*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

از طرح بودجه دوسالانه تا تمام دلایل دولت برای تاخیر لوایح

میرتاج الدینی د رخصوص تاخیر دولت گفته بود: بررسی و تدوین لایحه بودجه کار زمان بری است که می توان برای کاهش این زمان، لایحه بودجه را دو سالانه کرد. اما یکی از مسولان معاونت برنامه ریزی دولت گفته بود، آنچه مربوط به این معاونت می شود ، زمانبری تعیین قیمت نفت و دلار بوده است

دولت آقای احمدی نژاد امسال نیز ارایه بودجه سال 92 را که سال پایانی دولت دهم محسوب می شود با تاخیر راهی مجلس خواهد کرد و در حالی که قانونگذار 15 آذر ماه را آخرین مهلت دولت برای ارایه لوایح بودجه کشور به مجلس تعیین کرده دولت احمدی نژاد تا کنون این زمان بندی را رعایت نکرده است. قوه قانوگذار  کشور معتقد است؛ مجلس عملا 100 روز وقت برای بررسی لایحه بودجه نیاز دارد.

به گزارش تابناک، دولت دهم در سال 89 در حالی که نمایندگان مجلس هشتم منظر ارایه بودجه بودند، لایحه بودجه 1390 را با 75 روز تاخیر در اول اسفند ماه 89 به مجلس ارایه داد.

در سال 89 علت تاخیر سعی دولت بر تنظیم بودجه بر اساس برنامه پنجم توسعه عنوان شد. این در حالی بود که لایحه برنامه  توسعه پنجم با یک سال تاخیر به جای سال 88 در سال 89 از سوی دولت  به مجلس ارایه و به تصویب رسید. یعنی دولت در ارایه برنامه توسعه  دیر کرد و یک بار هم آن را پس گرفت و نمایندگان  مجلس هم به دلیل آنکه  ظاهر را درست کرده باشند، اجرای برنامه چهارم را یک سال تمدید کردند تا علی الظاهر تخلفی از برنامه صورت نگرفته باشد.  

دکتر حسن سبحانی در این خصوص گفته بود: اگر استدلال چنین باشد باید به نکته مهمی توجه شود و آن هم این است که اگر در لایحه بودجه سال 1390 برای مجوزها و تکالیف کلی و قابل شرح و بسط، مقادیر و مبالغی هم منظور شود، 2 اشکال مطرح می‌گردد: اشکال اول آن است که طبق ماده 7 قانون محاسبات عمومی مصوب سال 1366 «اعتبار» عبارت از مبلغی است که برای مصرف یا مصارف معین به منظور نیل به اهداف و اجرای برنامه‌های دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد در حالی که در قانون برنامه عمدتا مصارف «معینی» وجود ندارد و صرفا قرار شده‌است بسته‌های اجرایی آن را دستگاه‌های اجرایی،‌ ظرف 6ماه تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران به اطلاع (و نه تصویب) مجلس شورای اسلامی برسانند تا مبنای تنظیم و تصویب بودجه سنواتی دستگاه‌ها قرار گیرد. یعنی حتی پس از 6 ماه هم که مصارف معین شود باز هم به تصویب مجلس نمی‌رسد تا به لحاظ قانونی اعتبار بگیرد. اشکال دوم هم این است که طبق ماده 50 قانون محاسبات عمومی، وجود اعتبار در بودجه کل کشور به خودی خود برای اشخاص ایجاد حق نمی‌کند و استفاده از اعتبارات باید با رعایت مقررات مربوط به خود به‌عمل آید. براین اساس، ‌معطل‌کردن بودجه به منظور در نظر گرفتن اعتبار، فاقد مبنای منطقی توجیه در تأخیر است.
 
دولت آقای احمدی نژاد همچنین در ارایه لایحه بودجه 1391  به مجلس شورای اسلامی 57 روز تاخیر داشت. یکی از دلایل این تاخیر انتظار برای گنجاندن قانون هدفمندی یارانه‌‌ها در بودجه 91 اعلام شد.

میرتاج الدینی معاون حقوقی و پارلمانی رییس جمهور  د رخصوص تاخیر دولت گفته بود: بررسی و تدوین لایحه بودجه کار زمان بری است که می توان برای کاهش این زمان، لایحه بودجه را دو سالانه کرد. اما یکی از مسولان معاونت برنامه ریزی دولت گفته بود، آنچه مربوط به این معاونت می شود ، زمانبری تعیین قیمت نفت و دلار بوده است. به هر حال انچه در دلایل تاخیر لایحه بودجه 91 مهم اعلام شد؛ یکی اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه نیامده بود. دوم اینکه نرخ ارز در لایحه معلوم نبود. سوم واقعی نبودن درآمدهای لایحه چهارم مشخص نبودن  سقف بودجه و پنجم هم مشخص نبودن میزان انتشار اوراق مشارکت در لایحه بودجه 91 بود.
امسال هم در حالی که مجلس منتظر رسیدن لایحه بودجه 92 است آذر هم به پایان رسیده، اما حتی بررسی بودجه در هیات دولت شروع نشده است تا حداقل تخمین زده شود لایحه بودجه 92 کی به مجلس ارسال می شود.

امسال دیگر نه دولت انتظار قانون برنامه توسعه را می کشد و نه در انتظار قانون هدفمندی است فقط قای می تاج الدینی اعلام کرده بودجه ریزی کار زمانبری است.  هرچند برخی بحث پیش بیینی قیمت های ارز(دلار) و نفت را در بودجه 92 مطرح کرده‌اند. گویا بهانه دولت نیز درتاخیر برای ارایه لایحه بودجه همین ناتوانی در پیش بینی بازار در خصوص قیمت ها یارزو نفت باشد، اما گویا باید منتظر ماند و دیدی آیا دولت می تواند این نرخ‌ها ا پیش بینی و بودجه را ببند و یا قصد دارد طرح بودجه دوسالانه را با توجه به قدرت پیش بنی خود  ارایه نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد