*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

تحلیل سیاسی هفته

«تحلیل سیاسی هفته»عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که در آن می‌خوانید

این هفته آخرین روزهای ماه شعبان سپری می‌شود و هفته آینده امت اسلامی وارد ماه ضیافت الهی شده و در پای سفره پرمعنویت رحمت و مغفرت باریتعالی قرار می‌گیرد. در عظمت این روزها و لحظه باید گفت که پیامبر گرامی اسلام - که درود بی‌پایان خدا بر او و خاندان مطهرش باد - روزهای پایانی ماه شعبان نوید آمدن رمضان المبارک را به امت داده و در خطبه‌ای شیوا و پرارج که گویی همین امروز نیز امت اسلام را مخاطب خود دارد، می‌فرمودند: "ای مردم! آگاه باشید که ماه رحمت و مغفرت الهی به شما روی آورده است؛ ماهی که بهترین ماهها و روزها و شبها و ساعاتش بهترین روزها و شبها و ساعات است.

ماهی که خدا با تکریم ویژه، شما را به میهمانی خود دعوت کرده و نفس‌های شما را به منزله تسبیح و دعاهای‌تان را مستجاب فرموده است. درهای بهشت در این ماه باز و درهای جهنم بسته است... پس، از خداوند بخواهید شما را به روزه‌داری و تلاوت قرآن در این ماه موفق بدارد."

پیامبر اکرم در پایان این خطبه ارزشمند در پاسخ به پرسش زیبای امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام که از وجود مقدس عصاره خلقت سؤال کردند "بهترین کارها در ماه مبارک چیست؟" فرمودند: "اجتناب از گناهان". واقعیت تأسف بار اینست که کثرت اشتغالات در امور مادی و سیاسی در سالهای اخیر آنچنان فضایی را در میان مردم و مسئولین جامعه ایجاد کرده که همگی نیازمند شدید تقویت روحی و معنوی در حوزه فردی و توجه به فضائل اخلاقی در حوزه‌های اجتماعی هستیم. باید توجه داشت ماه رمضان اگر مبارک است، که هست، برای اینست که به برکت آن، معصیت‌ها از بین رفته و زمینه‌های تعالی فردی و جمعی فراهم آید و به این ترتیب زندگی اجتماعی ما تحت الشعاع اخلاق و معنویت قرار گیرد. پس، حالا که چنین است همه باید در جهت باز گرداندن فرهنگ و معنویت به جامعه که موجودیت و استقلال نظام در گرو آنست به شدت تلاش کنیم که در این میان وظیفه علما، صاحبان قلم و رسانه، سخنوران، خطبا، وعاظ، فعالان سیاسی و همه کسانی که مسئولیتی بر دوش دارند اینست که از فرصت ماه رمضان استفاده کرده و در پرتو برکات این ماه عظیم، دلها را پاک و به یکدیگر نزدیک کنند.

در موضوعات خبری خارجی، سفر کلینتون به منطقه، اوجگیری تظاهرات مردمی در عربستان، کشتار فجیع مسلمانان در میانمار و تحولات سوریه، مهمترین رویدادهای هفته جاری بودند.

کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در آخرین مرحله از سفر منطقه‌ای خود به فلسطین اشغالی رفت و در واقع ماحصل مأموریت خود را با مقامات رژیم صهیونیستی در میان گذاشت. مهمترین بخش از مأموریت منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا را دیدار وی از مصر تشکیل می‌داد که بازتاب گسترده‌ای نیز داشت. کلینتون در مصر تلاش کرد دولت جدید این کشور را به حرکت در جهت سیاستهای منطقه‌ای آمریکا متقاعد سازد و به همین دلیل یکی از بحث‌های وی در دیدار با رئیس‌جمهور جدید مصر، گرفتن تضمین از وی برای پایبندی به پیمان کمپ دیوید بود.

کلینتون در مصر با تکرار ادعاهای قبلی واشنگتن مبنی بر اینکه آمریکا حامی انقلاب مصر است کوشید وجهه مثبتی از آمریکا ارائه دهد، این درحالی بود که همزمان مردم مصر تظاهرات اعتراض آمیزی علیه سفر کلینتون ترتیب دادند.تظاهر کنندگان با سردادن این شعار که "مصر از کلینتون استقبال نمی‌کند" و "مداخلات آمریکا در امور مصر باید پایان یابد"، خشم خود را از این سفر بروز دادند. حتی هنگامی که کلینتون برای سخنرانی در یک دانشگاه مصر حاضر می‌شد معترضین با کفش و گوجه فرنگی از وی استقبال کردند.

واقعیت این است که مردم مصر، علیرغم تلاش‌هایی که واشنگتن به کار برده است، آمریکا را دوست انقلاب خود نمی‌دانند و مسئولیت بخش اعظم مشکلاتی را که به خصوص از ناحیه نظامیان و وابستگان به رژیم گذشته در مسیر انقلاب پیش آمده است را متوجه حمایت‌ها و دخالت‌های پشت پرده آمریکا می‌دانند. به زعم مردم مصر، شورای نظامی اقدامات خود در مقابله با خواست‌های انقلابی مردم را با پشت گرمی و حمایت‌های خارجی بویژه دولت آمریکا به پیش برده و می‌برد.

عربستان، هفته ناآرامی را پشت سر گذاشت و اعتراضات ضد رژیم که از زمان شروع قیام‌های منطقه در دو سال قبل، آغاز شده است در این هفته به اوج خود رسید. گزارش‌هایی که علیرغم محدودیت‌های خبری به بیرون از این کشور درز کرده است حکایت از آن دارد که قیام آزادی خواهانه، عدالت طلبانه و ضد دیکتاتوری مردم عربستان به مناطق دیگر این کشور از جمله به شهر مدینه رسیده است که قطعاً نگرانی‌های جدی برای رژیم ریاض ایجاد می‌کند.

حکومت عربستان با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی و سیاسی و موقعیت اقتصادی پدید آمده از دلارهای نفتی، از زمان شروع خیزش مردمی در کشورهای عربی تلاش گسترده‌ای را به کار بست تا این کشور را آرام و با ثبات جلوه دهد و اینگونه وانمود می‌کرد که مردم عربستان از شرایط حاکم رضایت دارند ولی اتفاقات اخیر به خصوص اعتراضات هفته جاری، این نقشه را نقش بر آب کرد و گوشه‌ای از واقعیت‌های جامعه عربستان و ظلم و جور و خفقان حاکم بر مردم این کشور را آشکار ساخت.

رژیم عربستان، در این میان، به جای اینکه به خواسته‌های برحق و قانونی مردم معترض پاسخ مثبت دهد، به تکرار اقدامات و اعمال رژیم‌های دیکتاتور همتایش در دیگر کشورهای عربی، از جمله، سرکوب اعتراضات و دستگیری مبارزان سرشناس پرداخت. دستگیری شیخ "نمر النمر" از روحانیون شیعه و مبارز عربستانی که به شکل وحشیانه‌ای توسط ایادی رژیم صورت گرفت و منجر به مجروح شدن شدید وی شد تازه‌ترین تلاش منفعلانه از سوی رژیم برای خاموش کردن اعتراضات بود که نتیجه عکس داد و موجب برافروخته‌تر شدن خشم مردم گردید. اکنون شرایط در عربستان، همچنانکه بسیاری از ناظران نیز اشاره می‌کنند بسیار حساس است و این کشور در آستانه یک قیام سراسری و سرنوشت ساز قرار دارد.

این هفته، گزارش‌ها و تصاویر مربوط به قتل عام مسلمانان کشور میانمار منتشر شد که جهان را شوکه کرد. در تصاویر منتشر شده، هزاران جسد مشاهده می‌شود که به طرز وحشیانه قتل عام گردیده و بسیاری نیز به آتش کشیده شده‌اند. ارقام متفاوتی از 20 هزار تا 50 هزار کشته درباره حادثه میانمار منتشر شده است ولی به دلیل اینکه دولت میانمار هیچ منبع خبری مستقل را به مناطق مسلمان نشین راه نداده و این منطقه را در محاصره‌ای شدید قرار داده است، ابعاد فاجعه به درستی روشن نمی‌باشد.

مسلمانان برمه که جمعیت آنها بالغ بر 6 میلیون نفر است از دیرباز مورد ظلم و تعدی اکثریت بودایی این کشور قرار داشته‌اند و رژیم حاکم نیز به جای اینکه از این اقلیت بزرگ حمایت کند با افراطیون بودایی همصدا شده و مسلمانان را "اقوام خارجی" قلمداد کرده که باید یا در اردوگاهها اسکان داده شوند و یا این کشور را ترک کنند.

تنش‌های اخیر میان بودایی‌های افراطی و مسلمانان که عمدتاً در غرب این کشور و در ایالت "آراکان" ساکن هستند پس از حمله یک گروه افراطی بودایی به اتوبوس حامل مسلمانان و کشتار مسافران آن در اردیبهشت گذشته و متعاقب آن کشته شدن یک بودایی در پاسخ به این حمله آغاز شد که هم اکنون به شکل حملات بسیار وحشیانه به مناطق مسلمان نشین ادامه دارد. هزاران خانه متعلق به مسلمانان به آتش کشیده شده است و صدها هزار نفر به مناطق هم مرز با بنگلادش پناه برده‌اند که در وضعیت بسیار وخیمی به سر می‌برند. تاکنون واکنش قابل انتظار از جانب مجامع بین‌المللی و دولتهای مسلمان به این جنایت انجام نگرفته و فقط سازمان همکاری اسلامی بیانیه‌ای در محکومیت این کشتار هولناک صادر نموده است. مجامع غربی نیز در این باره همچنان سکوت کرده‌اند. ضرورت دارد دولتهای اسلامی به یاری مسلمانان میانمار بشتابند و با فشارهای همه جانبه به دولت میانمار، از ادامه جنایات علیه مسلمانان این کشور جلوگیری کنند.

این هفته، اوضاع سوریه نیز کماکان متشنج بود و درگیری نیروهای دولتی با تروریستها و شبه نظامیان ادامه یافت. همزمان در صحنه بین‌المللی تلاش‌هایی برای پایان دادن به این بحران صورت گرفت از جمله اینکه، کوفی عنان فرستاده سازمان ملل به روسیه رفت و با مقامات این کشور به رایزنی پرداخت. مقامات روسیه در پایان این گفتگو بار دیگر بر حمایت خود از طرح کوفی عنان تاکید کردند. پیش از این دیدار لاوروف وزیر خارجه روسیه در گفتگویی مطبوعاتی بر حمایت مسکو از حکومت سوریه تاکید کرده بود. وی ضمن تکرار موضع مسکو در مخالفت با دخالت نظامی در سوریه، غربی‌ها را به دلیل تلاش برای جنگ افروزی در سوریه، شدیداً مورد انتقاد قرار داد. در تازه‌ترین تحول، دیروز در یک حمله انتحاری به ساختمان امنیت ملی سوریه در دمشق، وزیر دفاع سوریه و معاون وی به قتل رسیده‌اند.

در همین حال دولت سوریه اعلام کرد صدها نفر از مهاجمین مسلح را که در نقاط مختلف دمشق کمین کرده و قصد انجام عملیات داشته اند، به قتل رسانده است. این اقدام نشان دهنده شدت یافتن اقدامات تروریستی مخالفان مسلح از یکطرف و هوشیاری و تسلط ارتش سوریه از طرف دیگر می‌باشد. همزمان، شورای امنیت سازمان نیز قرار است درباره تمدید مأموریت نیروهای ناظر سازمان ملل در سوریه تصمیم گیری کند. آمریکا و غرب درصدد هستند با استفاده از بند هفتم منشور سازمان ملل راه را برای مداخله نظامی در سوریه و براندازی حکومت بشار اسد هموار نمایند. ولی روسیه اعلام کرده چنین قطعنامه‌ای را وتو خواهد کرد. اگر روسیه در این موضع ضد غربی خود پایدار بماند، فقط چگونگی مقابله دولت بشار اسد با مخالفان مسلح است که می‌تواند وضعیت آینده سوریه را رقم بزند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد