*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

اخلاق، سیاست وقدرت

«اخلاق، سیاست وقدرت»عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم دکتر امیر محبیان است که در آن می‌خوانید؛1. قوانین الهی که در کتب مقدس بویژه قرآن مجید ذکر شده فقط آیاتی مکتوب برای خواندن هر چند گاه یکبار نیست.مومنین نیک می دانند که این آیات مکتوب در عالم خلق بویژه زندگی روزانه ما تجلی مستمر دارند.اهل ذکر می دانند که وعده های الهی تخلف نمی کند.اما غفلت، بشر را تا بدانجا می کشاند که وعده الهی را در جایگاهی چونان وعده های بشری می نشاند و غفلت از آن را جایز می شمرد.خروج از دایره اهل ذکر و ورود به حلقه وسیع اهل غفلت آدمی را در زمره اصحاب حسرت قرار می دهد و در این تردیدی نیست.

2.    از این آیات چه می فهمیم: -    مَن کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَالَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَکْرُ أُوْلَئِکَ هُوَ یَبُورُ (هر که خواهان عزت است بداند که عزت ، همگی از آن خداست سخن خوش وپاک ، به سوی او بالا می رود و کردار نیک است که آن را بالا می برد و برای آنان که از روی مکر به تبهکاری می پردازند عذابی است سخت و مکرشان نیز از میان برود) سوره فاطر آیه 10
-    قُلِ اللَّـهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ ? بِیَدِکَ الْخَیْرُ‌ ? إِنَّکَ عَلَی? کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ‌(بگو: «بارالها! مالک حکومتها تویی؛ به هر کس بخواهی، حکومت می‌بخشی؛ و از هر کس بخواهی، حکومت را می‌گیری؛ هر کس را بخواهی، عزت می‌دهی؛ و هر که را بخواهی خوار می‌کنی. تمام خوبیها به دست توست؛ تو بر هر چیزی قادری.) سوره آل عمران-آیه 26

از این احادیث چه می فهمیم:
-    رسول الله صلی الله علیه و سلم به عبدالرحمن بن سمره نصیحت فرموده گفتند که ” یا عبد الرحمن لا تطلب الإمارة ، فإنک إن أعطیتها عن مسألة وکلت إلیها و إن أعطیتها عن غیر مسألة أعنت علیها ” ای عبدالرحمن ! هرگز طلبکار امارت مشو ، زیرا اگر با خواستن به آن نایل گردی به آن موکول میشوی و اگر بدون خواستن بتو واگذار شود خدا مددکارت می شود.
 
-    قالَ الإمامُ أبُو مُحَمَّد الْحَسَنِ الْعَسْکَری (علیه السلام): إیّاکَ وَ الاْذاعَةَ وَ طَلَبَ الرِّئاسَةِ، فَإنَّهُما یَدْعُوانِ إلَی الْهَلَکَةِ. ( بحارالأنوار: ج 50، ص 296، ضمن ح 70.)
حضرت امام حسن عسکری( علیه السلام) فرمود: مواظب باش از این که بخواهی شایعه و سخن پراکنی نمایی و یا این که بخواهی دنبال مقام و ریاست باشی و تشنه آن گردی، چون هر دوی آن ها انسان را هلاک خواهد نمود.

-    امام صادق علیه ‏السلام :مَن طَلَبَ الرئاسةَ هَلَکَ؛ هر که جویای ریاست باشد، نابود شود.
-    قال الامام الصادق - علیه السلام - : اِیاکُم وَ هؤُلاءِ الرُّؤَساءِ الَّذینَ یتَرئَّسونَ فَوَ اللهِ ما خَفَقَتِ النِّعالُ خَلفَ رَجُلٍ اِلاّ هَلَکَ وَ اَهلَکَ.«بحار الأنوار، ج 73، ص 150»امام صادق - علیه السلام - فرمود: از رئیس هایی که دوست دارند ریاست کنند، پرهیز کنید. سوگند به خدا، هر مردی کفش ها پشت سر او به صدا در آیند هم خودش هلاک شود و هم آنان که به دنبال او راه می روند (و او را به ریاست قبول دارند).

3.    بسیار می بینیم ، افرادی در سطوح مختلف برای پست و مقام یا ریاست های ناپایدار ، رسانه ها را محل جولان دنیا دوستی ها و ریاست طلبی های خویش کرده اند و افرادی دنیاطلب تر نیز برای تثبیت قدرت اینان چاپلوسانه به ذکر دلایل برتری این بر آن پرداخته و آتش جهنم را برای آنها و خویشتن آگاهانه و ناآگاهانه تیز می گردانند.بی شک غفلت بر این افراد حاکم است و جهل ریاست طلبان به جای عزت برای آنان در نهایت ذلت به ارمغان خواهد آورد.این قانون الهی است که عزت از هر چه جز خدا جسته شود؛جوینده را به ذلت می کشاند.

4.    متاسفانه افول اخلاقی و تلاش ها و بیانات غیر الهی با لحن چاپلوسانه ارکان سیاست ما را به لرزه درآورده است.

آیا نباید به آنان که در رسانه ها با ادبیات سخیف غیر الهی رقیب مسند خویش را به انواع اتهامات از میدان بدر می کنند ؛شک کنیم ؛سیاست اسلامی ؛سیاست اخلاقی و سیاست عمل طبق قوانین و آموزه های الهی است. قرار است قدرت در خدمت دین باشد نه دین در خدمت قدرت و ریاست.آیا سخن امام علی –علیه السلام - راباور نداریم که: مَن جَعَلَ مُلکَهُ خادِماً لِدینِهِ اِنقادَ لَهُ کُلُّ سُلطانٍ، وَ مَن جَعَلَ دینَهُ خادِمَاً لِمُلکِهِ طَمَعَ لَهُ کُلُّ اِنسانٍ.«غرر الحکم، ص 344»: هر کسی که مقام و قدرت خود را در خدمت دین قرار دهد، همة قدرت ها تسلیم او خواهند شد و هر که دین را در خدمت مقام خود قرار دهد، همه در او طمع کنند.

5.    مسئولیت یکایک ما گریز ناپذیر است.باید چاپلوسی و دنیا پرستی و ریاست طلبی در سیاست ما به نابهنجاری های ناپذیرفتنی مبدل شود؛والا این ویروس اثرهمه اعتقاد و باور و اعمال نیک پاکان ما را نیز از میان خواهد برد.عجیب است که در برابر دنیاطلبی‌های آشکار سکوت می شود.سکوتی که هیج توجیهی ندارد و حداقل باید هرآن که را که برای ریاست اشتیاق نشان می دهد ؛کناری نهیم تا آتش قدرت طلبی اش فقط او را دچار کند نه ملتی را پس از انتخابات مجلس، انتخابات ریاست جمهوری در پیش است از هم اکنون باید شاخص های رفتاری را به گونه ای تنظیم کرد که عرصه انتخابات ریاست جمهوری به میدان تجلی باورهای دینی وارزش های الهی مبدل شود و ریشه های اخلاق را در میدان سیاست مستحکم نماییم . قال الامام علی - علیه السلام - : یستَدَلَّ عَلَی ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ. «غرر الحکم، ص 342»امام علی - علیه السلام - فرمود: چهار چیز باعث شکست دولت ها می شود: ضایع کردن اصول (مسائل مهم) و سرگرم شدن به فروع (امور کم اهمیت) و به کار گماردن آدم های پست و کنار گذاردن انسان های فاضل.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد