*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

تحلیل سیاسی هفته

روزنامه جمهوری اسلامی ستون سرمقاله خود را به تحلیل سیاسی این هفته اختصاص داد:
 
 بسم‌الله الرحمن الرحیم
 نزول برف و باران پائیزی در سراسر کشور، نوید آمدن زمستانی سرشار از سپیدی و نعمت الهی را داد تا بتواند ذخیره آبی کشور را تأمین کرده و فصلی پربار برای کشاورزان باشد. در این هفته گرچه ماه ماتم و عزای حسینی به پایان رسید ولی با آمدن ماه صفر، همچنان غم‌های جانکاه عاشورایی بر دل‌های بیقرار سوگواران اربعین و عزاداران شهادت پیامبر رحمت، سبط اکبر و ثامن الحجج علیهم السلام سنگینی می‌کند.

در این هفته و در آستانه پایان سال میلادی خبرهایی از آنسوترها درباره احتمال تغییر و تحول در مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با ایران به گوش می‌رسد، گزارشهایی که از امکان ذوب شدن یخ گفتگوها و خروج آن از وضعیت انجماد خبر می‌دهد.
 
اصل اینکه گروه 1+5 مایل است بن بستی را که در مذاکرات ایجاد کرده با ارائه یک بسته پیشنهادی بشکند، فی نفسه می‌تواند گام مثبتی در خروج مذاکرات از وضعیت بی‌تحرک کنونی به حساب بیاید ولی اینکه آیا این بسته می‌تواند حاوی شرایط "برد - برد" بوده باشد و حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران را لحاظ کند یا نه، خود موضوع مهمی است که جای بحث فراوان دارد. در هر صورت به دنبال برخی اظهارات مثبت از سوی برخی مقامات آمریکایی این امیدواری در محافل منطق گرای غرب ایجاد شده که شاید این بار گروه 1+5 در تشخیص موقعیت و ایجاد شرایط مساعد برای گفتگو به آگاهی لازم دست یافته باشد.

از دیگر موضوعات مورد بحث داخلی در هفته جاری باید به اعلام زمان ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد که 17 اردیبهشت ماه خواهد بود، لذا برخی افراد و گروههای سیاسی از هم اکنون تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کرده و بدین ترتیب این احتمال وجود دارد که فعالیت عمومی کشور و همچنین جو سیاسی تحت الشعاع این موضوع زودهنگام قرار گیرد.
 
در هفته اخیر جلسات مجلس در گیرودار بررسی عملکرد اقتصادی و ارزی دولت بود که در یکی از روزها وزیر اقتصاد با حضور در جلسه علنی به توضیح پیرامون رفتار مالی و اقتصادی دولت پرداخت ولی درباره اینکه ارز بر اساس چه مصوبه قانونی به نرخ مرجع واگذار شده و این واگذاریها به چه کسانی صورت گرفته و رانت هزاران میلیارد ریالی آن به جیب چه کسانی رفته، توضیحی نداد.
 
این عملکرد قانون شکنانه دولت در این باره که چه بر سر مابه‌التفاوت درآمد ارزی آمده و چرا این درآمد میلیاردی به خزانه وارد نشده، همچنان سئوال بی‌پاسخ نمایندگان مردم و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است. این هفته در موضوعات خارجی، همه پرسی قانون اساسی مصر و بازتاب آن، ادامه ناآرامی‌ها در سوریه و کشتار در مدارس آمریکا مهمترین موارد را تشکیل می‌دادند.

در مصر، پس از کشمکش‌های گروههای سیاسی، سرانجام دور اول همه پرسی قانون اساسی برگزار گردید که در نتیجه، آنچنانکه کمیته انتخابات اعلام کرده است در این مرحله 57 درصد به پیش نویس قانون اساسی رأی مثبت دادند. اما مخالفان دولت، مدعی تقلب در انتخابات شدند. دور دوم همه پرسی نیز قرار است روز شنبه آینده برگزار شود این درحالی است که اعتراضات همچنان ادامه دارد.

اعتراضات و تنش سیاسی در مصر از ماه گذشته و از زمانی آغاز شد که محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر در اقدامی غیرمنتظره با الحاق اصلاحیه‌ای به قانون اساسی، اختیارات خود را افزایش داد و اعلام کرد آنرا به همه پرسی می‌گذارد. این تصمیم موجی از تظاهرات همراه با خشونت را به دنبال داشت که به کشته شدن 8 نفر منجر شد. در پی افزایش فشارها، مرسی ناچار شد اصلاحیه را لغو کند ولی بر برگزاری همه پرسی تاکید نمود.

مخالفین با ادعای اینکه پیش‌نویس قانون اساسی مذکور در راستای اهداف جناحی اخوان المسلمین است، به مخالفت‌های خود ادامه داده‌اند. دولت مصر و حزب حاکم نیز این اتهامات را رد کرده و در مقابل، مخالفین را به عدم پایبندی به قانون و دمکراسی متهم می‌کنند.
در این میان، جریان‌هایی نیز در روزهای اخیر فعال شدند که با کلیت انقلاب مصر مخالف هستند و سودای باز گرداندن رژیم سابق را در ذهن می‌پرورانند. این جریان‌ها، حامیان خارجی متعددی نیز دارند که در صدر آنها رژیم صهیونیستی، آمریکا و ارتجاع عرب منطقه قرار دارند. با توجه به این مسائل، چشم انداز سیاسی مصر همچنان مبهم دیده می‌شود.

این هفته، ناآرامی‌ها و به موازات آن، دخالت‌های خارجی در سوریه ادامه یافت. درحالی که دستگاه‌های تبلیغاتی غرب به شدت تلاش می‌کنند چنین القا کنند که رژیم بشار اسد تضعیف شده است و در مقابل، مخالفان قدرت یافته اند، ولی واقعیت خلاف این است.
 
دولت سوریه با وجود هجوم‌های گسترده نظامی و سیاسی جبهه ضد سوری، همچنان پابرجاست و به اذعان غربی‌ها بر اوضاع مسلط می‌باشد. در همین زمینه خبرگزاری فرانسه طی گزارشی با استناد به اظهارات تحلیل گران بین‌المللی و گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی غرب نوشت که دولت سوریه درحال فروپاشی نمی‌باشد.

در این حال، محافل تبلیغاتی غرب طی روزهای اخیر جنجال فراوانی پیرامون اظهارات یک مقام روسی برپا کردند مبنی بر اینکه، این مقام روسی نسبت به احتمال شکست قریب الوقوع حکومت سوریه هشدار داده است. روسیه در واکنش به این جنجال، اظهارات مقام روسی را تکذیب کرد و بر ادامه حمایت‌های مسکو از سوریه تاکید نمود.
 
واقعیت این است که جبهه ضد سوریه که در زمینه نظامی ناکام مانده دست به جنگ روانی گسترده‌ای علیه حکومت سوریه زده است. این جنگ روانی تلاش مأیوسانه‌ای از سوی غرب برای روحیه دادن به تروریست‌ها و شورشیان سوریه و به تسلیم کشاندن حکومت سوریه تلقی می‌گردد. کشتار در مدرسه‌ای در آمریکا، دیگر رخداد مهم خبری هفته جاری بود که بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج آمریکا داشت.
 
در این حادثه، آنچنانکه گفته شده یک جوان مسلح با حمله به یک دبستان، 28 نفر از جمله 20 کودک را به همراه معلمین قتل‌عام کرد. فرد مسلح پیش از حمله به مدرسه مذکور، پدر خود را نیز در منزل به قتل رسانده بود. حادثه اخیر چهارمین مورد از این دست می‌باشد که طی سالهای اخیر و در دوره ریاست جمهوری اوباما رخ می‌دهد. این حادثه که جامعه آمریکا را در شوک فرو برد بار دیگر موضوع آزادی خرید و فروش سلاح و حمل آن را به کانون بحث رسانه‌ها و جامعه آمریکا کشانده است.
 
در این باره اوباما طرحی را برای ممنوعیت فروش سلاح‌های "مرگبار" تهیه کرده است. البته این ممنوعیت سلاح‌های معمولی را در بر نمی‌گیرد. بسیاری از مردم و گروههای سیاسی و اجتماعی از آزاد بودن خرید و فروش سلاح در آمریکا خشمگین هستند و طی روزهای اخیر اعتراضات گسترده‌ای نیز در این باره صورت گرفت. با اینحال، نکته‌ای که وجود دارد این است که علت این گونه حوادث تنها به آزاد بودن سلاح در جامعه آمریکا منحصر نمی‌شود بلکه ریشه اصلی در فرهنگ و نوع نگرش غالب در جامعه آمریکاست.

در این باره فرماندار سابق ارکانزاس آمریکا نیز تاکید کرد که "حذف نظام‌مند خدا" از فرهنگ و نظام آموزشی آمریکا ریشه حوادثی از قبیل حادثه مدرسه "سندی هوک" در شهر "نیوتاون" می‌باشد. این موضوعی انکارناپذیر است که دور شدن از معنویات و پرداختن افراطی به مادیات، موجبات بروز اختلالات روحی و روانی در جوامع غرب شده است، واقعیتی که سردمداران فرهنگی غرب نیز مجبور شده‌اند به آن اعتراف کنند.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد