*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

تحلیل سیاسی هفته

«تحلیل سیاسی هفته»عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که در آن می‌خوانید؛روزها از پی هم می‌گذرند و ماه پیامبر، شعبان‌المعظم، به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود. به همین لحاظ ایام پیش رو از شرافت و اهمیت خاصی برخوردارند. ویژگی پاکسازی اعمال و آمادگی برای ورود به ضیافت الهی، از ماه شعبان، ایام ویژه‌ای آفریده که ساعات و لحظات باقیمانده آن، بهترین فرصت برای بازگشت به سوی خدا و استغفار از گناهان است. لذا باید آراسته و پیراسته، آماده ورود به میهمانی خدا شد و از هرچه گناه و پلیدی است، پاک و یاکیزه گشت.

واقعیت اینست که در این روزگار پرفتنه که غبار معصیت و انبوه مشکلات، فضا را در برگرفته، بیش از هر زمان دیگری به خلوت در محضر الهی، تقویت روحی و معنوی و پالایش نفس از معاصی نیاز داریم

پس بیائیم در آستانه ماه ضیافت الهی، اسب سرکش نفس را مهار کرده، خود را در محضر الهی بدانیم و پیشانی تسلیم بر آستان او بسائیم.
در این هفته برگزاری رزمایش موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی داشت.

در این رزمایش که از انواع موشک‌های بالستیک دوربرد و میان برد استفاده شد، موشک‌های رادارگریز و موشک‌های زمین به دریا با تعیین هدف‌های فرضی به کار گرفته شد که فرماندهان نظامی از دقت در هدفگیری ابراز رضایت کردند. این رزمایش که در حقیقت اقدامی در جهت ایجاد سیاست بازدارندگی و افزایش توان نظامی جمهوری اسلامی ایران بود، شگفتی رسانه‌های خارجی را در پی داشت و جایگاه ویژه‌ای را در تحلیل سیاستمداران و نظامیان غربی باز کرد.

دشمنان انقلاب هرچند این روزها مشغول شاخ و شانه کشیدن بوده و در راستای جنگ تبلیغاتی مثل همیشه عنوان می‌کنند که گزینه نظامی علیه ایران را همچنان روی میز دارند ولی خود بهتر از همه می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران تاکنون هر دستی را که به قصد تجاوز به سوی ایران دراز شده، قطع کرده و تعدیات دشمن را بی‌پاسخ نگذاشته است. بنابر این اکنون نیز هرگونه تجاوز - ولو مقطعی و موردی - را با درس عبرتی همیشگی پاسخ خواهد داد.
در هفته جاری جمهوری اسلامی ایران همچنین به مرکز رایزنی درباره مسائل سوریه تبدیل شد و نشان داد که موضع تهران هرچند که برخی کشورهای غربی و عربی خواستار نادیده گرفته شدن آن هستند، لاجرم وزنه‌ای تأثیرگذار در حل و فصل این بحران است.

کوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پس از سفر به دمشق و دیدار با بشار اسد به تهران ‌آمد تا ضمن ارائه گزارشی از مذاکرات با بشار اسد، بر اهمیت نقش ایران در صلح و ثبات منطقه تاکید کند. در مذاکرات عنان در تهران، وی گزارشی از اجلاس ژنو را ارائه کرد و اذعان داشت که مشکل سوریه فقط با ابتکار "سوری - سوری" قابل حل است، بدین معنا که این بحران باید در یک گفتگوی فراگیر و ملی به دست مردم سوریه، حکومت آن و معارضین حل و فصل شود و راه حلی غیرسیاسی نیز بر آن متصور نیست.

دیروز بانوان شرکت کننده در اجلاس "زنان و بیداری اسلامی" که از کشورهای مختلف به تهران آمده‌اند با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. در این دیدار رهبر معظم انقلاب طی سخنانی اظهار داشتند: "صد سال است تلاش شده تا زن مسلمان را از هویت خود دور کنند. امروز اگر شما بانوان نخبه اسلامی تلاش کنید و هویت زن مسلمان را دوباره برگردانید، بزرگترین خدمت را به امت اسلامی و بیداری اسلامی کرده‌اید." ایشان خاطرنشان کردند: "حادثه بیداری اسلامی می‌تواند مسیر دنیا را عوض کند و سلطه ظالمانه استکبار و صهیونیسم را در دنیای اسلام قطع کند و امت اسلامی را متشکل کند، به شرط آنکه ادامه پیدا کند."

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین درخصوص تحریم‌های غرب، علیه جمهوری اسلامی ایران، یادآور شدند: "ما 32 سال است با دشمنی‌های استکبار مواجه ایم. آنها 30 سال است که ما را مقابل تحریم‌ها واکسینه کرده‌اند. تحریم به ما ضربه نمی‌زند."

این هفته، رویدادهای تازه در جهان اسلام، بخش عمده اخبار و گزارش‌های خارجی را تشکیل می‌داد. در عربستان، قیام مردم شرق عربستان اوج گرفت و نیروی امنیتی عربستان با وحشیانه‌ترین شکل، اعتراضات مردمی علیه ظلم و جور حکومت ریاض را سرکوب کرد که در جریان آن دست کم سه نفر از شیعیان معترض به شهادت رسیده و شمار دیگری زخمی شدند. اعتراضات اخیر، گسترده‌ترین تظاهرات مردم شرق عربستان، علیه رژیم خودکامه عربستان، از آغاز شروع ناآرامی‌ها از دو سال قبل به حساب می‌آید که انقلاب مردم در عربستان را وارد مرحله جدیدی ساخته است.

اوجگیری بی‌سابقه اعتراضات مردمی در منطقه الشرقیه عربستان، رژیم ریاض را به شدت آشفته کرده است. در پی این حوادث نیروهای سرکوبگر دولت عربستان "شیخ نمر" یکی از علمای مبارز شیعه شرق عربستان را مورد حمله قرار دادند که به جراحت شدید وی منجر شد. پس از این حمله نیروهای امنیتی شیخ نمر را به مکان نامعلومی منتقل کردند بگونه‌ای که هیچ خبری از وضعیت وی در دست نیست. برخی گزارش‌ها حکایت از شهادت شیخ نمر دارد. مردم شرق عربستان از دو سال قبل و پس از شروع قیام‌های مردمی در منطقه، اعتراضات مسألمت آمیزی علیه تبعیض و ظلم حکومت آغاز کرده‌اند که با سرکوب بی‌رحمانه و غیرانسانی رژیم ریاض مواجه شده است.

این هفته، دستور "محمد مرسی" مبنی بر لغو حکم انحلال مجلس، شکل جدیدی به تحولات سیاسی مصر داد. دادگاه قانون اساسی مصر که تحت نفوذ و تسلط نظامیان مصر است ماه گذشته در حکمی بحث برانگیز و غیرمنتظره اعلام کرد مجلس مصر منحل است. این دادگاه، استفاده از "سیستم دوگانه در انتخابات" را توجیه اقدام خود عنوان کرد. این اقدام، حرکتی سیاسی برای تحت فشار قرار دادن گروه "اخوان المسلمین" بود که اکثریت مجلس را در اختیار دارد و در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز، این پست را تصاحب کرد.

 مرسی در مبارزات انتخاباتی وعده داده بود درصورت پیروزی، حکم انحلال مجلس را لغو خواهد کرد که روز یکشنبه گذشته به این وعده خود عمل کرد. دادگاه قانون اساسی بلافاصله به این تصمیم مرسی واکنش نشان داد و اعلام کرد حکم انحلال مجلس، قطعی و غیرقابل تجدیدنظر است. این امر، مرسی و شورای نظامی را عملاً رودرروی هم قرار داد.

محمد مرسی که به وضوح می‌داند برای توفیق در کارش چاره‌ای ندارد جز اینکه تکلیفش را با نظامیان روشن کند، با دستور اخیر خود، در واقع می‌خواهد قدرت خود را به رخ نظامیان بکشد و این پیام را بدهد که نفر اول مملکت است. نتیجه این زورآزمایی مرسی با نظامیان می‌تواند تأثیر مهمی در آینده و تحولات مصر داشته باشد.

این هفته، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا، بدون اطلاع قبلی به افغانستان رفت. کلینتون در دیداری که با حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان داشت بار دیگر تاکید کرد که آمریکا همچنان در نظر دارد حضور خود را در افغانستان حفظ کنند. کلینتون ضمن تاکید بر اینکه آمریکا افغانستان را رها نمی‌کند، افغانستان را پانزدهمین متحد غیرناتوی آمریکا خطاب کرد. اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا بار دیگر پرده از اهداف آمریکا در افغانستان و منطقه بر می‌دارد و این موضوع را آشکار می‌سازد که واشنگتن برای افغانستان، برنامه‌های دراز مدتی ترسیم کرده است.

سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره حضور طولانی مدت در افغانستان درحالی مطرح می‌شود که آمریکایی‌ها و متحدین آنها در ناتو از چندی قبل تبلیغات می‌کنند که تا پایان سال 1393 افغانستان را ترک خواهند کرد.

این هفته، بحران سوریه نیز شاهد چند تحول تازه بود. دور تازه مأموریت کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، اظهارات مقامات ترکیه دایر بر شکست تلاش‌ها برای ساقط کردن حکومت دمشق، تهدید روسیه و چین توسط وزیر خارجه آمریکا به خاطر موضع گیری این دو کشور در قبال سوریه و واکنش‌های مسکو و پکن، و سرانجام آمادگی روسیه برای میزبانی گروههای مخالف دولت سوریه، از جمله رویدادهای تازه در مسئله سوریه بود.

کوفی عنان در چارچوب تلاش‌های تازه برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه روز دوشنبه وارد دمشق شد و با بشار اسد به گفتگو پرداخت. هم کوفی عنان و هم دولت سوریه، این مذاکرات را "سازنده و مثبت" خواندند. عنان در ادامه مأموریتش وارد تهران شد و سپس به عراق رفت. عنان تلاش می‌کند طرح شش ماده‌ای خود را که تقریباً مورد قبول طرفهای درگیر قرار دارد، بار دیگر زنده کند. چین و روسیه نیز با این طرح موافقت کرده‌اند. با اینحال دست‌هایی هستند که در راه اجرایی شدن طرح کوفی عنان کارشکنی می‌کنند زیرا که طرح کوفی عنان، مستقیماً سقوط حکومت سوریه را خواستار نشده و این چیزی است که برخی دولتهای خارجی از آن ناخشنود هستند.

این دسته از کشورها که مشخصاً می‌توان از آمریکا، برخی کشورهای اروپایی، ترکیه، عربستان و قطر نام برد، از آغاز ناآرامی‌ها، ساقط کردن حکومت سوریه را در دستور کار خود قرار داده‌اند و در برابر هر طرحی که این هدف آنها را تأمین نکند، کارشکنی می‌کنند.

همین رفتار مداخله جویانه و یکجانبه گرایانه آنها، از علل طولانی شدن بحران سوریه و خونریزی‌های بیشتر بوده است. اظهارات تهدیدآمیز اخیر وزیر خارجه آمریکا علیه مسکو و پکن نیز در همین چارچوب قرار دارد که البته این بار با پاسخ تند روسیه و چین مواجه شد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد