*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

گزارش خبرنگار اعزامی عصرایران به مناطق زلزله زده

کامیون های ارتش در حال توزیع آب معدنی در میان زلزله زدگان هستند...نیروهای جهاد ، هر روز به روستای سیه کلان آب می بردند . آخرین آبرسانی ساعتی قبل از زلزله صورت گرفت ولی بعد از زمین لرزه ، دیگر هیچ آبی به این روستا نرسیده است...در روستاهای اطراف ورزقان نیز امدادرسانی صورت گرفته و چادرهای هلال احمر برافراشته شده اند و فرآیند اسکان هموطنانی که منازل مسکونی خود را از دست داده اند در حال انجام است.    

خبرنگار اعزامی عصرایران به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی ، از آخرین وضعیت نقاط حادثه دیده گزارش می دهد.
بر اساس این گزارش ، برغم مشکلات اولیه ، محورهای مواصلاتی به مناطق زلزله زده باز شده اند و عبور و مرور خودروها صورت می پذیرد. تردد آمبولانس ها و کامیون های ارسال کمک های مردمی نیز در این محورها به چشم می خورد. 


در روستاهای اطراف ورزقان نیز امدادرسانی صورت گرفته و چادرهای هلال احمر برافراشته شده اند و فرآیند اسکان هموطنانی که منازل مسکونی خود را از دست داده اند در حال انجام است.
با این حال هموطنان آذری مان از نظر نان در مضیقه هستند. 


مشاهدات خبرنگار ما حاکی از کمبود نان در این مناطق است و این نکته ای است که زلزله زدگان از آن شکایت می کنند. زلزله زدگان در چادرها اسکان داده شده اند و آب معدنی هم در میانشان توزیع شده است.

با اینکه فرآیند اسکان در ورزقان صورت گرفته اما افراد محلی گزارش می دهند که با گذشت 24 ساعت از زلزله، در برخی از روستاهای بین ورزقان و اهر فرآیند امدادرسانی آغاز نشده است!
این افراد می گویند که اکثر روستاها تخریب شده اند و با این حال نه چادری برای زلزله زدگان ارسال شده  و نه کمکی برایشان فرستاده شده است.
خبرنگار ما در حال عزیمت به این مناطق برای تهیه گزارش کامل تر است 


در میان راه کامیونهای حامل کمک های

 مردمی به چشم می خورند که در  اطراف کامیون ها جمعیت بیشماری از هموطنان زلزله زده مان برای دریافت مواد غذایی ازدحام کرده اند. کامیون های ارتش هم به چشم می خورند که در حال توزیع آب معدنی در میان زلزله زدگان هستند.



در ورودی شهر ورزقان کامیون های حامل بیسکویت و آب معدنی به چشم می خورند. مردم زلزله زده به دنبال کامیون در حال حرکت می دوند و از داخلشان  مواد خوراکی می گیرند.

مشاهدات خبرنگار ما از ورزقان حاکی از استقرار چادرهای هلال احمر در میدان اصلی شهر است ؛ تخریب مناطق مسکونی بیشتر در روستاها قابل مشاهده است و مناطق شهری آسیب کمتری دیده اند. در این مناطق تخریب 30 تا 70 درصدی گزارش می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی عصرایران ، مسوول کمیته امداد ورزقان اعلام کرد که با کوشش امدادرسانان عصر یکشنبه زنی باردار در یکی از روستاهای اطراف ورزقان از زیر آوار بیرون کشیده شد و دقایقی پس از نجات یافتن زایمان کرد و نوزادش را به دنیا آورد.

گزارش خبرنگار ما از روستای سیه کلان از توابع ورزقان حاکیست: زلزله خانه های مردم روستا را به صورت جدی تخریب نکرده است اما مردم بعد از زلزله اصلی که در ساعت 17 دیروز رخ داد 15 پس لرزه را پشت سر گذاشته اند. با توجه به اینکه این روستا در مرکز نقاط زلزله زده نیست و شدت تخریب ها زیاد نبوده از سوی نیروهای امدادرسان رسیدگی صورت نگرفته و مردم این روستا از نبودن چادر گلایه مندند. با اینکه تخریب های ناشی از زلزله زیاد نبوده اما به دلیل پس لرزه های متعدد مردم روستا جرات نکردند که شب را در خانه هایشان سپری کنند و به دلیل نرسیدن چادرهای هلال احمر شب را در محوطه روستا استراحت کرده  و به صبح رسانده اند. عده معدودی هم که ماشین داشتند در خودروی خود خوابیده اند.

مطابق گفته های افراد بومی که صحت و سقم اش تایید نشده، مردم روستای سیه کلان در شبانه روز تنها 30 دقیقه از آب آشامیدنی لوله کشی برخوردارند و جهادسازندگی منطقه وظیفه آبرسانی به این روستا را بر عهده دارد. از دیروز و ساعتی پیش از زلزله که جهاد کشاورزی آبرسانی به این منطقه را انجام داده تا زمان ارسال این گزارش (ساعت 20:30 یکشنبه) عملیات آبرسانی انجام نشده و بعد از زلزله مردم روستا بی آب مانده اند و از کمبود آب شکایت می کنند. 


گزارش خبرنگار عصرایران از روستاهای شهرستان های اهر و ورزقان که درصد تخریب و تعداد تلفات جانی در آنها زیاد بوده این است که در روستای  زنج آباد 14 کشته، روستای شخملو 35 کشته، میرزا علی کندی 14 کشته و علی بیک دی 6 کشته ثبت شده است. لازم به ذکر است ورزقان شامل دو بخش و 160 روستاست که روستاهای ذکرشده از توابع ورزقان به شمار می روند.

مطابق برخی گزارش ها ، مردم روستاهای اطراف تبریز که پس از وقوع زلزله با تخریب خانه هایشان مواجه شدند و به دلیل کم بودن مسافت به تبریز پناه برده اند، دیشب حاضر نشده اند به خانه های مردم تبریز بروند و شب را در آنجا سپری کنند. آنها در پارک ها و فضاهای سبز تبریز سرگردانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد