*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

تاریخ شفاهی جای تحریف و خیانت نیست

نشست «چند و چون تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» در «سالن یاس» نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام فخرزاده _ پژوهشگر دفاع مقدس و عضو هیأت معارف جنگ شهید صیاد اظهار کرد: دفاع‌مقدس افتخاری برای کشورمان است تا با الگوگیری از آن آینده خود را رقم بزنیم.

وی یادآور شد: همه در اداره جنگ سهم داشتند و ما برای پرداختن به بحث ایثار و شهادت باید به تمام سطوح مراجعه و اطلاعات را استخراج کنیم. در غیر این صورت مصاحبه‌های ما بدون اطلاعات لازم، تنها یک مصاحبه ژورنالیستی خواهد بود. حتی برای رسیدن به سوژه‌ها باید پیش مطالعه هم داشته باشیم.

کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بخشی از انتقال مفاهیم ایثار و شهادت به خاطر تخصصی بودن این حوزه و طیف‌هایی که در مقابل ما قرار می‌گیرند دچار تنگناهایی می‌شویم مثلا برخی اسرا دوست ندارند خاطرات خود را بیان کنند چون می‌خواهند به اصطلاح، این خاطرات تنها برای خودشان باشد.

وی اظهار کرد: اعتمادسازی از جمله مؤلفه‌های تاریخ شفاهی است. ما باید امانت‌دار و اخلاق مدار باشیم و در انتقال مفاهیم ایثار و شهادت خیانت یا تحریفی انجام ندهیم. قرار نیست برای انتقال یک ارزش، یک کار غیرارزشی انجام دهیم بنابراین اعتمادسازی در برخورد با سوژه باعث اعتمادسازی در انتقال تاریخ و جمع‌آوری اطلاعات جامع می‌شود. همچنین باید در نظر داشت پردازش‌های خیالی در تاریخ شفاهی دردی را دوا نمی‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد