*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

اتفاقاتی که در بخش مسکن می‌افتد در دو دسته خلاصه می‌شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی گفت: در یک‌ماه گذشته بازار مسکن راکد بوده است که امید می‌رود از این به بعد با تحویل مسکن مهر قیمت‌ها شکسته شود

علیرضا اربابی درگفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، با اشاره به افزایش قیمت زمین و مسکن طی سال‌های گذشته در استان اظهار کرد: خشکسالی‌های متوالی در خراسان‌جنوبی سبب شده است مردم برای سرمایه‌گذاری بیشتر به خرید و فروش زمین و مسکن رو‌‌ آورند که این امر به‌افزایش قیمت‌ها در این حوزه همراه بوده است.

*افزایش 20 درصدی قیمت مسکن خراسان‌جنوبی در مقایسه با نرخ کشوری

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن و زمین در خراسان‌جنوبی نسبت به نرخ کشوری 20 درصد بیشتر بوده است، ادامه داد: در شهرستان بیرجند با توجه به اینکه کار‌های تولیدی کمتر وجود دارد مردم پول‌های سرگردان خود را در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این اقدام سبب افزایش بیشتر قیمت‌ها در این شهرستان نسبت به سایر مناطق شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی افزود: در یک ماه گذشته بازار مسکن راکد بوده است که امید می‌رود از این به بعد با تحویل مسکن مهر قیمت‌ها شکسته شود.

اربابی تصریح کرد: با این کاهش شاهد افت اجاره‌بها و رهن واحد‌های مسکونی نیز هستیم.

*تمامی خرید و فروش‌های املاک در استان از طریق سامانه املاک صورت می‌گیرد

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه املاک در استان گفت: در حال حاضر تمامی خرید و فروش املاک به صورت صددرصد از طریق این سامانه انجام می‌شود و رهن و اجاره‌ها نیز تا حدودی از این طریق انجام می‌شود که در آینده این امر نیز سامان‌دهی می‌شود.

*ادارات و مؤسسات دولتی در استفاده از سامانه املاک پای کار نیامده‌اند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در این سامانه تمامی مراجعان کد رهگیری می‌گیرند، اظهار کرد: اکثر ادارات و مؤسسات دولتی در این زمینه همکاری نمی‌کنند و به‌ طور مجزا اقدام به تهیه مبایعه‌نامه می‌کنند.

اربابی افزود: مردم در این زمینه پای کار آمده‌اند و از سامانه استفاده می‌کنند اما ادارات دولتی همکاری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: املاک با گرفتن کد رهگیری در کلیه استعلامات اداراتی مانند دارایی، شهرداری، شرکت آب، برق و گاز و نداشتن بدهی برای کار‌‌های مختلف استفاده می‌شوند.

*تمامی خرید و فروش املاک باید از طریق سامانه املاک انجام شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی با تأکید برا ینکه تمامی خرید و فروش املاک باید از طریق سامانه املاک انجام شود، گفت: دستگاه‌های قضایی باید در عدم همکاری ادارات دولتی و عدم استفاده آنها از این سامانه اقدام کنند.

اربابی افزود: نرخ تمامی خدمات مشاوران املاک در سامانه مشخص شده است که مردم می‌توانند در صورت تخلف به مجمع امور صنفی و حوزه بازرسی آن مراجعه و شکایت خود را اعلام کنند.

وی با اشاره به‌برگزاری سمینار آموزشی شبکه شباب در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر توکن‌های این شبکه بعد از مدتی سوخته می‌شود و باید توکن جدید خریداری شود که در این زمینه با مشکلاتی روبرو هستیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی به دیگر مشکلات مشاوران املاک اشاره کرد و افزود: ابطال کد رهگیری از مرکز استان انجام نمی‌شود و باید با ارسال به تهران این‌ کار انجام شود که زمان بر است که باید این‌کار از مرکز استان صورت گیرد.

اربابی ادامه داد: استان شرایط لازم را برای انجام این کار دارد که ما درخواست ابطال مبایعه‌نامه را از طریق مرکز استان نیز داریم.

*فعالیت 400 مشاور املاک در خراسان‌جنوبی

وی تعداد مشاوران املاک در استان را 400 واحد عنوان کرد و اظهار کرد: در بیرجند 275 مشاور املاک وجود دارد که 30 درصد از این تعداد واحد در حال حاضر غیر فعال هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد