*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

تعبدواقعی خداوهمه جانبه نگری ازشاخصه‌های آیت الله بهجت

یکی از شاگردان آیت‌الله بهجت گفت: وقتی افراد مختلف با شخصیت آیت‌الله العظمی بهجت روبرو می‌شدند، به یاد خدا می‌افتادند و از دیگر مشخصات آن عالم بزرگوار این بود که ایشان نه از روی ترس، بلکه عاشقانه خدا را پرستش می‌کردند.

به گزارش خبرنگار دین و معارف اسلامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد روحی در بزرگداشت سومین سال رحلت آیت‌الله العظمی بهجت که با عنوان "بهجت عرفا، وارث انبیاء" که عصر امروز (دوشنبه) در محل تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: آیت‌الله العظمی بهجت تلاش بسیاری می‌کرد تا چیزی از خود نگوید.

وی با بیان اینکه آیت‌الله العظمی بهجت "سیدبن طاووس" عصر حاضر ما بود، افزود: سیدبن‌طاووس از جمله افراد معدودی در تاریخ تشیع بوده است که گفته‌اند ایشان پیوسته با امام زمان (عج) در ارتباط بوده و ایشان را ملاقات می‌کردند.

این شاگرد آیت‌الله بهجت اظهار کرد: آقای بهجت بسیار سپاسگزار بوده و مدام خداوند را شکر می‌کرد و خود ایشان می‌گفتند که من از دوران کودکی به نزد هر پزشکی که رفتم نام وی را به یاد دارم و تا به امروز همواره برای آنها دعا می‌کنم.

روحی با بیان اینکه آقای بهجت حتی یک دقیقه از عمرشان را تلف نمی‌کردند، ادامه داد: به طور مثال می‌توان گفت ایشان در یک زمان واحد به چیزی فکر می‌کرد، چیزی را به زبان می‌گفت و در عین حال از جایی به سمت جای دیگری می‌رفت.

وی گفت: برخی می‌گویند که ما می‌خواهیم مانند آیت‌الله بهجت شویم که باید در مواجهه با آنها گفت با وجود آنکه الطاف الهی شامل حال ایشان بود ولی ایشان با جانفشانی و زحمت بسیار به مرتبه والایی رسیده‌اند.

این شاگرد آیت‌الله العظمی بهجت اظهار کرد: آقای بهجت می‌فرمودند که مومن باید دارای عمل صالح باشد و باید دانست داشتن چشم برزخی برای ایشان کرامت نبود بلکه ایشان مقام‌های بالاتری چون رسیدن به عوالم توحیدی را از خداوند متعال درخواست می‌کرد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله بهجت برای رسیدن به مقاصد والای عبودیت و بندگی خدای متعال، دو ابزار را مطرح می‌کردند که یکی تلاش برای «اقامه نماز اول وقت » و دیگری « ترک معصیت» بود، ادامه داد: بر اساس آنچه که از بزرگانی چون آیت‌الله بهجت به ما رسیده است باید خدای متعال را از روی عشق به وی پرستید، ولی این در حالی است که بسیاری از ما به خاطر ترس،‌ خدا را می‌پرستیم.

وی با بیان اینکه هر چه مقام‌های افراد در مراتب معنوی بالاتر باشد، وظایف آنها نیز سخت‌تر است، اظهار کرد: آنچه که بزرگانی چون آیت‌الله العظمی بهجت در مورد اهتمام به اقامه نماز اول وقت و ترک معصیت گفته‌اند را یک هفته عمل کنیم، نتایج‌اش را خواهیم دید.

روحی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند که آقای بهجت در امور سیاسی دخالت نمی‌کرد این در حالی است که ایشان در کمترین وقت‌ها، بیشترین ارتباط را با مسئولان مختلف داشتند و با وجود آنکه سیاسی‌ترین فرد بودند ولی نمی‌خواست که سیاست‌زده باشد.

این شاگرد آیت‌الله العظمی بهجت ادامه داد: ایشان در گفت‌وگوهای مختلفی که با گروه‌های مختلف سیاسی داشتند تمامی آنها را به وحدت دعوت می‌کردند و راه‌حل رفع اختلافات را،‌ جمع شدن تمامی آنها گرد هم می‌دانستند تا در نهایت خداوند متعال راه‌حل گذر از مسائل و مشکلات را به ذهن آنها بیندازد.

وی ادامه داد: البته باید دانست که آقای بهجت مستقیم به کسی توصیه نمی‌کرد بلکه با بیان تمثیلات و داستان‌هایی توصیه خود را بیان می‌کرد.

روحی افزود: در طول 25 سالی که من در خدمت ایشان بودم، ندیدم که آیت‌الله بهجت در مورد کسی صحبت بکند و وقتی ما به ایشان می‌گفتیم که چرا حتی در مباحث درسی زمانی که نقل و قول می‌‌کنید نام افراد را نمی‌برید، می‌گفتند شاید حرف آنها را من خوب نفهمیده باشم.

این شاگرد آیت‌الله العظمی بهجت گفت: آقای بهجت اگر کوچک‌ترین خبری از یک گوشه جهان در مورد یک اتفاق ناگواری که در آن محل رخ داده است را می‌شنیدند به مدت دو، سه هفته در رابطه با آن صحبت می‌کردند و حالت ایشان به مانند این بود که انگار خانه‌شان را آتش زده‌اند.

وی « همه‌جانبه‌ نگری، توجه به خدا و تعبد واقعی خدا» را از دیگر شاخصه‌های شخصیت آیت‌الله العظمی بهجت (ره) برشمرد.

به گزارش ایسنا،‌ رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: با گام برداشتن در چنین مسیری ما از معارف و فرهنگ اهل بیت (ع) بهره‌مند شده و تغذیه فکری خواهیم شد و رسیدن انسان به درجات بالا را به نمایش خواهیم گذاشت.

خوراکیان با بیان اینکه شناساندن شخصیت‌ افرادی چون آیت‌الله بهجت به افراد جامعه بخش مهمی از برنامه‌های ما در جهت پرداختن به هویت‌ شهر تهران شامل می‌شود، اظهار کرد: ما ماموریت خود را در زمینه مسائل فرهنگی شهر تهران در دسته‌بندی‌های مختلفی دنبال می‌کنیم که از آن جمله پرداختن به سبک زندگی، اخلاق و فرهنگ شهروندی و هویت شهر تهران به عنوان پایتخت حکومت اسلامی و شیعی است.

وی افزود: ما در عرصه هویت‌بخشی و پرداختن به هویت شهر تهران، بخش مهمی را به بزرگداشت افرادی که سهم بزرگی در ترسیم، شکل‌گیری و انتقال هویت اسلامی و دینی ایران اسلامی داشتند، اختصاص داده‌ایم.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: برداشت ما این است که هر چه به بزرگداشت و شناساندن شخصیت‌های بزرگ کشورمان بپردازیم به سرچشمه و اصل موضوع مطرح در این عرصه پرداخته‌ایم و به همین جهت در عرصه بزرگداشت شخصیت‌هایی چون شخصیت آیت‌الله بهجت گام برمی‌داریم تا بدین وسیله از معارف و فرهنگ اهل بیت (ع) بهره‌مند شویم تا از این مسیر تغذیه فکری شده و رسیدن انسان به درجات والا را به نمایش بگذاریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد