*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

هشدار روسیه درباره وقوع یک جنگ اتمی

هشدار روسیه درباره وقوع یک جنگ اتمی
با تشدید لفاظی های مقامات غربی و اسرائیلی طی یکی دو روز گذشته در مورد امکان استفاده از گزینه نظامی علیه ایران، نخست وزیر روسیه نسبت به امکان وقوع جنگی اتمی در منطقه در صورت وقوع چنین حمله ای هشدار داده است.

تابناک: با تشدید لفاظی های مقامات غربی و اسرائیلی طی یکی دو روز گذشته در مورد امکان استفاده از گزینه نظامی علیه ایران، نخست وزیر روسیه نسبت به امکان وقوع جنگی اتمی در منطقه در صورت وقوع چنین حمله ای هشدار داده است.

«دیمیتری مدودیف»، نخست وزیر روسیه هشدار داده هرگونه اقدام نظامی علیه دولت های دارای حاکمیت، می تواند به یک جنگ منطقه ای هسته ای منجر شود.

خبرگزاری «رویترز» در این باره نوشته، مدودیف که در یک سخنرانی، پیش از برگزاری اجلاس گروه 8 سخن می گفت، اشاره کرده است: «در یک نقطه، چنین اقداماتی که به حاکمت ملی آسیب وارد می کند، ممکن است به یک جنگ منطقه ای تمام عیار تبدیل شود که حتی – با اینکه نمی خواهم کسی را بترسانم – با استفاده از سلاح هسته ای همراه خواهد بود».

مدودیف در این رابطه توضیح بیشتری ارائه نداده، اما تحلیل گران بر این باورند که اشاره مستقیم وی به تهدیدات موجود غرب علیه ایران و سوریه و مباحث مربوط به امکان استفاده از گزینه نظامی علیه این دو کشور است.

این سخنان در حالی ابراز می شود که روز گذشته سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی، از آماده بودن طرح حمله به ایران از سوی آمریکا، در صورت نتیجه بخش نبودن مذاکرات سخن گفت.

هرچند روسیه پیش از این بیان کرده که نسبت به محافظت از سوریه در صورت حمله به این کشور متعهد نیست، اما بدون شک این کشور حضور غرب در مناطق پیرامونی خود، به ویژه ایران و سوریه را تهدیدی نسبت به موجودیت خود و به مثابه برنامه ای از سوی غرب برای پیشروی گام به گام به سوی خود می بیند.

به این ترتیب، با آنکه اظهارات مدودیف در مورد امکان وقوع جنگی هسته ای در منطقه، می تواند اشاره ای به درگیر شدن رژیم صهیونیستی، پاکستان و هند که دارای سلاح هسته ای می باشند نیز تلقی شود، اما به نظر می رسد مهمترین اشاره وی، به قدرت هسته ای خود روسیه است.

در دکترین امنیت ملی روسیه آمده که تهدید مستقیم علیه امنیت این کشور، پاسخ هسته ای روسیه را به دنبال خواهد داشت. مقامات روسی پیش از این بارها نسبت به حمله احتمالی به ایران هشدار داده و این امر را تهدیدی علیه امنیت خود ارزیابی کرده اند.

به این ترتیب، حتی اگر منظور واقعی روسیه، استفاده این کشور از سلاح هسته ای در صورت در معرض تهدید قرار گرفتن منافعش در خاورمیانه نیز نباشد، این گونه اظهارات را باید به منزله هشداری جدی نسبت به غرب از سوی این کشور در نظر گرفت؛ به ویژه با توجه به اینکه سخنان مدودیف در آستانه اجلاس مهم هشت کشور صنعتی بیان می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد