*زمان*

محمود عباسی

*زمان*

محمود عباسی

رسایی :مردم در 9دی خیلی صریح حرفشان را زدند

جت‌الاسلام حمید رسایی گفت: انتخابات آزاد رمز فتنه در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری است. 

این ادبیات آقای هاشمی در حقیقت همان نامه بدون سلام و السلام است؛   

از چهره‌های شاخص برخی از احزاب سابقه‌دار و اصولگرا اعلام می‌کنند که ما موسوی و کروبی و خاتمی را رأس فتنه نمی‌دانیم ! خب با این نوع موضع‌گیری چه توقعی باید داشت؟

برخی از جریانات یا افراد به دلیل نوع عملکردشان در حال حاضر فقط پرچم اصولگرایی را به دست دارند اما رفتارشان حکایت دیگری دارد، / مردم دیگر به نام اصلاح‌طلبی بدبین هستند.

خبرگزاری فارس: انتخابات آزاد رمز فتنه در انتخابات آینده استاگر یک وزیر دیگر عزل شود یا در استیضاحی رای نیاورد یا خدای نکرده اصلا وزیری دچار حادثه شود، دولت باید برای کل کابینه را مجددا معرفی کند. 
 نوع ادبیات و گاردی که خانم وزیر در برابر مطالبات رئیس جمهور گرفته بود، بدیهی بود که احمدی نژاد او را برکنار می‌کند،

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، حمید رسایی متولد یکم مرداد ماه سال 1347 در یکی از محله‌های جنوب تهران است.

وی هم‌اکنون به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی فعالیت دارد و از چهره‌های سیاسی کشور به شمار می‌رود.

نطق اخیر حمید رسایی در مجلس در مورد مهدی هاشمی و سالروز نهم دی بهانه‌ای برای مصاحبه با وی است.

گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار فارس با حمید رسایی را با هم می‌خوانیم.

فارس: دو نطقی که حضرتعالی در دو هفته گذشته داشتید، حواشی و بازتاب‌های زیادی به دنبال داشت، دلیل ارائه این نطق‌ها چه بود؟

ما در آستانه یوم الله 9 دی قرار داریم و بنده به عنوان نماینده مردم وظیفه خود می‌دانستم تا در آستانه 9 دی مطالبه مردم انقلابی در آن راهپیمایی میلیونی را یادآور شوم؛ محتوای نطق بنده خیلی خفیف‌تر از مطالبات و شعارهایی بود که مردم در  9دی سر دادند.

فارس: مطالبه مردم در یوم الله 9دی چه بود؟

یوم الله 9دی در حقیقت جلسه محاکمه خیابانی سران فتنه و فتنه‌گرانی بود که به اسم دفاع از آرای مردم، اهداف سیاسی خودشان را دنبال می‌کردند، برخی از آنها مانع اصلی‌ای که در برابر قدرت طلبی خودشان می‌دیدند، ولایت فقیه بود، برای همین هم هدف را ولایت فقیه قرار دادند و اعتراض به نتیجه انتخابات یک پوشش ظاهری بود؛ مردم در 9 دی خیلی صریح حرفشان را زدند و اصلا کلی‌گویی نکردند؛ بنده هم کلی گویی را دوست نداشتم سعی کردم مانند مردم در یوم الله 9دی صریح سخن بگویم.

فارس: واکنش حضرتعالی نسبت به اعلام جرم و شکایت دادستان تهران و خانواده آقای هاشمی از نطق شما چیست؟

شکایت دادستان به دلیل این که بر خلاف اصول 84 و 86 قانون اساسی است، اگر خودش جرم نباشد، حتما شوخی شب یلدا بوده؛ طبق این دو اصل قانون اساسی نمایندگان آزادند درباره موضوعات داخلی و خارجی اظهار نظر کنند و کسی حق تعقیب یا شکایت از آنان را ندارد والا هر نماینده‌ای که از وزیر دولت سئوال می‌کند یا در مورد کاستی‌ای در منطقه خودش یا ضعف دستگاهی نطق می‌کند، دولت باید حق داشته باشد از آن نماینده شکایت کند! در این صورت باید پرسید پس این مصونیت نمایندگی برای چه مواردی در قانون اساسی پیش‌بینی شده است.

فارس: در ارتباط با شکایت فرزندان هاشمی چه نظری دارید؟

درباره شکایت چهار فرزند آقای هاشمی هم فقط می‌توانم اصطلاحی را که در زبان عمومی مردم رایج است یادآور شوم و بگویم چند نفر به یک نفر ! بنده در نطقم نسبت ناروا یا توهینی نکرده‌ام اما به هر حال وقتی دادگاه ویژه روحانیت بنده را احضار کند مثل موارد قبل که درباره شاکیان دیگر حاضر شده‌ام و پاسخ داده‌ام این بار هم حاضر می‌شوم و پاسخ می‌دهم، این موضوع برای من تازگی ندارد.

فارس: برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس گفته‌اند که چون نام موسوی و کروبی و خاتمی در نطق رسایی آمده ، جوابیه آنها هم باید مانند جوابیه هاشمی رفسنجانی از پشت تریبون مجلس قرائت شود، نظرتان چیست؟

با این منطق باید منتظر باشیم تا جوابیه مسعود رجوی و ربع پهلوی هم از پشت تریبون مجلس قرائت شود! متاسفانه به دلیل تعلل برخی از نهادها و به دلیل محافظه کاری برخی از رسانه‌ها و از طرفی به دلیل پررویی فتنه‌گران، جای مدعی و متهم در حال عوض شدن است؛ این هم از مظلومیت جریان ولایی در کشور ماست.

فارس: چه نهادهایی در این باره تعلل کردند؟

در همین روزها می‌شنویم که برخی از چهره‌های شاخص برخی از احزاب سابقه‌دار و اصولگرا اعلام می‌کنند که ما موسوی و کروبی و خاتمی را رأس فتنه نمی‌دانیم ! خب با این نوع موضع‌گیری چه توقعی باید داشت؟ صدا و سیما که در بسیاری از مواقع به درستی عمل کرده متاسفانه هنوز نمی‌داند که از ظرفیت یوم‌الله 9 دی چگونه باید بهره ببرد فقط حجم راهپیمایی مردم را نشان می‌دهد اما از محتوای راهپیمایی و مطالبه مردم سخنی نمی‌گوید، یعنی از کیفیت حرفی نیست فقط به کمّیت پرداخته می‌شود.

فارس: شما در نطقتان اسامی شهدای فتنه 88 را قرائت کردید و این برای خیلی‌ها تازگی داشت، بیشتر ما فقط با عنوان شهید حسین غلام کبیری آشنا بودیم، این اسامی را از کجا به دست آوردید و چه شد که قرائت کردید؟

این هم از مظلومیت بچه‌های بسیجی و دوستداران نظام اسلامی است، بنده اسامی را از بنیاد شهید گرفتم، همه اینها کسانی هستند که کشته شدنشان به دست جریان فتنه و با کالیبر اسلحه‌ای که در بین نیروهای مسلح ما رایج نیست، برای مراجع ذیصلاح به اثبات رسیده که اکثرشان از بچه های بسیج هستند، واقعا این مظلومیت نیست که برخی از کشته شدگان در فتنه این همه درباره اسمش تبلیغات بشود ولی شهدای ما که برای دفاع به میدان رفته بودند و اکثرا جنوب شهری هستند این طور مظلوم و مهجور باشند؛ چرا نباید نام اینها یک بار از تلویزیون  قرائت شود؟ چرا در سالگرد 9 دی با این خانواده‌ها مصاحبه نمی‌شود؟

من به صدا و سیما پیشنهاد دادم در آستانه 9 دی ستاد بزرگداشت 9 دی را به برنامه‌ای مثل دیروز امروز فردا بیاورید و نقدش کند، واقعا اگر ما درست عمل کرده بودیم؛ فردی مثل خاتمی جرائت می‌کرد برای شرکت در انتخابات شرط بگذارد؟ ما بد عمل کردیم بدون تعارف.

فارس: اصلاح طلبان در انتخابات کاندیدایی خواهند داشت؟

بدیهی است اصلاح‌طلبانی که در فتنه 88 نقش داشته یا حمایت کرده‌اند نباید به گردونه انتخاب مردم راه یابند، این مطالبه مردم در 9 دی 88 بود، مردم این جماعت را در آن روز رد صلاحیت کردند، اما اگر اصلاح‌ طلبی در فتنه نقش نداشته و از این جماعت هم حمایت نکرده یا اگر در انتخابات با آنها بوده بعد از انتخابات با فتنه‌گری آنها همراهی نکرده یا همان ایام اعلام برائت کرده، بعید می‌دانم که از نظر قانونی منعی داشته باشند ولی مردم دیگر به نام اصلاح‌طلبی بدبین هستند.

فارس: آیا اصولگرایان به کاندیدای واحد می‌رسند؟

همانطور که اصلاح‌طلبی دچار پوست‌اندازی شده اینطور نیست که اصولگرایی بدون هیچ حاشیه‌ای باشد، عملکرد اصولگرایان در فتنه 88 و حوادث بعد از آن تا امروز و حتی نوع کارکرد جریان‌های اصولگرا نشان می‌دهد که اصولگرایی نیز دچار یک پوست‌اندازی شده و برخی از جریانات یا افراد به دلیل نوع عملکردشان در حال حاضر فقط پرچم اصولگرایی را به دست دارند اما رفتارشان حکایت دیگری دارد، به نظرم انتخابات یازدهم رقابت اصلی بین همین طیف‌های مختلف اصولگرا خواهد بود هر چند اصلاح‌طلبان هم کاندایدا خواهند داشت ولی نه کاندیدایی که صحنه بازی را عوض کند.

فارس: فکر می‌کنید که برای انتخابات یازدهم در سال 92 بازهم فتنه خواهیم داشت؟

صحنه خیلی روشن است، وقتی آقای هاشمی به صراحت می‌گوید کشور تعادل ندارد و راه رسیدن به تعادل برگزاری انتخاباتی آزاد، قانونی و شفاف است و اگر انتخاباتی با این ویژگی‌ها نباشد همه طیف‌ها به نتیجه تن نخواهند داد، این یعنی چون نظام فتنه‌گران را به صحنه رقابت انتخاباتی راه نمی‌دهد، پس ما تمکین نمی‌کنیم.

فارس: شما این ادبیات آقای هاشمی را نشانه فتنه‌ای در آینده می‌دانید؟

این ادبیات آقای هاشمی در حقیقت همان نامه بدون سلام و السلام است؛ در سال 88 هاشمی چند روز قبل از انتخابات در نامه‌اش نوشت که دود آتش خشم احزاب را  می‌بیند و در حقیقت انقلاب مخملی را جرقه زد، الان مصاحبه می‌کند و خبر می‌دهد که اگر آنچه می‌خواهد نشود ، پس انتخابات آزاد نبوده ، پس او و احزابش تمکین نخواهند کرد و این یعنی نامه بدون سلام و السلام دوم که مقدماتش صادر شده است.

فارس: به نظر شما رمز آشوب در انتخابات پیش رو چه خواهد بود؟

در انتخابات قبلی رمز فتنه، تقلب بود و این بار با توجه به فضای روانی‌ای که در حال آماده سازی توسط ارکان این جریان‌هاست، رمز فتنه، انتخابات آزاد است؛ البته باید تأسف خورد که این واژه از دهان برخی از شخصیت‌ها در حالی بیان می‌شود که قبل از آنها ربع پهلوی این واژه و شرط را برای انتخابات ما به کار برده.

فارس: خبر برکناری خانم وحیددستجردی دیروز منتشر شد، نظر حضرتعالی در این باره چیست؟

عزل و نصب وزرا از اختیارات ریاست جمهوری است همانطور که عزل و نصب معاونین در مجلس و عزل و نصب قضات و روسای دادگستری‌ها از اختیارات رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه است، انتصاب خانم دستجردی به وزارت بهداشت همانطور که با حواشی و خبرسازی بسیار همراه بود، برکناری و رفتنش از وزارت بهداشت هم با خبرسازی همراه بوده، بدیهی است که هر کس در این فاصله سکان این وزارتخانه را به عهده بگیرد، نمی‌تواند برنامه خاص و چشمگیری را انجام دهد.

فارس: یعنی با عزل خانم دستجردی مخالفید؟

شاید اگر تحمل بیشتری از طرف رئیس جمهور یا همراهی بیشتری از طرف خانم دستجردی صورت می‌گرفت برای کشور بهتر بود، با نوع ادبیات و گاردی که خانم وزیر در برابر مطالبات رئیس جمهور گرفته بود، بدیهی بود که احمدی نژاد او را برکنار می‌کند، به نظرم هر دو نفر در درجه اول به منافع کشور فکر نکردند، هم خانم دستجردی که از درون دولت بر ضد دولت موضع می‌گرفت و حاضر به هماهنگی در نصب مدیران عالی‌اش نبود و هم آقای رئیس جمهور که باید صبوری بیشتری می‌کرد چون چند ماه بیشتر به پایان کار این دولت نمانده.

فارس: نحوه برخورد مجلس با این عزل را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

فکر نمی‌کنم مجلس از این اقدام استقبال کند، همین الان وقتی برخی نمایندگان قصد استیضاح وزیری را دارند، همکاران دیگر به آنها نامه مقام معظم رهبری در خصوص استیضاح یکی از وزرای دولت خاتمی در مجلس هفتم را یادآور می‌شوند که این کار را در سال پایانی دولت کاری مناسب برای امور کشور نمی‌دانند، علاوه بر این با عزل صورت گرفته در حال حاضر دولت آقای احمدی نژاد در لب مرز قرار دارد، یعنی اگر یک وزیر دیگر عزل شود یا در استیضاحی رای نیاورد یا خدای نکرده اصلا وزیری دچار حادثه شود، دولت باید برای کل کابینه را مجددا معرفی کند.

/گفت‌وگو مجید رضایی/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد