همیشه وقتی دختر خانم ها و آقا پسرها به جلسات گفتگو و خواستگاری شان نزدیک می شوند استرس و اضطراب تمام وجودشان را می گیرد. مدام به خود می گویند: آیا می توانم سوالاتم را تمام و کمال از فرد مقابل بپرسم؟ آیا می توانم اطلاعات لازم را از او بگیرم؟ نکند دروغ بگوید! و هزاران دغدغه دیگری که ذهن فرد را درگیر خود می کند و گاه آنقدر برای فرد بزرگ و مهم می شوند که اصل قضیه یعنی صحبت کردن و شناختن فرد مقابل به کل فراموش می شود.
یکی از مهمترین عللی که اضطراب و استرس این مجالس را دو چندان می کند رعایت نکردن برخی نکات مهم و اساسی در نحوه گفتار و بیان است. نکاتی که شاید به ظاهر ساده باشند اما توجه به آنها و مراعاتشان، باعث بهبود جلسات خواستگاری، کم شدن اضطراب و استرس و گرفتن پاسخ های درست و دقیق تر می شود.
1 - شفافیت در کلام
اولین نکته ای که باید در جلسات گفتگو مورد توجه هر دو طرف یعنی دختر و پسر باشد، شفافیت در کلام است. یعنی هر فرد باید به گونه ای سخن بگوید که فرد مقابل به صورت کامل متوجه منظور او شود.
کلی گویی، با ابهام سخن گفتن و ... اموری هستند که باعث عدم فهم درست سخن و گیج شدن فرد مقابل می شود زیرا او که در دل یا ذهن فرد مقابل خود نیست که منظور او را کامل و دقیق متوجه شود.
عدم شفافیت در سخن گفتن و پرس و جو کردن باعث شنیدن پاسخ های اشتباه و نادرست یا ناقص می شود.
یکی از پیشرفتهای برخی سیستمهای قانونگذاری، معلوم بودن افرادی است که تصویب یک قانون را پیگیری کردهاند؛ برای نمونه، روشن است که در ایالات متحده، سناتور آلفونسو داماتو در سال 1996، طرح تحریم علیه صنعت نفت ایران را پیگیری کرد و به سرانجام رساند و با نام وی یعنی قانون داماتو مشهور است.
چنین رویهای باعث میشود که عملکرد نمایندگان پارلمانها به خوبی قابل ارزیابی باشد. اگر قانونی خوب و مفید نوشته شود، آقا یا خانم نماینده میتواند به مردم نشان دهد که برای آنها چه کرده است و از سوی دیگر، هیچ نمایندهای به خود جرأت نمیدهد به سراغ قوانین پوچ و آزاردهندهای برود که هیچ سودی برای ملت ندارند.
اگر کمی تاریخ بدانیم، میدانیم که مثلا وقتی آیتالله مدرس، هشتاد، نود سال پیش در مجالس حضور داشته، چه کرده است، مدرس با قانون 1919 مخالفت کرد، استیضاح رضاخان را پیگیری کرد و ... .
این مسأله درباره مرحوم مصدق هم صادق بوده و مشخص است که وی در مجلس چه مسائلی را پیگیری کرده است.
از روزگار مصدق تاکنون شصت سال گذشته است؛ اما آیا نمایندگان مجلس ما به اندازه شصت سال پیشرفتهتر شدهاند؟ نماینده سال 1391 باید نسبت به نماینده دهه 1330 رفتار مدرنتر و پیشروتری داشته باشد. اگر قرار است کشوری در مسیر تعالی باشد، باید انسان دهه 90 به مراتب متعالیتر از انسان دهه 30 باشد.
برخی که تکلیفشان روشن است. نسبت به دهه 30، مهندس و پزشک و دانشآموز و دانشجوی ما ترقی کرده؛ اما پرسش جدی این است که آیا مدیر ما مترقیتر از یک مدیر دهه 30 است؟ آیا حقوقدانان ما مترقیتر از دهه 30 هستند؟ و فراتر از اینها، شما مدرس را مترقیتر میبینید یا نمایندگان کنونی مجلس را؟
«تاریخ گورستان نخبگان و اشراف است»؛ این جمله ویلفردو پارهتو، اندیشمند ایتالیایی را بپذیریم یا نپذیریم، این را نمیشود انکار کرد که تاریخ را تا اندازه بسیاری مردان بزرگ ساختهاند. مردان بزرگ بودهاند که باعث ترقی کشورها شده و یا با اشتباهات خود ... .
بسیاری از ما، چندین سال است که سرمان به سیاست گرم و بلکه داغ است؛ اما کداممان میتوانیم از ده سال اخیر، سه قانون و بانیان آن را به یاد بیاوریم؟ این فاجعه نیست؟ شما در مجلس چند مرد بزرگ میبینید و چند مصوبه مهم و راهگشا؟
نه این که قانون نوشته نشده است، بلکه قانون خوب کمتر نوشته شده و بدتر از آن، این قوانین هم به یکباره و اتفاقی و واکنشی و البته هیأتی و محفلی نوشته شدهاند. اگر این گونه نیست، نام ببرید قوانینی را که در مجلس هشتم، فراکسیون اصولگرایان پیگیری کرد یا آنهایی را که فراکسیون اقلیت پیگیری کرد. شما پدر و مادر کدام قوانین را میشناسید؟
شاید گزاف نباشد اگر بگوییم، فراکسیونها و دار و دستههایی که تا امروز در مجلس بودهاند، نهایتا محفلی برای دور هم بودن بودهاند و همین شده که هر روز خبر از تشکیل یک دسته جدید میشنویم، در حالی که تصمیمات مجلس در قالب محفلهای کوچک گرفته میشود؛ محافلی که به دلیل بیتفاوتی دیگر نمایندگان به راحتی مجلس را به گروگان گرفتهاند. یک روز استیضاح، یک روز حکمیت، یک روز قول شرف و دیگرانی که به ریش ملت میخندند!
دو هفته از کار مجلس در سال 91 نگذشته، خبر تشکیل دو فراکسیون جدید را شنیدهایم. فراکسیون حمایت از تولید ملی و کار ایرانی و فراکسیون خلیج فارس!
راستی چه شده که نمایندگان عزیز به یکباره یادشان آمده که تولید مهم است؛ خلیج فارس مهم است و ...؟!
شما در مجلس کنونی ایران، چند مرد بزرگ را میشناسید؟
تابناک
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آن که دستورالعمل جدید دولت در ایجاد محدودیت بر خبرگزاریها را نادرست می دانم گفت: مرکز پژوهشها دستورالعمل جدید وزارت ارشاد برای خبرگزاریها را بررسی میکند.
به گزارش مهر احمد توکلی در نشست خبری که برای تشریح عملکرد مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در مجلس هشتم برگزار شد، در پاسخ به مهر در خصوص تحقیقات این مرکز برای نقشه راه مجلس نهم گفت: ما هر سال ابتدای مجالس چنین پژوهشی را انجام میدهیم. امسال هم تکلیف روشن است. براساس فشارهایی که بر جامعه وجود دارد نقشه راه مجلس نهم را تدوین می کنیم.
وی افزود: بحث حمایت از تولید و اتکا به منافع داخلی از مباحث مهم مجلس نهم خواهد بود و مرکز پژوهشها هم در مجلس نهم گرایش بیشتر به مسایل اقتصادی خواهد داشت.
توکلی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد میزان تاثیر پژوهشهای این مرکز در طرحها و لوایح مجلس گفت: مکرراً اتفاق افتاده که پژوهشها و کارشناسیهای مرکز در مجلس تبدیل به طرح قانونی شده و یا برخی اوقات جنبههای نظارتی مجلس را تحریک کرده است. گزارشات نظارتی ما امور را بررسی میکند نقش بازرسی ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز پژوهشها آثار و علل شکل گیری پدیدهها را تحلیل میکند و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور کارهای بازرسی را انجام میدهند.
وی ادامه داد: برخی از این گزارشها که در مورد علل و آثار شکل گیری برخی پدیدههاست به زبان ساده خلاصه شده و در اختیار نمایندگان قرار می گیرد اما مرکز پژوهشها حق تصمیم گیری برای این گزارشات را ندارد.
توکلی افزود: یکی از کارهای مرکز پژوهشها دفاع از تولید ملی است تا موانع کسب و کار را به صورت مستمر بررسی کرده و به دولت برای رفع آنها گزارش دهند.
وی با بیان اینکه قانون تصحیح فضای کسب و کار یکی از اقدامات کارشناسی مهم مرکز پژوهشهاست، تصریح کرد: همه گزارشهای مرکز پژوهشها به تصویب مجلس نمیرسد و برخی گزارشها هم در صورت تصویب از طرف دولت اجرا نمیشود.
36 پژوهش کارشناسی مرکز پژوهش ها در انطباق لایحه برنامه پنجم با سند چشم انداز
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش این مرکز در انطباق عملکرد دولت با سند چشم انداز گفت: دولت برای دستیابی به سند چشم انداز 20 ساله 4 برنامه 5 ساله را طی میکند. مرکز پژوهشها در بررسی برنامه پنجم 36 سند مقایسهآی این برنامه با سند چشم انداز را تدوین کرد که باعث رد و تصویب برخی مواد برنامه پنجم در مجلس شد.
افزایش 2.2 تا 4.3 برابری قیمت ها در صورت در آمد 75 هزار میلیارد تومانی دولت از اجرای فاز دوم هدفندی
توکلی در خصوص اقدامات مرکز پژوهشها برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: دولت معتقد است از اجرای فاز دوم هدفمندی باید 135 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. کمیسیون تلفیق این درآمد را به 72 هزار میلیارد تومان تقلیل داده اما طبق پژوهشهای دفتر زیربنایی مرکز پژوهشها در صورتی که نظر کمیسیون تلفیق اجرا شود قیمت حالمهای انرژی بین 2.2 تا 4.3 برابر افزایش مییابد.
وی در خصوص کاهش تاثیر پرداخت یارانه نقدی در میان مردم گفت: وقتی تورم در اثر اجرای قانون هدفمندی، افزایش قیمت ارز و تحریمها بالا می رود خاصیت پرداخت نقدی کاهش یافته و نظرات مردم هم در این رابطه تغییر میکند.
افزایش تورم تاثیر یارانه های نقدی را کاهش داده است
نماینده مردم تهران افزود: طبقات مردم که مجموع مصرف انرژی و کالاهای یارانهایشان کمتر از یارانه نقدیشان باشد با این پرداخت ها سطح رفاهشان افزایش مییابد مثل روستاها که پول آب نمیدهند و زدگی ساده تری از زندگی شهری دارند.
وی ادامه داد: اما خانوادههایی که سر مرز هستند و یارانه نقدیشان افزایش قیمتها را جبران میکند در صورتی که تورم بیشتر از یارانه نقدی رشد کند این مرزها پایین تر رفته و معترضین بیشتر میشوند.
توکلی تصریح کرد: در جلساتی که در مساجد تهران در ایام انتخابات داریم مردم از ما می خواهند که قیمتها را سر جای اولشان برگردانیم و دیگر تمایلی به دریافت یارانه نقدی ندارند، ما مجبوریم به آنه توضیح دهیم که این را نه مقدور از نه معقول. راه دولت باید ادامه یابد ما اگر دوباره انحرافاتی در اجرای قانون هدفمندی ایجاد شود، اصلاح کار حضرت فیل است.
آمارهای دولت در نرخ تورم و رشد اقتصادی مشکل دارد
وی در پاسخ به سوال دیگر مهر در خصوص نرخ رشد اقتصادی و تورم گفت: پژوهشهایی که در آمارهای ارایه شده از طرف دولت انجام شده نشان می دهد که مشکلاتی در این آمارها وجود دارد. دیر ارایه شدن این آمارها نیز نشان دهنده وجود مشکلات است.
توکلی افزود: آمارها یا ثبتی است یا تخمینی که دستیابی مرکز پژوهشها به آنها مشکل است و نمیتواند پیش بینی درباره آنها داشته باشد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرکز پژوهشها سعی می کند به استفاده از آمارهای دولت و پیش بینی موسسات بینالمللی آمار مورد نیاز خود را به دست آورد.
توکلی با بیان اینکه موسسات بینالمللی برای اعتبارشان بسیار ارزش قائلند چون اطلاعاتشان را به فروش میرسانند گفت: ما سعی می کنیم از طریق این اطلاعات آمارهای واقع بینانه تری به نمایندگان ارایه کنیم.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص رایزنیهای جبهه پایداری برای تغییر رئیس مرکز پژوهشها گفت: در روزنامهها چنین شایعاتی را شنیدهام. بنده 8 سال اینجا را اداره کردم اگر کسی توانایی بیشتری برای اداره مرکز پژوهشها داشته باشد بخلی ندارم.
توکلی در پایان گفت: در صورتی که این تغییرات به خاطر تنگ نظریهای سیاسی باشد تاسف میخورم.
رییس سابق دستگاه اطلاعاتی داخلی اسراییل ( شین بت) اعلام کرد که هیچ اعتمادی به بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک نخست وزیر و وزیر دفاع رژیم صهیونیستی ندارد.
به گزارش عصر ایران " یووال دیسکین " رییس سابق شین بت با انتقاد از سیاست های نتانیاهو و باراک در موضوع حمله به ایران گفت که این دو شایسته رهبری اسراییل نیستند و با ترویج احساسات ناجیگرانه در میان مردم اسراییل در پی برخورد با ایران هستند.
وی گفت : " مساله اصلی من این است که هیچ اعتمادی به دولت نتانیاهو که قرار است رهبری درگیری نظامی با ایران یا یک جنگ احتمالی منطقه ای را بر عهده بگیرند ، ندارم."
وی افزود : " من این دو را قبول ندارم.من به رهبرانی که بر مبنای احساسات ناجیگرایانه تصمیم می گیرند اعتمادی ندارم."
این مقام سابق اطلاعاتی اسراییل خاطر نشان کرد :" باور کنید من از بالا تا پایین این دو نفر را بررسی کرده ام. آنها مردم اسراییل را در مورد موضوع ایران گمراه می کنند. آنها می گویند اگراسراییل به ایران حمله کند جلوی دست یابی این کشور به سلاح اتمی را خواهد گرفت. این در حقیقت گمراه کردن است.خیلی از کارشناسان معتقدند که حمله نظامی مسابقه اتمی ایران را تسریع خواهد کرد."
دیسکین با اشاره به اینکه نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد که جامعه اسراییل در 10 -15 سال اخیر نژاد پرست تر شده ، دولت نتانیاهو را متهم کرد که به احساسات نژاد پرستانه و دیگر هراسانه مردم دامن می زند.
وی همچنین پیش بینی کرد که با توجه به بالا رفتن احساسات نژاد پرستانه حوادث مشابهی همچون ترور اسحاق رابین نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی ( 1995) در آینده نیز از سوی گروه های افراط گرا صورت پذیرد.
این نخستین بار نیست که مقامات سابق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به انتقاد از سیاست های دولت نتانیاهو در موضوع هسته ای ایران می پردازند و پیشتر مئیر داگان رییس سابق موساد نیز در اظهار نظرهای متعددی سیاست های تل آویو در موضوع هسته ای ایران را به باد انتقاد گرفته و حمله به ایران را احمقانه خوانده بود.
فریدون احمدی در گفتگو با مهر با تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در راستای ساماندهی نیروی انسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنایع سابق معضلی به نام پرسنل قراردادی داشت که این پرسنل نوعا نیروهای قراردادی سازمانها بودند و به آنها وعده داده شده بود که از ابتدای سال 90 به صورت مستقیم با آنها قرارداد منعقد میشود.
آخرین وضعیت انعقاد قرارداد با نیروهای شرکتی
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:
به گفته قائم مقام دانشگاه پیام نور، با رای دیوان عدالت اداری، از این پس ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز در دانشگاه پیام نور رایگان شد.
سعید حسامی - قائم مقام دانشگاه در گفتگو با مهر اعلام کرد که این دانشگاه در گذشته برای شهریه دانشجویان ممتاز شاغل به تحصیل 50 درصد تخفیف ویژه در نظر می گرفت که با رای صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری، تحصیل دانشجویان ممتاز در دانشگاه پیام نور رایگان می شود.
متن رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به این شرح است:
"نظر به این که مطابق بند 5 ماده 2 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب 18/5/1383 برنامه ریزی برای شناسایی و حمایت از شکوفایی استعدادهای درخشان و هدایت آنان به سمت اولویتهای راهبردی کشور در زمینه علوم، تحقیقات و فناوری در چارچوب مقررات مصوب مراجع ذیصلاح از جمله ماموریتهای اصلی و حدود اختیارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری احصاء شده است و در راستای قانون مذکور آیین نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر در تاریخ 31/2/1386 به تصویب شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارتخانه یاد شده رسیده است و در ماده 3 آیین نامه مقرر شده که پذیرش دانشجویان ممتاز مذکور در ماده 2 آیین نامه در دوره های تحصیلی بالاتر در هر یک از دانشگاههای دولتی به صورت رایگان است و دانشگاهها به دریافت شهریه مجاز نیستند، بنابراین بند 2 مصوبه هشتصد و یازدهمین جلسه هیأت رئیسه دانشگاه پیام نور مورخ 5/7/1388، مبنی بر اعمال 50 درصد تخفیف شهریه به لحاظ مغایرت با مقررات مذکور و خارج بودن از حدود اختیارات هیأت رئیسه دانشگاه پیام نور، به استناد بند یک ماده 19 و ماده 20 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری حکم به ابطال آن از تاریخ تصویب [5/7/1388] صادر و اعلام میشود."
پیرو شکایت یکی از دانشجویان رتبه اول کل کشور دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 88-87، که پیرو آیین نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود و در رشته کامپیوتر– نرم افزار دانشگاه پیام نور مرکز تهران در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل اشتغال دارد، این رای از سوی دیوان عدالت اداری صادر شد.
مطابق با آیین نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر وزارت، تحقیقات و فناوری، پذیرش دانشجویان ممتاز مذکور در دوره های تحصیلی بالاتر در هر یک از دانشگاههای دولتی به صورت رایگان است و دانشگاهها مجاز به دریافت شهریه از دانشجویان مذکور نیستند.
طرح لیزینگ لپ تاپ به علت برآورده نشدن انتظارات صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از سوی شرکت های بزرگ لپ تاپ به گفته قائم مقام صندوق رفاه دانشجویان متوقف شده است.
منصور حبیبپور گودرزی در گفتگو با مهر اضافه کرد: خدمات لیزینگی در ماموریتها و اهداف اصلی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تعریف نشده، اما صندوق برای فعالیتهای تکمیلی در خدمات رفاهی لیزینگ لپ تاپ را طراحی کرده و خدماتی را هم ارائه داده است.
وی با بیان اینکه در بررسیهای صورت گرفته، شرکتهای لیزینگ انتظارات صندوق رفاه دانشجویان را در حمایت از دانشجویان برآورده نکرده، تاکید کرد که انتظار بر این بود که شرکتهای بزرگ لپ تاپ، خدمات قابل توجهی را برای دانشجویان متقاضی لیزینگ لپ تاپ در نظر بگیرند و شرایط متفاوتی در قیمت، مدت زمان قسط و میزان سود لحاظ کنند.
به گفته حبیبپور گودرزی به علت برآورده نشدن انتظارات صندوق رفاه، لیزینگ لپ تاپ تا زمانی که شرکتهای مذکور با صندوق رفاه دانشجویان همکاری مناسب نداشته باشند، متوقف شده است.
قائم مقام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در حالی خبر از متوقف شدن طرح لیزینگ لپ تاپ داد که سال گذشته مسعود مرادیان - رئیس صندوق رفاه دانشجویان اعلام کرد لیزینگ لپ تاپ پس از مدتی توقف به زودی آغاز خواهد شد.
وی همچنین علاوه بر ارائه خدمات لیزینگ لپ تاپ،اعلام کرد که بستهای شامل تمام امکانات مورد نیاز دانشجویان از جمله کاغذ، کیف، میزتحریر، میز نقشه کشی و تمام مجموعه هایی که هنگام تحصیل مورد نیاز دانشجویان خواهد بود، آماده شده است.
خبرآنلاین: یکی از پرطرفدارترین معافیت های سربازی، معافیت پزشکی است. بسیاری از مشمولان دنبال گرفتن معافیت پزشکی هستند. که البته شرایط خاصی می خواهد و زیاد هم ساده نیست.
در جدول زیر به سوال متداول درباره معافیت پزشکی که معمولا مشمولان دارند، پاسخ داده شده است:
ردیف | سوال | پاسخ |
1 | آیا مشمول می تواند در حین خدمت برای معافیت پزشکی اقدام کند؟ | بلی ، امکان استفاده از معافیت پزشکی در حین خدمت از طریق شورای پزشکی رده خدمتی وجود دارد. |
2 | مجموع نمره چشم برای مشمولان دیپلم و زیر دیپلم جهت معافیت چه میزان است؟ | مطابق ضوابط موجود در حال حاضر مجموع نمره چشم برای مشمولان دیپلم و زیر دیپلم بیش از 8 میباشد . و برای مشمولان دارای تحصیلات فوق دیپلم و بالاتر بیش از 10 است. |
3 | آیا مشمول می تواند در حین تحصیل برای اخذ معافیت پزشکی اقدام کند؟ | خیر ، باید بعد از فراغت از تحصیل برای معافیت پزشکی اقدام نماید مگر اینکه در خواست پزشکی خود را قبل از ثبت نام و شروع سال تحصیلی (مهرماه) در دانشگاه ارسال کرده باشد. |
4 | درجه واریکوسل برای معافیت دائم چند است؟ | مطابق ضوابط موجود در حال حاضر درجه 3 با تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی. |
5 | آیا صافی کف پا معافیت دارد ؟ | بله ، مطابق ضوابط موجود در حال حاضر نوع صافی شدید کف پا با تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی ناجا می تواند معاف دائم باشد. |
6 | آیا پای پرانتزی(ژنواروم) معافیت دارد؟ | بله.مطابق ضوابط موجود در حال حاضر فاصله بین دو زانو اگر بیشتر از 10 سانتی متر باشد با تشخیص شورای پزشکی سازمان وظیفه عمومی ناجا می تواند معاف دائم از خدمت باشد. |
7 | آیا تحصیلات در معافیت پزشکی دخیل است؟ | بله.مطابق ضوابط موجود برا ی بیماری چشم و عوارض بینایی، مدرک تحصیلی در معافیت تاثیر دارد. |
8 | آیا گروه پزشکان می توانند برای معافیت پزشکی اقدام کند؟ | پزشکان صرفاَ در صورتیکه به دلیل بیماری موجود قادر به طبابت نباشند می توانند از معافیت پزشکی استفاده کنند. |
9 | آیا مشمولی که برگه اعزام بخدمت دریافت کرده است و بیماری پیدا کرده می تواند درخواست پزشکی دهد؟ | با ارائه در خواست و نظریه پزشکی می تواند به نظام وظیفه استان مراجعه کند تا در سیر معافیت پزشکی قرار گیرد. |
10 | آیا مشمولی که قبلا در شورای پزشکی شرکت کرده و با اخذ نظریه متخصص سرباز شناخته شده است حق اعتراض به رای شورای پزشکی دارد؟ | آرای صادره از طریق شورای پزشکی قابل اعتراض نیست. |
11 | آیا مشمول می تواند به نظر پزشک اولیه معترض باشد؟ | بله. در صورت وجود اعتراض می تواند به پزشک دیگری جهت اخذ نظریه مراجعه کند. |
12 | آیا مشمول می تواند به رای شورای عالی پزشکی اعتراض کند؟ | خیر نظریه شورای عالی پزشکی قطعی و لازم الاجرا بوده و غیر قابل اعتراض است. |
13 | آیا مشمول می تواند بدلیل چاقی یا لاغری مفرط معاف شود؟ | خیر |
14 | آیا تعریق کف دست و پا معافی دارد؟ | این نوع بیماری در شمول بیماریهای غدد مترشحه داخلی است و با نظر شورای پزشکی وظیفه عمومی می توانند معاف شوند. |
15 | آیا بیماری صرع معافیت دارد ؟ | این نوع بیماری در شمول بیماریهای داخلی مغز و اعصاب (نورولژی) است و با نظر شورای پزشکی وظیفه عمومی می تواند معاف دائم باشد. |
16 | آیا مشمول دارای معافیت موقت می تواند در دانشگاه ادامه تحصیل دهد؟ | بله ،اگر چنانچه مشمول بدون غیبت اولیه باشد و فرصت تعیین شده در معافیت موقت به اتمام نرسیده باشد امکان ادامه تحصیل در دانشگاه در صورت پذیرفته شدن در آزمون وجود دارد.البته چنانچه بدون غیبت اولیه باشد. |
17 | مشمول با یک نوع بیماری در شورای پزشکی شرکت کرده و سرباز یا معاف از رزم شناخته شده است ، آیا می تواند قبل از اعزام بخدمت در صو.رتیکه بیماری دیگری داشته باشد مجددا در شورا شرکت کند؟ | بله ، باید مشمول سالم بخدمت اعزام شود و هر تعداد بیماری در شورای پزشکی بررسی می شود و در صورتی که مشمول دارای بیماری جدیدی باشد میتواند با مدارک به وظیفه عمومی محل سکونت مراجعه نماید. لیکن بهتر است به منظور جلوگیری از دوباره کاری در ابتدا مشمول همه بیماری های خود را بیان کند. |
رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره آئینه مطهر گفت: در جامعهای که پر از مشکل و سختی است بر ذهن هنرمند خاک پاشیده میشود.
به گزارش مهر، مراسم اختتامیه جشنواره آئینه مطهر و افتتاح نمایشگاه آن با حضور علی لاریجانی؛ نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی، محسن مومنی شریف؛ رئیس حوزه هنری، سردار اثباتی؛ معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین، محمدرضا جعفری جلوه؛ مدیرعامل بنیاد علمی فرهنگی علامه مطهری و برگزارکنندگان این برنامه در حوزه هنری برگزار شد.
علی لاریجانی در ابتدای سخنانش در مورد شهید مطهری گفت: خوشحالم که هنرمندان درمورد مطهری و شناساندن شخصیت این بزرگوار قدم پیش گذاشتند و خلق اثر کردند که آنچه باعث ماندگاری یک فکر میشود هنر است.
وی افزود:
بر اساس اعلام دفتر آموزشهای آزاد، غیر دولتی و غیر انتفاعی وزارت علوم، برگزاری دورههای معادل در تمام مقاطع تحصیلی آموزشعالی ممنوع است.
به گزارش مهر، دفتر آموزشهای آزاد، غیر دولتی و غیر انتفاعی وزارت علوم با صدور اطلاعیهای ضمن تبیین ضوابط برگزاری انواع دورههای آموزش عالی رسمی – غیررسمی و معادل دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اعلام کرد که برگزاری دورههای معادل در تمام مقاطع تحصیلی آموزش عالی ممنوع است و برای دورههای آموزش عالی غیررسمی نیز صدور گواهی در تمام مقاطع از جمله سطح کارشناسی ارشد یا در سطح دکتریها خلاف مقررات بوده و مورد تأیید وزارت علوم نیست، در این دورهها گواهی اشتغال به تحصیل نیز ارائه نمیشود.
دورههای آموزشعالی رسمی دارای برنامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی است و از طریق آزمون سراسری انجام می گیرد و منجر به مدرک رسمی دانشگاهی می شود و شامل دانشگاههای دولتی، غیردولتی – غیرانتفاعی، آزاد اسلامی، پیام نور و جامع علمی کاربردی است که به دانشآموختگان مدرک کاردانی/ کارشناسی/ کارشناسی ارشد و دکتری اعطاء میشود.
در ادامه این اطلاعیه اشاره شده است: دورههای آموزش عالی غیررسمی که در سطح آموزش عالی (بالاتر از سطح متوسطه) بوده و به منظور افزایش مهارتهای شغلی یا ارتقاء دانش تخصصی در زمان کمتر از یکسال طراحی شده و محتوای دوره منطبق با سرفصلهای دوره های رسمی نیست و بعنوان دوره کوتاه مدت خواهند بود و منجر به هیچ نوع مدرک رسمی دانشگاهی یا معادل یا همتراز یا مشابه نخواهد شد، بنابراین موسسات آموزش عالی آزاد و دانشگاهها صرفاً گواهینامه دوره را بصورت ساعتی مطابق ضوابط دفتر آموزشهای آزاد وزارت اعطا خواهند کرد در این دورهها استفاده از عناوین دانشجو، نیمسال و واحد ممنوع و بجای آن از واژههای دانشپذیر، دوره، ساعت استفاده می شود.
همچنین عنوان صدور گواهی در تمام سطوح از جمله سطح کارشناسی ارشد یا در سطح دکتری برای این دوره ها خلاف مقررات بوده و مورد تأیید وزارت نیست و در این دورهها گواهی اشتغال به تحصیل نیز ارائه نمی شود.
براساس این اطلاعیه، برگزاری دورههای فوق بر اساس بخشنامههای وزارتی مورخ 11/1/81 و اصلاحیه آن در مورخ 24/2/87 با شرایط خاصی به دانشگاههای دولتی تفویض اختیار شده است.
همچنین مجوز برگزاری این دورهها در موسسات آموزش عالی توسط اداره کل آموزشهای عالی آزاد وزارت متبوع صادر میشود.
این اطلاعیه میافزاید: دورههای معادل در مقاطع کاردانی/ کارشناسی/کارشناسی ارشد و دکتری که قبلاً دایر بوده و مجوز برگزاری آنها با تصویب شورای عالی گسترش به دانشگاههای دولتی ابلاغ میشد، بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری این دوره ها ممنوع اعلام شده و از تاریخ 3/9/1377 تمام دانشگاههای دولتی و یا موسسات و مراکز وابسته به نهادها ( دانشگاه صنایع و معادن – مرکز مدیریت دولتی – مرکز مدیریت صنعتی و ...) حق برگزاری این دوره ها را نداشتهاند و در صورت برگزاری این دورهها هیچگونه مدرک معادل به دانشپذیران اعطاء نخواهد شد و صدور گواهینامه معادل نیز مورد تأیید وزارت علوم نیست.
بر اساس اعلام این اطلاعیه، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکان ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل اخذ شده قبل از مورخ 3/9/1377 بر اساس بخشنامه ذیل امکانپذیر است.
دانش آموختگان دورههای معادل کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ( دارندگان مدارک معادل) به شرط آن که دوره فوق با مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قبل از 3/9/1377 برگزار شده و مدارک معادل آنان مورد تأیید این وزارتخانه باشد، می توانند با همان مدرک معادل در آزمونهای سراسری سازمان سنجش آموزش کشور برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلی بالاتر شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن در آزمون سراسری ادامه تحصیل دهند.