*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

کنفرانس خبری اشتون و دکتر جلیلی پس از اتمام مذاکرات در مسکو

* کاترین اشتون در کنفرانس خبری گفت فکر می کنم ما پس از مذاکرات استانبول و بغداد هنوز نظر واحدی درباره برنامه هسته ای ایران داریم. وی گفت ما پیشنهادهای بغداد را در این مذاکرات تکرار کردیم.

اشتون: 1+5 بر توقف غنی سازی 20 درصد و خروج اورانیوم غنی شده که مصوب بغداد بود تأکید کرد. 1+5 و ایران بر سر برگزاری نشست کارشناسی در استانبول طی هفته های آینده به توافق رسیدند. موضوعات فنی باید توسط کارشناسانی که مسلط به مباحث فنی هسته ای هستند انجام شود. 

کارشناسان فنی هر دو طرف در 13 تیر برای برگزاری نشست های کارشناسی در استانبول دیدار خواهند کرد. 

* اشتون در کنفرانس خبری گفت: پاسخ جامعی به پیشنهادات ایران در بغداد دادیم. فاصله زیادی بین مواضع دو طرف وجود دارد. وی ادامه داد: کارشناسان به دو طرف مذاکره گزارش می دهند و ما نتیجه گیری می کنیم.

* اشتون گفت در جریان مذاکرات به اولین پاسخ جدی از ایران دست یافتیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد انتخاب با ایران است که بخواهد این مسئله از طریق دیپلماسی حل شود و با اعتمادسازی به نگرانی ها پاسخ دهد.

* اشتون گفت بهترین راه برای پیشرفت، ادامه مذاکرات است.

* وی ادامه داد، در این مذاکرات دو طرف فقط برای صحبت نیامده بودند. 

* به گفته وی، نشستی در سطح معاونان برگزار خواهد شد که زمان آن هنوز مشخص نشده است و همزمان تماس ها میان وی و جلیلی ادامه خواهد داشت. در جلسه 13 تیر در استانبول دو طرف گام های بعدی را تعیین خواهند کرد. 

* پس از پایان سخنان اشتون، کنفرانس خبری سعید جلیلی آغاز شد.

جلیلی: ویژگی مذاکرات مسکو جدیت، واقعی بودن و فراتر بودن آن از اظهار مواضع بود. ایران در مذاکرات مسکو بر حق مسلم ملت ایران در غنی سازی اورانیوم در همه سطوح تاکید کرد. 

* جلیلی: مهمترین توافق مسکو قبول نظر ایران درباره تشکیل نشستی میان کارشناسان بود... غنی سازی اورانیوم حق مسلم ملت ایران است... با استفاده از اسناد حقوقی ثابت کردیم بسیاری از رفتارهایی که با ایران می شود غیرقانونی است... دیگر هیچ منطق و بهانه ای برای تشکیک در فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران وجود ندارد. 

جلیلی در خصوص مذاکرات سیزدهم تیر گفت: جلسات کارشناسی و معاونین باید بتواند به نتایج قابل قبولی برسد تا من و خانم اشتون بتوانیم به نتیجه خوبی برای روز مذاکرت بعدی دست پیدا کنیم. 

* جلیلی گفت: آنهاپیشنهادکردند 12 تیرماه جلسات کارشناسی برگزارشود. مادیدیم این روزسالگرد حادثه تلخ سقوط هواپیمای ایرباس است. قبول نکردیم و تاریخ دیگری راپیشنهاد دادیم. 

* جلیلی: حرکت در مسیر غلط تقابل با ملت ایران، پاسخ مناسب خودش را خواهد داشت. 

* وی گفت: جمهوری اسلامی با شفاف سازی مشکلی ندارد با محروم سازی مشکل دارد... ایران آماده همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقابل به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ایران بر اساس مفاد ان.پی.تی است.

* جلیلی ادامه داد: فتوای مقام معظم رهبری درخصوص بمب هسته ای یک گام بزرگ درعالی ترین سطح ازسوی ایران است. درمقابل آنها هم باید به رسمیت شناختن حق ملت ایران درغنی سازی اورانیوم را اعلام کنند. 

* جلیلی گفت: هرگونه رفتار در مسیر گفت‌وگو غیرسازنده پاسخ متناسب خواهد داشت. حرکت در مسیر غلط و بن بست تقابل با ملت ایران شرایط خاص خود را دارد. حرکت در مسیر سازنده گفت‌وگوها و همکاری می‌تواند آینده را برای موفقیت مذاکرات رقم بزند. 

* جلیلی: ما گفته بودیم حاضریم سوخت 20 درصد را بخریم اما برخلاف مقررات ان پی تی و آژانس، این سوخت را به ما ندادند. امروز خود ایران توانست نیاز خودش را با توسل به دانشمندان ایرانی برطرف کند. 

* جلیلی گفت: گروه 1+5 ایران را به دلیل صحبت مستدل و شفاف در مذاکرات ستودند... هدف از برگزاری جلسات کارشناسی نزدیک کردن نظرات به یکدیگر است تا حقانیت و صحت دیدگاه ها را بیان کنیم و از حالت مذاکره برای مذاکره خارج شویم.

* وی درباره تلاش های اسرائیل برای نفوذ بر مذاکرات گفت: شأن ایران فراتر از آن است که نتانیاهوی تروریست جنایتکار جنگی که دستش به خون بیگناهان زیادی آلوده است بخواهد دستور جلسات را تعیین کند... اظهارات نتانیاهو درباره موضوع هسته ای ایران، بیشتر مانند ناله های یک محتضر رو به موت است.

* وی ادامه داد: توافق هایی که مقدمات آن بحث های کارشناسی استانبول است اگر خلاف راهبرد گفت وگو و همکاری و مخل مذاکرات باشد حتما بر فرجام گفت وگوها تأثیر خواهد داشت.  

* جلیلی گفت: چهار محور اصلی مورد تاکید صریح ایران در مذاکرات بود: محور اعتماد سازی، همکاری برای شفافیت، مخالفت با سلاح و همکاری متعارف هسته ای. 

* وی همچنین اظهار داشت: در نشست کارشناسی، محور 5 گانه ارائه شده از سوی ایران و محورهای پیشنهادی آنها بررسی می شود. پس از آن، ابعاد غیر فنی، یعنی ابعاد سیاسی و حقوقی این پیشنهادها باید بررسی شود. 

* جلیلی: یکی از توافق های ما آنها این بود که شروع گفتگو ها از استانبول هم در خصوص مباحث هسته ای باشد و هم غیر هسته ای... یکی از پیشنهاد های ما در مباحث غیر هسته ای این بود که در خصوص سوریه بحث شود؛ اما آنها خیلی تلاش داشتند که در خصوص دزدی دریایی صحبت شود. 

* جلیلی گفت: ما بر غنی سازی اورانیوم طبق اسناد معتبر بین‌المللی، از جمله ان پی تی  و آنچه در سند بازنگری این معاهده در سال 2010 آمده، تأکید داشتیم. غنی سازی و داشتن چرخه سوخت جزو حقوق اعضای ان پی تی است. اگر می‌خواهیم برای این محورها گفت‌وگو شود، باید مبتنی بر این اصل باشد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد