*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

سخنان صریح سلیمی نمین درباره سوابق شبهه ناک مرتضوی

رسانه‌های باید شفاف سازی کنند کسی که به این شدت با آقای هاشمی ارتباط داشت، چگونه به دولت احمدی‌نژاد آمد؟ شک نکنید که علت این میزان قدرت مانور عدم آگاهی مردم است

فردا:سرانجام پس از مدت‌ها حرف و حدیث و شایعه‌هایی مبنی بر حضور سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی، او حجت را بر همگان تمام کرد و گفت که در مسند ریاست باقی خواهد ماند. مرتضوی که یک ماه پیش با «قول شرف» خود مبنی بر کناره گیری از ریاست بالا‌ترین نهاد اجتماعی کشور، مانع استیضاح وزیر کار دولت شده بود، اعلام کرد که مافوقش اجازه ترک محل کار به وی نمی‌دهد و نمی‌تواند از دستورات او تمرد کند.

او که در ماجرای کهریزک متهم شناخته شده و پرونده‌اش نیز هنوز در دست بررسی است، می‌گوید که خروج از سازمان تامین اجتماعی جرم بوده و تعقیب و مجازات را در پی خواهد داشت، ضمن اینکه هیچ قول شرفی به نمایندگان نداده است.

در ارزیابی نوع رویکرد مرتضوی با مجلس به عنوان یکی از چهره‌های حاشیه ساز این دولت و تاثیرات اینگونه به سخره گرفتن خانه ملت، با عباس سلیمی نمی‌ن مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به گفتگو نشستیم. او رسانه‌ها را تنها مقصر بروز این گونه اتفاقات می‌داند و می‌گوید که باید از‌‌ همان ابتدا سعید مرتضوی را به مردم معرفی می‌کردند تا احمدی‌نژاد دیگر قدرت و جرات جولان به او را پیدا نمی‌کرد. البته سلیمی نمی‌ن می‌گوید که هنوز هم دیر نشده و باید خدمات ویژه و پشت پرده مرتضوی به شخص هاشمی و ماجرای بازی با جان مردم در فروش سئوالات پزشکی به اطلاع مردم رسانده شود. متن کامل گفتگوی عباس سلیمی نمی‌ن با «فردا» را در ذیل می‌خوانید:

* آقای سلیمی نمی‌ن ارزیابی جنابعالی از رویکرد آقای مرتضوی و پیمان شکنی وی در قول شرفی که به مجلس داده بودند چیست؟ آیا اینگونه رفتار‌ها تاثیری در آینده سیاسی نظام خواهد داشت؟

بگذارید در ابتدا تاسف و تاثر خودم را از اینکه بحث‌های این چنینی تا این حد سطح مباحث کلان کشور را تنزل می‌دهد اعلام کنم. در شرایطی که مسائل بسیار جدی داریم، مثلا بحث دفاع از تولید ملی که مقام معظم رهبری هم اعلام کرده‌اند یک امر بسیار ضروری است اما در این شرایط خطیر توجه مراکز مهم تصمیم‌ساز و به تبع آن رسانه‌ها به امور پیش پا افتاده این چنینی است. البته این به معنای این نیست که حضور مرتضوی در اینجایگاه را غلط نمی‌دانم، قطعا غلط است و از این اتفاق ناراحتم، اما این مسائل تأسفبار می‌بایست در یک سطح پایین تری حل و فصل شود.

علت اینکه جایگاه طرح این مسائل ارتقا می‌یابد و رؤسای قوا را درگیر می‌کند، باید مورد بررسی قرار گیرد. من به شدت نتایج عدم توجه به علل این موضوعات را برای جامعه خطیر و نگران کننده می‌دانم. روش حل و فصل کم هزینه مسائل این چنینی –که مسئله کلان نظام نیست- باید مورد توجه همه دلسوزان کشور واقع شود.

* مسئله پیمان شکنی آقای مرتضوی در چه جایگاهی قرار می‌گیرد؟

اینکه مرتضوی قول داده و به قولش عمل نکرده یک امر ثانویه است. من نمی‌دانم عزیزان چگونه به قول مرتضوی اعتنا کردند؟ با توجه به کارنامه به ثبت رسیده مرتضوی، به هیچ وجه نمی‌بایست به قول او توجه می‌شد. اگر بنا بود مجلس کاری انجام دهد، خب انجام می‌داد. کار برخی از افراد فارغ از گرایشات سیاسی، سرویس دادن و کار راه انداختن برای همه جریانات سیاسی است. این‌ها افرادی هستند که می‌توانند برای جریانات سیاسی کارگشا باشند. این افراد اگر مسئله نظام شوند نگران کننده است، چراکه نظام اسلامی دارای اعتقاد و چهارچوب است لذا، باید افرادی را به کار گیرد که دارای یک اندیشه و باور هستند و بر این باورهای خودشان می‌ایستند. ولی اگر افرادی که گهی این طرف و گهی آن طرف هستند در نظام سیاسی جایگاه رفیع پیدا کنند، نشان دهنده یک مشکل در کشور است. آنچه که می‌تواند سبب شود یک حزب یا شبه حزب هر روز تغییر مواضع دهد و به مقتضای زمان نوسان پاندولی داشته باشد عدم آگاهی جامعه است. ولی اگر جامعه آن را خوب شناخته باشد، هرگز نمی‌تواند براساس مصالح خود هر روز تغییر موضع دهند. ما امروز شاهد جولان افرادی در عرصه امور اجرایی کشور هستیم که گهی با این حزب یا شخصیت سیاسی و گهی با آن حزب یا شخصیت سیاسی هستند و روز به روز هم رشد می‌کنند.

* خب علت چیست؟

ضعف ما در اطلاع رسانی. اگر جامعه نسبت به این افراد آگاهی لازم پیدا کند، این افراد متغیرالاحوال قادر نخواهند بود گاهی در اینجا باشند و گاهی در آنجا. گاهی به این جریان سیاسی خدمت کنند، گاهی به آن. ما امروز در زمینه پیمانی که با ملت بسته‌ایم و اینکه ملت را در جریان امور قرار دهیم، در خدمت مردم باشیم و آگاهی مردم را رشد دهیم، کوتاهی می‌کنیم.
رسانه‌های جمعی و کسانی که باید آگاهی را به مردم رسانند، به وظایف خود عامل نیستند و این عامل نبودن به وظیفه، سبب لطمات جدی شده است.

* شما در ابتدای صحبت هم اشاره‌ای داشتید که باید راه چاره‌ای اندیشیده شود که این قبیل مسائل با کمترین هزینه حل شود و زیاد بزرگ نشود. به طور مشخص این مسئله چه راه حلی دارد و یا شما چه پیشنهادی دارید؟

ما اگر با فردی در سطح رسانه برخورد کنیم، هزینه کمی خواهد داشت، متاسفانه این افراد را در حد رسانه به جامعه معرفی نمی‌کنیم تا مشکلات با آگاهی جامعه حل و فصل شود.

* شفاف‌تر توضیح می‌فرمایید که منظور شما از معرفی فرد به جامعه چیست؟

شما فردی را در جامعه فرصت طلب تشخیص می‌دهید، دلائل و مستندات خودتان را به جامعه منعکس می‌کنید. اگر دلائل شما درست و قوی باشد، جامعه می‌پذیرد، وقتی جامعه پذیرفت، سیاست مداران نمی‌توانند از این فرد استفاده کنند، دایره بهره‌مندی از این فرد محدود می‌شود.

ما در ارتباط با معضلات این چنینی به گونه‌ای عمل نمی‌کنیم که در سطوح پایینی جامعه مسائل از طریق آگاهی بخشی به جامعه حل شود. به همین دلیل مسئله خود را به بالا‌ترین سطوح می‌کشاند، در آن وقت هم هزینه بسیار بالا می‌شود و هم این شائبه را ایجاد می‌کند که برخورد‌ها، برخوردهای سیاسی است.

* این پیشنهادات روی کاغذ خیلی قشنگ است، ولی شما به خوبی می‌دانید که آقای مرتضوی در جریان کهریزک برای جامعه کاملا شناخته شده است. برای همین فشار از آحاد جامعه به مجلس برای کنار گذاشتن ایشان بسیار شدت گرفته بود.

خیر؛ نباید بگویید که جامعه کاملا آقای مرتضوی را می‌شناسد. برای روشن شدن موضوع، آقای جاسبی را مثال می‌زنم. ایشان توانسته بود کانال‌هایی را ایجاد کند و از این طریق به جریانات مختلف سیاسی سرویس دهد و از پشتیبانی چپ و راست استفاده نموده و در قدرت باقی بماند. اگر می‌خواستیم در سطح بالای نظام با این قضیه برخورد کنیم، قطعا قابل حل نبود. زمانی حل شد که جامعه نسبت به جاسبی شناخت جامع پیدا کرد. بر همین اساس ابزارهای به خدمت گرفته جاسبی بخاطر این آگاهی جامعه ترسیدند از او حمایت کنند.

* یعنی شما معتقدید که جامعه آقای مرتضوی را نمی‌شناسد؟

جامعه نخبگان می‌شناسد.‌شناختی نسبت به مرتضوی در نخبگان وجود دارد ولی این به توده مردم منتقل نشده است. به همین دلیل آقای احمدی‌نژاد گمان می‌کند با حمایت از او هزینه‌ای در میان مردم پرداخت نمی‌کند. اگر شناخت وجود داشت، احمدی‌نژاد قطعا چنین دفاعی از ایشان به عمل نمی‌آورد.

* یعنی مشکل اصلی در ماجرای انتصاب مرتضوی رسانه‌های بودند؟

اگر اجازه ندهیم به دلیل مصلحت اندیشی، گرایشات سیاسی و... مسائل در رسانه‌ها حل و فصل شود، قضیه‌ای یا آنقدر غامض می‌شود که قابل حل و فصل نباشد یا باید هزینه‌ای بسیار بالا پرداخت کنیم تا مشکلی حل شود. بطور کلی باید گفت هرگز ملتی فهیم و افراد دلسوز آن، نمی‌گذارند مسائل جزئی – مانند مرتضوی- تا به این حد بالا بیاید و جزء مسائل کلان نظام شود.

کم‌کاری رسانه‌ها موجب شده تا این مشکل به بالا‌ترین مقامات قوه‌های مجریه و مقننه برسد، مطمئنا دیگر به سهولت قابل حل نیست. ضمن اینکه مرتضوی هم بسیار خشنود می‌شود زیرا او کسی نبود که مسئله‌اش تا این حد بالا کشیده شود.

* با توجه به صحبت‌های شما، چاره امروز چیست؟

همین الان هم رسانه‌ها باید مسائل را به مردم منعکس کنند. اگر به مردم منعکس کنیم، حداقل این فرد نمی‌تواند از این دولت به آغوش دولت بعدی بپرد.

آقای مرتضوی بیشترین ارتباط را با آقای هاشمی داشت. چه از طریق سرویس‌هایی که به دانشگاه آزاد می‌داد و چه از طریق سرویس‌های ویژه‌ای که به شخص آقای هاشمی در برخورد با منتقدان می‌داد. رسانه‌های باید شفاف سازی کنند کسی که به این شدت با آقای هاشمی ارتباط داشت، چگونه به دولت احمدی‌نژاد آمد؟ شک نکنید که علت این میزان قدرت مانور عدم آگاهی مردم است. اگر‌‌ همان موقع که ایشان بزرگ‌ترین خدمات را به مدیریت دانشگاه آزاد می‌داد برای آنکه تخلفات دانشگاه آزاد را رفع و رجوع کند، مسائل را دقیق‌تر به جامعه منعکس می‌کردید، کار به اینجا نمی‌کشید. مردم درمی‌ماندند که حرف آقای احمدی‌نژاد در دولت نهم را در مورد آقای مرتضوی بپذیرند یا حرف امروزشان؟ مگر ارکان دولت یعنی روزنامه ایران در دولت نهم تخلفات مرتضوی درباره سرویس‌های ناروایی که به آقای جاسبی می‌داد را بیان نکرد؟

* مثلا چه سرویس‌هایی؟

همین بستن پرونده فروش سئوالات آزمون پزشکی دانشگاه آزاد. چند سال متمادی این سئوالات به فروش می‌رسید، بعد از بروز این رسوایی این موضوع تبدیل به یک به پرونده عظیم شد، اما ناگهان مرتضوی موضوع را جمع و جور کرد و کسی از مسئولان این دانشگاه به مجازات نرسید همه این‌ها به صورت ریز حتی شماره پرونده‌ها در روزنامه ایران چاپ شد.

* این پروژه با آگاهی مردم از جزئیات فروش سئوالات پایان می‌ابد؟

مردم باید بفه‌مند که چنین افرادی برای سلامت جامعه ارزش قائل نیستند، فرد بی‌سوادی با پرداخت مثلا ۱۰۰ میلیون سئوالات پزشکی را دریافت می‌کند و بعد پزشک می‌شود، این یعنی فاجعه که کمترین ابعاد آن بازی با جان مردم است. مرتضوی هم دراین قضیه به گواه آنچه در روزنامه ایران چاپ شده، اصلا برای مردم ارزشی قائل نبوده و این پرونده را به نفع آقای جاسبی جمع کرده است. چه کسی این اطلاعات را به جامعه داد؟ اگر جامعه مسائل مختلف را می‌دانست قطعاً احمدی‌نژاد نمی‌توانست بگوید با مرتضوی برخورد سیاسی کرده اند
 
منبع:fardanews.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد