر رد اعمال زور در پذیرفتن قرارداد می باشد و ایران همواره حرکت استعماری انگلیس در واگذاری جزایر به شارجه را دقیقا" اعمال زور در عرصه حقوق بین الملل تلقی نموده و هر بار با تهدید و زور انگلیس مجبور به عقب نشینی شده است .
حق همسایگی به جای ادعاهای موهوم
امروزه با توجه به دلایل حقوقی و قرائن موجود و تعلق ابدی جزایر مذکور به ایران ، کشور امارات و اتحادیه نمایشی اعراب باید دست از عربده کشی بردارند.این عربده ها شبیه عربده های ناسیونالیستی صدام در جنگ هشت ساله علیه کشور ماست که حتی یکی از دلایل حمله خود به ایران را احقاق حقوق حقه کشور برادر خود(!) بیان کرد و همه ما میدانیم که چه جوابی از ایران دید و عاقبتشن نیز برای جهان مشخص شد .
امارات باید بداند که نمی تواند از فضای سردی که در جامعه بین المللی علیه ایران در رابطه با مسئله هسته ای است تحت عنوان پیشبرد اهداف سرزمینی خود در قبال خاک ایران بهره برداری کند در غیر اینصورت چنان سیلی محکمی از ملت ایران خواهد خورد که برادر دیرینه اش خورد .
جزایر مذکور جزئی از تمامیت ارضی کشور است که مستقیما" با منافع ملی و امنیت کشورمان گره خورده است و امارات و کشورهای اروپایی و آمریکا و همپیمانان آن کشور باید آگاه باشند که این مسئله حقوق بشر نیست که بخواهند با چانه زنی و به راه انداختن بوق و کرنال تبلیغاتی و مصداق تعیین کردن و شعار دادن به اهداف خاص خود برسند چرا که خاک ایران قابل بحث نیست و توصیه می شود کشور مذکور از به کار بردن کلماتی نظیر " از دیرباز " و " از آغاز تاریخ " خودداری کند چرا که کل استقلال و برسمیت شناختن کشور مذکور عمری به درازای 39 سال دارد!
ما اعتقاد داریم که گزینه نظامی به هیچ وجه برای جواب دادن به امارات نمی تواند ابزار خوبی باشد زیرا که در قاموس ملت باتمدن ایران جنگ بین دو کشور همسایه و مسلمان معنا و مفهومی ندارد (مگر برای رفع تعدی).
توصیه ما این است که کشور مذکور و ایران در فکر بهبود و توسعه روابط اقتصادی باشند. هم اکنون آنچه از تراز تجاری کشور مان بر می آید این است که حجم تجارت بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار بالاست و در این میان کشور امارات روابط اقتصادی بسیار نزدیکی با ایران دارد .
کشور ایران نیز باید با توسعه امکانات آموزشی ، رفاهی ، اقتصادی، صنعتی و... در جزایر مذکور علی الخصوص ابوموسی که بیشتر مورد طمع است و همچنین بازدید مستمر مسئولان ارشد نظام از جزایر مذکور زمینه رضایت مندی مردم ساکن را فراهم نمایند .
ایران می تواند این جزایر به به مناطق اقتصادی ، تفریحی و تجاری تبدیل کند. همچنین دولت ایران می تواند با تصویب قوانین تسهیل سرمایه گذاری ایرانیان شرایط را به گونه ای فراهم کند که مردم کشورمان بجای اینکه میلیاردها دلار پول را در دوبی و سایر شهرهای امارات سرمایه گذاری کنند و باعث رونق شهرهای کشور امارات گردند در جزایر ایرانی سرمایه گذاری نموده و باعث رونق اقتصادی کشور خود گردند و بدین ترتیب ، تعلق خاکی جزایر به ایران، رنگ تعلقات اقتصادی و اجتماعی مستحکم تر به خود بگیرد.
ده نکته مهم برای موفقیت در مدیریت
امروزه داشتن بیش از یک شغل در زندگی امری کاملا اجتناب ناپذیر می باشد .در جوامع علمی و در قرن 21 همه ما در طول زندگی یاد میگیریم که تکنیکها و مهارتهای جدیدی کسب کنیم و خود را به این تفکر عادت دهیم که در آینده در 2، 3 و حتی 4 زمینه شغلی متفاوت فعالیت نماییم .
برای اینکه در قرن حاضر از نظر شغلی موفق باشید ، باید به ده نکته مدیریت زیر توجه نمایید :
همگام بودن با تکنولوژی :
تاثیر پیشرفت سریع تکنولوژی در همه ابعاد زندگی ، به نحوی قابل مشاهده است، ولی هیچ ترسی نداشته باشید . لزومی ندارد که شما در هر رشته و زمینه ، متخصص باشید . فقط باید پیگیر این مساله باشید که چه تکنولوژی جدیدی وارد بازار شده است و از آن برای افزایش تواناییهای شخصی خوداستفاده کنید. مثلا یک نمونه نرم افزارهای جدیدی است که جهت استفاده کاربران با روشهای فوق العاده آسان کارهای بسیار سخت و پیچیده را انجام میدهند .
مدیریت اطلاعات : داشتن اطلاعات ، منبع بسیار باارزشی برای هر مدیر محسوب میشود.سعی کنید که اطلاعات خود رادر همه زمینه ها گسترش دهید .حافظه خود را تقویت نمایید تا اطلاعات کسب شده را فراموش نکنید و از آنها بتوانید در همه جا استفاده کنید . همچنین ضروری است اطلاعات جمه آوری شده را در جایی ثبت نمایید تا در صورت فراموش کردن بتوانید دوباره به آنها دست پیدا کنید .
تعادل احساسات : تقریبا استرس در طول روز همراه انسان اسن. بنابراین ، برقراری تعادل میان کارهای شخصی و شغلی به کنترل استرس کمک میکند .داشتن تعادل در احساسات ، نشانگر دستیابی شما به چشم انداز مورد نظرتان است .
مدیریت ارتباطات : بر ارتباطات خود مدیریت کنید ، نه بر کارمندانتان. نکته مهم این است که بتوانید بدون بیان مشکلات در یک محیط کاری پر تحرک از نحوه ارتباط کارمندان تمام وقت، پاره وقت ، قراردادی و آموزش دیده به ضعفهای موجود در سیستم پی برده و از تواناییهای درونی آنها برای رسیدن به اهداف سازمان سود ببرید .
توانایی سازگار شدن با محیط : در دنیای به شدت متحول کار باید یاد بگیرید که خود را با شرایط محیطی پرتحرک تطبیق دهید.یک مدیر موفق باید بتواند در ظرف یک دقیقه نقش خود را از سیاستگذار به حامی یا هدایت کننده گروه تغییر دهد .
مدیریت منابع : همواره میزان بودجه تخصیص یافته کم است. بنابراین ، استفاده بهینه از منابع تحت اختیار توسط مدیر ضروری است. تجربه و دانش کارمندان اهمیت فراوانی دارد و میتوان از آن به عنوان یک عامل پیشبرنده برای شرکت استفاده کرد.کار مهم مدیر ، آموزش کارمندان ، ایجاد انگیزه همراهی در آنها و همچنین ایجاد زمینه های پیشرفت چشمگیر در سازمان است .
اخلاق خوب : مهارتهای رفتاری ، برای سازمان در حکم فیلتر است.اخلاق خوب یک مدیر به تمام کارمندان منتقل میشود .با اخلاق خوب میتوانید صداقت، وفاداری و همدلی را در کارمندان خود ایجاد نمایید . تقویت این عامل شخص را به سوی موفقیتهای اقتصادی هدایت میکند .
تنوع : امروزه مدیران با قشرهای مختلفی از مردم کار میکنند .از این رو ، آشنایی با رفتارها و دیدگاههای آنان امری ضروری است .
هدایت نه مدیریت : مدیر باید همانند یک رهبر ، خلاق بوده ، به دنبال هدفخای بلند مدت باشد و کارکنان خود را مورد توجه قرار دهد .ایجاد اعتماد و تحرک از ویژگیهای یک رهبر موفق است .
رویای شغلی : رویای شغلی شما نباید یک هدف مقطعی یا شخصی باشد .امروزه ، مدیرانی موفق هستند که بتوانند میزان پتانسیل کاری موجود در سازمان خود را پیش بینی کنند و تشخیص دهند که اهداف شغلیشان تا چه میزان تحقق پیدا میکند .
تفاوت آدم های بزرگ، متوسط و کوچک
- آدمهای بزرگ درباره ایدهها سخن میگویند؛ آدمهای متوسط درباره چیزها سخن میگویند و آدمهای کوچک پشت سر دیگران سخن میگویند.
- آدمهای بزرگ درد دیگران را دارند؛ آدمهای متوسط درد خودشان را دارند و آدمهای کوچک بیدردند.
- آدمهای بزرگ عظمت دیگران را میبینند؛ آدمهای متوسط به دنبال عظمت خود هستند و آدمهای کوچک عظمت خود را در تحقیر دیگران میبینند.
- آدمهای بزرگ به دنبال کسب حکمت هستند؛ آدمهای متوسط به دنبال کسب دانش هستند و آدمهای کوچک به دنبال کسب سواد هستند.
- آدمهای بزرگ به دنبال طرح پرسشهای بیپاسخ هستند؛ آدمهای متوسط پرسشهایی میپرسند که پاسخ دارد و آدمهای کوچک میپندارند پاسخ همه پرسشها را میدانند.
- آدمهای بزرگ به دنبال خلق مسئله هستند؛ آدمهای متوسط به دنبال حل مسئله هستند و آدمهای کوچک مسئله ندارند.
- آدمهای بزرگ سکوت را برای سخن گفتن برمیگزینند؛ آدمهای متوسط گاه سکوت را بر سخن گفتن ترجیح میدهند و آدمهای کوچک با سخن گفتن بسیار، فرصت سکوت را از خودمیگیرند.
آدم ها اغلب نامعقول و غیر منطقی و خود خواهند (به هر حال آن ها را ببخش )
اگر مهربانی کنی شاید تو را متهم به داشتن اهداف پنهانی و سود شخصی کنند ( به هر حال تو مهربان باش )
اگر موفق شوی در کارهایت از دیگران پیشی گیری ، دشمنانی سخت خواهی داشت (به هر حال موفق باش )
اگر درستکار و راستگو باشی ممکن است ضرر کنی (به هر حال راستگو و درست کار باش )
آن چه را سال ها زحمت کشیدی و ساختی ممکن است دیگران به ناگهان از بین ببرند (به هر حال سازنده باش )
اگر به دیگران آموختی ممکن است قدردانت نباشند (به هر حال آموزنده باش )
اگر به آرامش و شادی دست یافتی ممکن است به تو حسادت کنند (به هر حال آرام و شاد باش )
اگر به دیگران نیکی کنی ممکن است فردا همه را فراموش کنند (به هر حال نیکو کار باش )
اگر جانت را در راه آرمانت فدا کنی ممکن است کافی نباشد (به هر حال فداکار باش )
برای این که آسوده باشی ، بدان که همه چیز بین تو و خداست (پس همیشه به همین فکر کن و آسوده باش )
به نام او که زیباست و زیبایی را دوست دارد.
100 خصوصیت آدمهای موفق
( تمامی موفقان جهان ؛ بنوعی در رفتار با هم مشترک هستند )
« شما گاهی فکر میکنید که ؛ مثلا : اخلاق این شخص چقدر شبیه خودم و یا فلان شخص است »
لطفا سر فرصت کافی و با دقت ؛ نکا ت ذیل را بخوانید و در مقایسه با خودتان ؛ به هر موضوع یک ٪ یا امتیاز دهید :
« یکصد خصوصیات رفتاری در بین افراد موفق »
1- بخداوند ایمان دارند و معتقدند که ایمان مبنای همه اعجازهاست و پادزهر شکست و در همه حال شاکر خداوند هستند .
2- دارای اهداف مشخص هستند .
3- همیشه در پی فرصت های مناسب هستند .
4- دارای روحیه مداومت و پشتکار هستند .
5- در اثر بروز مشکلات متوقف نمیشوند .
6- با متخصص مشورت مینمایند .
7- تسلیم مشکلات نمیشوند و سخت کوش هستند .
8- در مقابل جواب نه ، تسلیم نمی شوند .
9- از غیر ممکن حرف نمی زنند .
10- می دانند که چه می خواهند.
11- حاکم بر سرنوشت خود هستند .
12- محدودیت های ذهنشان را ؛ معیار سنجش نمیدانند .
13- دارای اشتیاق سوزان جهت رسیدن به هدف هستند .
14- در پی رسیدن به هدف خود ؛ راه بازگشتی را قرار نمیدهند ؛ شاید راه را عوض کنند ولی هدف را هرگز .
15- به رویا های خود جامه عمل میپوشانند ؛ و اجازه بی احترامی را نمیدهند .
16- به گفته های بیجای ؛ این و آن آنچنان توجه نمیکنند .
17- در لحظات بحرانی ؛ بدنبال نقطه عطف موفقیت هستند .
18- ذهنشان در شرایط باور است .
19- خوب گوش میدهند و راهکارهای مناسب را پیدا میکنند.
20- عقیده دارند که « هرگز » زمان طولانی نیست .
21- معتقد هستند که با ایمان به خود ؛ هرشخصی از ذلت به قدرت میرسد .
22- عوامل ناخوشایند را از ذهن خود دور نگهمیدارند .
23- از نیروی دیگران نیز استفاده میکنند ؛ با شرایط منصفانه .
24- دیگران را تشویق میکنند و مورد احترام و عشق و محبت و تقدیر و یاری ؛ قرار میدهند .
25- از حسادت و خود خواهی به دور هستند .
26- از اظهار نظر خود ؛ ترسی ندارند .
27- عاشق رشد و اوج هستند .
28- پیروز میشوند چون باور دارند .
29- اشخاصی با احساس و هیجانی هستند که خوب خود را کنترل میکنند .
30- معتقد هستند در قبال هیچ ، نصیب هیچ است .
31- در ابتدای کار حساب میکنند که ؛ پاداش کار به تلاشش می ارزد ؟.
32- ریسک میکنند و منتظر برنامه قطعی و 100% نیستند و زیاد به استدلال اعتماد نمیکنند و معتقد هستند که ذهن نیمه هشیارشان ؛ نقشه را طراحی میکند .
33- ارباب خویشتن هستند و مسلط بر خود .
34- معتقدند که تمامی موفقان و قهرمانان جهان ؛ روزی شکست خورده بودند .
35- میدانند که جواب سوالات خود را ؛ از کجا تهیه کنند .
36- میتوانند یک گروه متخصص مورد نیاز را دور هم جمع کنند .
37- موفقیت را یک عادت میدانند .
38- با کسانی همکاری میکنند که با سختی ها کنار نمیایند .
39- ذهن خود را ماهیچه میدانند و مانند یک ورزشکار تمرین میکنند تا قوی تر شوند .
40- با اراده راههای محال را پیدا میکنند .
41- خواسته اشان را با تمام و جود به خود و دیگران و خداوند میگویند.
42- در مقابل انتقادها و سرزنش ها صبور هستند و هدفشان برایشان مهم است .
43- در برابر شکستها ی موقتی ؛ میگویند این راه اشتباه بود و راه دیگر را امتحان میکنند .
44- معتقد هستند که رهبر خوب ؛ قبلا پیرو خوبی بوده است .
45- شجاعتشان موقتی نیست و ادامه دار است .
46- خویشتن را براحتی کنترل میکنند .
47- احساس انصاف و عدالت در درون آنهاست .
48- در تصمیم گیری های خود ؛ قاطع هستند .
49- دارای برنامه قبلی و عملی هستند .
50- همیشه از دیگران فعال تر هستند .
51- دارای شخصیت خوشایند و محترم هستند .
52- نسبت به اطرافیان ؛ احساس همدلی و همدردی واقعی هستند .
53- بر تمام جزئیات امور خویش احاطه دارند .
54- حتی مسئولیت اشتباهات و نواقص همکاران و پیروان خود را می پذیرند و به گردن دیگری نمی اندازند و دنبال بهانه آوردن نیستند .55- براحتی اصول همکاری را رعایت میکنند ؛ و رضایت همکاران و پیروان را بدست می آورند .
56- همیشه در پی آن هستند که به دیگران خدمت کنند .
57- از رقابت نمیترسند و از اینکه دیگری جایشان را بگیرند ؛ واهمه ای ندارند .
58- موفقیت و زحمات پیروان و همکاران را به پای خود نمی نویسند و موفقیت را بین گروه تقسیم میکنند .
59- بسیار وفادار و صمیمی هستند .
60- در دل همکاران و پیروان ؛ ترس و هراس نمی کارند .
61- به سمت و عنوان ؛ جهت ایجاد احترام ؛ معتقد نیستند .
62- به وضع ظاهری خود ؛ اهمیت می دهند .
63- ادب را همچون ؛ خدمات میدانند .
64- بهای پیشرفت و ترقی را می دهند .
65- خواسته های خویش را بدون خدشه وارد کردن به حقوق دیگران ؛ بر آورده میکنند .
66- تنبل نیستند و کار امروز را به فردا موکول نمی کنند .
67- در انتظار رسیدن زمان مناسب نیستند ؛ زمان مناسب را می سازند .
68- مشکلات آنها را خسته نمیکند ؛ آنها مشکلات را خسته میکنند .
69- در تصمیم گیری ها ؛ سرعت عمل دارند و در اجرای آن ؛ تجدید نظر نمیکنند .
70- به احتیاط بیش از حد ؛ اهمیت نمی دهند .
71- چشمانشان را باز نگهداشته و نمی ترسند .
72- برای آینده همیشه پس انداز میکنند .
73- توسط رفتار خوب بادیگران ؛ رابطه خوب میسازند و از این فرصت ؛ بموقع استفاده میکنند .
74- صادق هستند و از دروغ متنفر هستند .
75- همه نقاط ضعف و قدرت خود را میدانند و همیشه در پی اصلاح و تقویت آن هستند .
76- برای اهداف خود زمان تعیین میکنند .
77- فرق خود باوری و خوستائی را میدانند .
78- تعادل رفتاری خود را خوب حفظ میکنند .( ظاهرشان نشان نمیدهد که دارا هستند و یا ندار ) .
79- تفاوت حیا و نجابت را با کمروئی ؛ خوب میدانند .
80- اهل تکبر نیستند و میدانند که مثلا : فروشنده ای که متکبر باشد ؛ مشتری های خود را از دست میدهد ویا........ .
81- دیگران را بزرگ میکنند .
82- در برخورد اول اثر خوبی بر روی طرف مقابل میگذارد .
83- کسی با انها ؛ احساس ناراحتی نمی کند .
84- بخشنده هستند ؛ هم نسبت به خود و هم دیگران .
85- از افراد منفی دوری میکنند .
86- تا حدودی شوخ طبع هستند .
87- برای جدی بودن ؛ از اخم استفاده نمی کنند .
88- در مقابل ضعیف تر از خود مغرور نیستند و در مقابل بالا دست خود ذلیل نیستند و ادب را رعایت میکنند .
89- اکثرا ؛ افراد سختی کشیده هستند و در ناز و نعمت نبوده اند .
90- خوب بلدند که از خودشان دفاع و مراقبت کنند .
91- از تنهائی حوصله اشان سر نمیرود .
92- خنده رو هستند و قاطع .
93- به انچه میدانند ؛ جدا عمل میکنند .
94- در باره دیگران کمتر حرف میزنند و متقابلا در رابطه با طرحهای بزرگ سخن میگویند .
95- سعی میکنند که دانش و اطلاعات خود را به روز رسانند .
96- وعده و قول بیخود به کسی نمیدهند .
97- علاوه بر برداشت ؛ مدام در حال کاشت هستند .
98- در اموری که به شخص دیگری مربوط است ؛ بیخود تصمیم گیری نمیکنند .
99- در ندانسته هایش ؛ براحتی میگوید که نمیدانم و لازم بداند پس از آن تحقیق میکند .
100- بدنبال هدر نمودن وقت و وقت کشتن نیست و قدر زمان را خوب میداند .
اگر شما تمام این موارد را در خود ویا شخصی دیدید ؛ شما یا او؛ لایق رهبری هستید